5

درب شهرداری تبریز به روی آقازاده‌ها بسته خواهدشد/ برنامه‌ریزی برای اجرای خزانه متمرکز

  • کد خبر : 27647
  • ۱۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۶
درب شهرداری تبریز به روی آقازاده‌ها بسته خواهدشد/ برنامه‌ریزی برای اجرای خزانه متمرکز
نوزدهمین جلسه‌ی شورای اسلامی کلانشهر تبریز روز یکشنبه، ۱۸ مهر، با حضور رئیس و اعضای شورا و شهردار کلانشهر تبریز در عمارت ساعت تبریز برگزار شد.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن ، رسول برگی رئیس شورای اسلامی شهر تبریز در ابتدای این جلسه با اشاره به طرح یک ماهه ممنوعیت جذب نیرو در شهرداری اظهارکرد: طبق این طرح هیچکدام از قرارداد نیروهایی که در سال ۱۴۰۰ جذب شهرداری شده‌اند و رابطه سببی و نسبی با مدیران شهرداری دارند، تمدید نخواهد شد و همچنین تا پایان قرارداد یکساله، حقوق حداقلی به آنها پرداخت می‌شود.

وی با بیان اینکه نباید آقازاده‌ها مشغول به کار شوند، ادامه داد: جوانان شهر با تحصیلات عالی با مراجعه به شورا غرور خود را می‌شکنند و از ما شغل می‌خواهند اما ما می‌گوییم شغل وجود ندارد.

رئیس شورای شهر تبریز با تاکید بر اینکه شهردار تبریز شورا باور است و انتظار داریم این شورا باوری در بین کارکنان نیز ایجاد شود، افزود: مدیر شهرداری را به شورا دعوت کرده‌ایم تا از پایمال شدن حق مردم بپرسیم اما بعد از خروج از شورا گفته من دیگر به شورا نمی‌آیم که باید به این مدیر بگوییم شما غلط می‌کنید اگر شورا را باور ندارید به شورا می آیید.

روح اله دهقان‌نژاد، رئیس کمیسیون ارزیابی، تحقیق و نظارت شورای شهر تبریز نیز با اشاره به طرح ممنوعیت ورود نیرو به شهرداری گفت: حقوق کارکنان شهرداری مستقیما از طرف مردم پرداخت می‌شود و به همین خاطر نباید شهرداری حیاط خلوت برخی آقازاده ها باشد.

وی افزود:  قبل از آغاز رسمی شورای ششم برخی حرکت ها برای جلوگیری از استخدام های فامیلی شروع شد اما آنهایی که می‌خواستند قانون را دور بزنند می‌دانستند چه‌کاری باید انجام دهند.

وی با بیان اینکه با اجرای طرح ممنوعیت ورود نیرو به شهرداری دیگر شاهد سوءاستفاده از پست‌ها نخواهیم بود، ادامه داد: پست‌های مدیریتی برای خدمت به مردم است نه برای فرصت طلبی برخی ها.

رئیس کمیسیون ارزیابی، تحقیق و نظارت شورای شهر تاکید کرد: امیدواریم از این به بعد با تدبیر شهرداری تمامی نیروها و نفرات متخصص و متعهد از طریق آزمون و یا مصاحبه جذب مجموعه شوند.

فریدون بابایی اقدم رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تبریز نیز ضمن قدردانی از حساسیت اعضا شورا به موضوع جذب نیرو در شهرداری گفت: حساسیت همکاران درباره جذب نیرو قابل تقدیر است ولی باید بررسی پروژه های عمرانی را در راس رسیدگی به امورات در شورا قرار دهیم.

وی با بیان اینکه هرجلسه یک طرح، برنامه و نطق پیش از دستور و میان دستور در مورد جذب نیرو وجود مطرح می‌شود، اظهار کرد: دو ماه از شروع شورای ششم می‌گذرد و هنوز اقدام مناسبی در زمینه عمرانی و حاشیه نشینی نداشته‌ایم و در مورد مردمی صحبت می‌کنیم که در این شهر زندگی می‌کنند.

وی گفت: جذب های این چنینی از امروز نباید وجود داشته باشد اما دیگر نباید اینگونه باشد که خودمان بخواهیم شهر را اداره کنیم.

احد صادقی دبیر شورای اسلامی شهر تبریز نیز گفت: آیا شهرداری به کارمند نیاز ندارد؟ چرا در دوره های قبل برای جذب نیرو در شهرداری چاره اندیشی نشده است؟ اکنون در بخش های مختلف با کمبود نیرو مواجه هستیم.

یاسین بجانی، سخنگوی شورای اسلامی شهر تبریز نیز بیان کرد: به جای اینکه از حق و حقوق نفرات استخدام شده بکاهیم، آن‌ها را به جایی که نیرو نیاز است بفرستیم تا مشغول به کار شوند.

حکیمه غفوری، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا نیز گفت: شعار من در ایام انتخابات « ایجاد تغییر و تحول در شورا» بود؛ چرا باید استخدام‌های بدون ضابطه که اعضای شورا واسطه و بانی آن شدند نادیده گرفته شود اما در مورد دیگران نه؟ لذا این طرح یا باید برای همه باشد یا هیچ‌کس.

علیرضا نوای باغبان، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه نیز گفت: باید مشخص شود که طرح قبلی با موضوع انسداد نیرو  به فرمانداری ارسال شده است و نظر فرمانداری در این خصوص چه بوده است.

وی خاطرنشان کرد: این طرح موضوعی میان شورا و شهرداری است  که باید در جلسه‌ای  جزئیات امر باید برای تمامی اعضا روشن شود.

وی ادامه داد: من به‌عنوان عضو شورا نمی‌دانم این طرح شامل چه افرادی می‌شود و بانیان طرح باید تمامی جزئیات را تشریح کنند.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه تاکید کرد: گویا ما در زمین شهرداری بازی می‌کنیم و اگر می‌خواهیم روال را تغییر دهیم، باید نظر شهرداری را بدانیم.

وی افزود: اگر قرار است این طرح به قانون تبدیل شود، ابهامات زیادی دارد و دخالت در اجرای آن روشن است که باید راه حل هایی برای آن مشخص شود.

دهقان‌نژاد نیز گفت: این طرح دخالت در اجرا نیست و دایره شمول آن گسترده است و هدف ما تخریب شخصیت  افراد نیست و فقط می‌خواهیم جلوی امضاهای طلایی را بگیریم.

برگی نیز بیان کرد: می‌توانیم طبق تبصره بند ماده ۶۰  از این طرح سلب فوریت کنیم و در کمیسیون ویژه در مورد آن بحث کنیم.

در نهایت دو فوریت طرح اعضای شورای شهر مبنی بر تعیین تکلیف نیروهای وارد شده به شهرداری در سال ۱۴۰۰ با قید دو فوریت به تصویب رسید.

در ادامه جلسه و با انتخاب اعضای شورای شهر، پرویز هادی، رسول برگی، یاسین بجانی، فریدون بابایی‌اقدم و حکیمه غفوری به‌عنوان اعضای کمیسیون ورزش و جوانان شورای اسلامی شهر تبریز انتخاب شدند.

در ادامه این جلسه راه اندازی و اجرای طرح خزانه‌داری متمرکز در صحن علنی شورا مورد بررسی قرار گرفت.

نوای باغبان در این خصوص گفت: خزانه‌ی متمرکز در روزهای ابتدایی آغاز به کار کمیسیون در دستور کار قرار گرفت و در نهایت مصوب شد در راستای دستورالعمل خزانه‌داری متمرکز ابلاغیه در سال ۱۳۹۶ از طریق وزارت کشور و اصلاحیه‌ی سال ۱۳۹۹  اجرایی شود.

وی افزود: شیوه‌نامه اجرایی این طرح ارسال و ابعاد مالی و حسابداری آن نیز در سال ۱۳۹۹ ابلاغ و دستور العمل‌ برای اجرای خزانه‌ی متمرکز نیز تکمیل شده است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تبریز خاطرنشان کرد: ابعاد مختلف موضوع در کمیسیون بررسی و مقرر شد در تمام مناطق و سازمان‌ها یک حساب درآمدی در یکی از بانک ها ایجاد شود و تمام درآمدها پس از واریز توسط هیچ مدیری قابل برداشت نباشد.

وی ادامه داد: مبالغ واریزی در پایان هر روز کاری به خزانه‌داری متمرکز واریز می‌شود که در شهرداری مرکز است و به این شکل یک صندوق کلی درآمدی ایجاد می‌شود که برداشت از آن تابع قوانین و مقررات خواهد بود.

وی اضافه کرد: برداشت از خزانه‌ی متمرکز مطابق بودجه سالانه مصوب، اولویت‌های اعلامی شورا در فصل بودجه و بودجه جاری خواهد بود.

نوای باغبان تاکید کرد: کمیته‌ی تخصیص با حضور شهردار و دونفر از اعضای شورا و معاونت ها  تشکیل شده و به درآمد و هزینه ها نظارت خواهند کرد و این یک روال جدید است که برای اجرای آن شهرداری باید یک برنامه زمانی ایجاد کند و حق برداشت ها مشخص و دستور العمل داخلی برای آن تهیه شود.

وی خاطرنشان کرد: باید توجه ویژه‌ای به تدوین برنامه‌ی انگیزشی برای درآمدزایی داشته باشیم، اینطور نباشد که یکی درآمد کسب کند ودیگری فقط هزینه کند و این بسته‌های انگیزشی باید شامل تشویق  و تنبیه بوده و برخورد که مدیران به اجرای آن رغبت داشته باشند.

وی اضافه کرد: آنگونه که از شهرداری تبریز خبر گرفته‌ایم موافق اجرای خزانه متمرکز هستند که می‌توانیم با رعایت برخی نکات این مصوبه را همانند سایر شهرها که اجرا می‌کنند در تبریز نیز اجرایی کنیم.

بابایی اقدم نیز گفت: در دوره پنجم بازدیدی از معاونت برنامه ریزی مشهد داشتیم و از تجربیات مشهد در زمینه خزانه متمرکز بازدید کردیم؛ فعلا درآمد مناطق براساس عملکر خودشان است اما با خزانه‌ی متمرکز برای کل تبریز بودجه ریزی خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه باید سیستم تنبیه و تشویق برای اجرای خزانه‌ی متمرکز در نظر گرفته شود، افزود: نباید اجرای خزانه‌ی متمرکز باعث کاهش انگیزه مدیران شود و امیدواریم این مصوبه عملیاتی شود تا شاهد اجرای این موضوع باشیم.

وی تاکید کرد: این نکته نیز باید مورد توجه باشد که نباید تجربیات تلخ سایر ادارات در اجرای خزانه متمرکز تکرار شود.

باغبان نیز گفت: این طرح در راستای نظارت بر بحث بودجه شهرداری توسط شورا است که شفاف سازی، توازن، عدالت طلبی و مزایای دیگری نیز دارد به شرطی که همه عمل کنند و با زمانبندی جلو برود و نقاط ضعف قوت آن پیش بینی شود.

وی ادامه داد: انتظار داریم از سال جاری این طرح اجرایی شده و کم و کاستی طرح نیز مشخص شود تا سال آینده به صورت کامل اجرایی شود.

عضو شورای اسلامی شهر تبریز اظهار کرد: این طرح در کمیسیون تصویب شده و با تصویب شورا و تأیید فرمانداری، به شهرداری ابلاغ خواهد شد.

وی افزود: یک پست یا رده‌ای به نام خزانه‌ی متمرکز ایجاد می‌شود که مستقل از مدیر مالی و ذیحساب است که توسط شهردار تبریز انتخاب می‌شود.

روح اله رشیدی، رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورا نیز گفت: این طرح مسبوق به سابقه است و به نظرم شهرداری باید گزارشی از عملکرد اجرای این طرح داشته باشد.

صادقی نیز بیان کرد: با توجه به اینکه درآمد مناطق متفاوت است، آیا ما تشخیص خواهیم داد که بودجه هر منطقه چقدر باید باشد؟ نظر ما این بود که درآمدهای شهرداری تجمیع شده و کمیته تخصیص، درآمدها را تخصیص دهد، چون برخی مناطق جمعیت بالا و درآمد کمی دارند و باید دقیقاً مشخص شود چطور عمل خواهد شد.

وی با تاکید بر لزوم الگو گیری از نمونه‌های موفق و ناموفق این طرح در شهرهای دیگر، افزود: اصلی ترین موضوع این طرح این است که خزانه‌داری متمرکز تعیین می‌کند که در هر منطقه چقدر هزینه شود و مدیران شهرداری باید تصمیم بگیرند که به چه اندازه هزینه شود لذا باید تفکر مدیران تغییر یابد.

وی گفت: ارزیابی مدیران مناطق بر اساس درآمدی که کسب می‌کنند، خواهد بود و بر همین اساس باید ابلاغیه‌ی مدیران سالانه باشد.

دهقان‌نژاد نیز اظهار کرد: با اجرای این طرح یک گام به عدالت نزدیک می‌شویم که هر جای شهر که نیاز باشد هزینه کنیم.

وی ادامه داد: در دیگر ادارات و نهادها نیز در قبال تامین درآمد، سیاست تشویقی در نظر گرفته می‌شود و تاکید من این است که قبل از اجرا سیاست تشویقی و تنبیهی در نظر گرفته شود.

برگی نیز خاطرنشان کرد: برخی مدیران با ریسک های مدیریتی بسیاری کارها را انجام می‌دادند که باید اینگونه باشد و حتی با وجود خزانه متمرکز این ریسک از مدیران گرفته نشود.

وی گفت: از شهردار تبریز نیز تشکر می‌کنیم که از ابتدای مسئولیت پیگیر اجرای خزانه متمرکز بودند.

عباس رنجبر شهردار کلانشهر تبریز نیز با اشاره به طرح خزانه‌داری متمرکز اظهار کرد: بحث حساب متمرکز سال‌ها است که در شهرداری اجرا می‌شود و درآمدهایی که در مناطق کسب شده و به حساب متمرکز ریخته می‌شود.

وی ادامه داد: مرکز از این درآمد درصدی را کسر می‌کند و مابقی را برای اجرای بودجه‌های مصوب به مناطق باز می‌گرداند.

وی افزود: هفته گذشته گفتیم که طرح خزانه‌ی متمرکز را از آبان‌ ماه اجرایی خواهیم کرد و قطعا مزایای این طرح بیش از معایب آن است.

وی با بیان اینکه خزانه متمرکز مدیریت بهینه منابع مالی است، نه اجرای عدالت، تاکید کرد: نباید انتظار اجرای عدالت را از خزانه‌داری متمرکز داشته باشیم و اگر به دنبال اجرای عدالت در شهر هستیم، باید در مرحله بودجه‌نویسی این موضوع را تعریف کنیم و خزانه متمرکز نمی‌تواند بودجه را به‌هم بزند.

شهردار کلانشهر تبریز افزود: اصلا قرار نیست از ردیف بودجه پروژه‌ها در یک منطقه کسر و به منطقه دیگری فرستاده شود و اگر دنبال عدالت هستیم باید در پیش‌بینی پروژه‌ها اقدامات لازم را انجام دهیم.

وی اظهار کرد: نباید اجازه دهیم انگیزه‌ها از بین برود و باید متعادل حرکت کنیم اصلا قابل قبول نیست که در یک منطقه پروژه‌ای نباشد اما در منطقه‌ای دیگر ده‌ها پروژه در نظر گرفته شود اما طبق اولویت‌بندی اگر نیاز باشد می‌توانیم پروژه‌های با حساسیت بالا را در اولویت بودجه قرار دهیم.

در ادامه بابایی اقدم گزارش خود در خصوص ماموریت اعضای شورا در جهت بررسی نحوه ابطال ایجاد بخش باسمنج ارائه کرد.

وی گفت: اولین دستور جلسه آشنایی اعضا با طرح جامع و تفضیلی تبریز بود و همچنین موضوع جلب مشارکت شهروندان و حمایت از سازمان‌های مردم نهاد و تسهیلگری که چند دوره برای آن بودجه در نظر گرفته شده بود و گزارشی از عملکرد در این حوزه ارائه و مسائل و مشکلات شهرسازی معماری مناطق شهرداری بررسی شد.

وی تاکید کرد: محدوده ای بالغ بر ۱۵۰۰ هکتار از تبریز تحت عنوان محدوده‌ی فرهنگی-تاریخی توسط میراث فرهنگی اعلام شده که بر اساس رسمی نبودن این ابلاغیه، شهرداری بر اساس آخرین محدوده رسمی ابلاغ شده یعنی همان ۷۰۰ هکتار دراین زمینه فعالیت خواهد کرد.

بابایی اقدم افزود: شورای شهر از اولین روزها موضع خود را در زمینه بخش شدن باسمنج اعلام کرد و موضوع با نمایندگان مجلس نیز بررسی شد.
وی اضافه کرد: ما این موضوع را در وزارت کشور و مجلس شورای اسلامی پیگیری کردیم که نکته اول وزارت کشور این است که این نقشه‌ی غیر فنی را اصلاح می‌کنند و معاونت سیاسی و تقسیمات کشوری وزارت کشور اعلام کرده است که از ما انتظار نداشته باشید تصمیمات فنی بگیریم‌ چرا که این یک مجموعه سیاسی است.

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تبریز گفت: مقرر شد کارشناسان وزارت کشور از محدوده بازدید کنند و در این بازدید ها اعضای شورا نیز حضور داشته باشند.

وی افزود: دیوان عدالت اداری می‌تواند مصوبه هیأت وزیران را رد کند که باید با وسواسی خاص دادخواستی را در این زمینه تدوین کنیم و نظرات کارشناسان شهرسازی و حقوقی نیز گرفته شود.

وی گفت: اینکه انتظار داشته باشیم در قانون تعیین حریم ‌و محدوده استثنایی برای کلان‌شهر ها بیاورند ناممکن است ما فعلا باید ابطال مصوبه بخش باسمنج را پیگیری کنیم.

بابایی اقدم تاکید کرد: مطرح شدن برخی موضوعات در شان شهرداری تبریز نیست و سال‌ها است که شهرداری در باسمنج هزینه کرده است و باید عین نامه‌ای که دادخواست داده می‌شود در دیوان عدالت اداری با امضای رییس شورا به رئیس مجلس نیز ارسال شود.

وی اضافه کرد: یکی از دلایل به وجود آمدن این موضوع، عدم نظارت کافی در حریم شهر است به‌طوری‌که ساخت‌وسازهای زیادی در حریم در کندرود و سایر مناطق وجود دارد که متاسفانه مورد توجه قرار نگرفته است.

وی اضافه کرد: کنترل ساخت و ساز غیر مجاز را به حوزه‌ی عمران سپرده‌ایم‌ درحالی‌که باید بازنگری شده و این موضوع به حوزه‌ی شهرسازی سپرده شود.

رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تبریز ادامه داد: لازم است جلسه‌ای با حضور مدیران شهرداری تهران در تبریز برگزار و تجربیات آنها را در زمینه  ساخت و ساز غیرمجاز منتقل شود.

وی گفت: در بعضی مناطق برخی با وجود مواجهه با ساخت‌وساز غیرمجاز به  سازندگان می‌گویند «چند روز نمی‌آییم و می‌توانید ساخت و ساز انجام دهید». که اگر به این موضوع به صورت جدی توجه نشود، در آینده علاوه بر از بین رفتن بافت شاهد ساخت‌وسازهای غیر مجاز نیزخواهیم بود.

برگی نیز گفت: مطمئن باشید آبادی باسمنج آبادی تبریز است و اگر مردم باسمنج ببینند آبادی آنها همزمان با آبادی تبریز خواهد بود آنها نیز همکاری خواهند کرد.

وی ادامه داد: باسمنج پاره تن تبریز است و ما نیز باید در راستای پیشرفت آن تلاش می‌کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: خاموشی های معابر در تبریز اخیرا گسترش یافته است که گاهی وقت‌ها شهر در مقابل ناهنجاری ها بی دفاع شده و خانواده ها به خصوص بانوان دچار مشکل می‌شوند.

برگی تاکید کرد: لازم است برق معابر تامین شود و شهرداری با اداره برق رایزنی کند.

رشیدی نیز با بیان اینکه دو ماه از شورا گذشته است و بهترین زمان  برای بررسی کیفیت برگزاری جلسات به‌شمار می‌رود گفت: مردم پیگیر مشکلات هستند و جلسات شورا باید به مسائل و مشکلات شهر و شهرداری مرتبط باشد.

وی افزود: هفته‌ای یکبار جمع می‌شویم که مشکلات شهر را حل کنیم و لذا نباید مناسبت زده‌شویم، چرا که می‌ترسم بگویند شورای تجلیل تا شورای شهر.

رشیدی اضافه کرد: باید مسئولین را برای پیگیری مشکلات دعوت کنیم نه فقط برای تجلیل و تعریف.

برگی نیز در پاسخ گفت: تمامی مدیران در راستای پیگیری مشکلات شهری به شورای شهر دعوت شده اند.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=27647

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.