4

دغدغه‌های چندین ساله نابینایان در شهر اولین‌ها

  • کد خبر : 27988
  • ۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۹:۴۵
دغدغه‌های چندین ساله نابینایان در شهر اولین‌ها
نابینایان و کم بینایان، قشری از افراد دارای معلولیت و عضوی از جمعیت ایرانی هستند که هم‌چون سایر افراد این جامعه، حق زندگی بدون دغدغه را دارند اما با وجود گذشت چندین سال از تصویب قانون جامع حمایت از حقوق معلولان، شاهد تداوم دغدغه‌های این قشر در تبریز و شهر اولین‌ها هستیم.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن ، ۱۵ اکتبر مصادف با ۲۳ مهرماه سالجاری به عنوان روز جهانی نابینایان و عصای سفید نامگذاری شده است. در راستای فرا رسیدن این روز مهم، موسسه نابینایان بصیر تبریز، (تنها موسسه فرهنگی هنری نابینایان شمالغرب کشور) نشستی با اصحاب رسانه برگزار کرده تا مشکلات این قشر از مردم، هر چه بیشتر بیان شود.

در ابتدای این نشست، مهدی رفعتی، مدیرعامل موسسه نابینایان بصیر، با اشاره به تاسیس این موسسه در سال ۸۸، اظهار کرد: این موسسه با هدف پوشش نابینایان شمالغرب کشور و ارائه آموزش‌های فرهنگی و هنری به این قشر، تاسیس یافته و حتی فراتر از آن، خدماتی را ارائه می‌دهد.

استعدادیابی و مهارت آموزی نابینایان

وی با اشاره به استعدادیابی و شناسایی توانایی‌های نابینایان در این موسسه، افزود: در گام بعدی، موضوع ارائه آموزش برای این افراد قرار دارد که موسسه بصیر در جهت مهارت آموزی نابینایان و کم بینایان تلاش می‌کند.

وی در خصوص کمک‌های توانبخشی این موسسه، گفت: نرم افزارهای گویا یا صفحه خوان، کتاب‌های گویا یا خطی و منابع مطالعاتی دانشجویان و دانش آموزان روشندل توسط این موسسه تهیه و توزیع می‌شود.

رفعتی با تاکید بر این‌که تامین یک زندگی مرفه برای نابینایان و کم بینایان، هدف اصلی این موسسه است، اظهار کرد: از بعد آموزشی، به اندازه چندین آموزشگاه در این موسسه فعالیت می‌کنیم و با بکارگیری اساتید مختلف، انواع آموزش‌های حوزه صنایع دستی، موسیقی و سایر توانبخشی‌های حرفه‌ای برای این قشر ارائه می‌شود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: متاسفانه با وجود این‌که نابینایان و کم بینایان نیز همانند سایر مردم در این جامعه زندگی می‌کنند اما مشکلات زیاد و سنگ اندازی‌های فراوانی بر سر مسیر آن‌ها بوده و تاکنون هیچ نهاد و یا تشکل خاصی نتوانسته گام اساسی در زمینه کمک به زندگی هر چه بهتر نابینایان بردارد.

تبریز پایین تر از سایر کلانشهرها در مناسب سازی محیط 

وی متذکر شد: در راستای عدم تعهد و عمل به قوانین مندرج در قانون حمایت از حقوق معلولان و عدم توجه اساسی به این قشر، امروز شهر تبریز نسبت به سایر کلانشهرهای کشور در مدارج پایین تری از بابت مناسب سازی محیط زندگی برای افراد دارای معلولیت قرار دارد.

دنیایی بهتر برای نابینایان با آگاهی سازی و اجرای قوانین

در ادامه روح الله ساعی، نایب رئیس موسسه نابینایان بصیر و مشاور مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی نیز با اشاره به شعار روز جهانی عصای سفید امسال با عنوان “دنیایی بهتر با آگاهی همه گیر با مشارکت نابینایان با رفع موانع و اجرای قوانین” گفت: دنیای بهتر برای نابینایان و کم بینایان زمانی تحقق می‌یابد که آگاهی فراگیر و همه گیر در جامعه ایجاد شده و عموم مردم به این باور برسند که نابینایان نیز می‌توانند به توسعه جامعه کمک کنند.

عدم تشکیل فراکسیون معلولان در مجلس شورای اسلامی 

وی در خصوص مطالبات عمومی نابینایان، افزود: با وجود سپری شدن ۱.۵ سال از تاسیس مجلس انقلابی اما هنوز فراکسیون معلولان در مجلس شورای اسلامی تشکیل نیافته در حالی که در دوره‌های قبلی مجلس اینگونه نبود.

وی ادامه داد: ملاقات‌هایی با نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی داشتیم تا پیگیر تشکیل این فراکسیون باشند، چرا که این فراکسیون باعث پیگیری هر چه بیشتر حقوق معلولان و چانه زنی جهت تخصیص بودجه کافی برای حوزه توانبخشی و حل مشکلات افراد دارای آسیب‌های جسمی چون نابینایان در مجلس می‌شود.

ساعی در خصوص مطالبات استانی نابینایان نیز گفت: شش ماه است که پیگیر موضوع تشکیل کمیته اجرایی نظام نامه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای برای افراد دارای معلولیت هستیم. مکاتبه این امر از اردیبهشت ماه ۹۸ با ابلاغیه وزیر رفاه وقت به استان‌های کشور آغاز شده است.

وی در خصوص این نظام نامه، افزود: در ماده ۱۴ قانون حمایت از حقوق معلولان، حق و قواعد استفاده از آموزش‌های فنی و حرفه‌ای برای افراد دارای معلولیت گنجانده شده ولی متاسفانه تاکنون اقدامی جهت اجرایی شدن آن انجام نگرفته است. به تازگی اما با مدیرکل آموزش‌ فنی و حرفه‌ای استان گفتگویی داشته و اکنون تشکیل این کمیته در دست بررسی است.

وی در ادامه در خصوص این موسسه، اظهار کرد: تنها مجموعه فرهنگی و هنری برای نابینایان هستیم که در طول دوران کرونا، یار و یاور این قشر جامعه بوده و آموزش‌های خود را به صورت حضوری و مجازی پیش برده است. در این دوران حتی یک صفحه از جزوات نابینایانی که در حال تحصیل هستند هم جا نماند.

مشاور مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی با اشاره به تداوم خدمات دهی این موسسه برای تمامی نابینایان و کم بینایان، افزود: تعداد ۹۰۰ فرد نابینا عضو این موسسه و در مجموع به همراه خانواده‌هایشان ۵۰۰۰ نفر در زیر مجموعه آن قرار دارند.

وی متذکر شد: مشکل اصلی این موسسه مربوط به مکان ساختمان آن است. متراژ ساختمان این موسسه جوابگوی برگزاری کلاس‌های نابینایان نیست. مسئولان شهری در طی ۱۲ سال گذشته، قول تخصیص مکانی مناسب برای این موسسه را داده‌ و حتی این موضوع توسط شورای شهر تبریز به تصویب رسیده اما شهرداری تاکنون هیچ مکانی را مشخص نکرده است.

وی با اشاره به موضوع مناسب سازی محیط برای افراد دارای معلولیت، ادامه داد: ۱۰ درصد از افراد جامعه دارای معلولیت هستند اما این قشر از جامعه بسیار کمتر از انتظار در سطح شهر دیده می‌شوند زیرا محیط برای حضور در سطح شهر برایشان مناسب نیست.

ساعی افزود: قانون حمایت از حقوق معلولان اکثریت نیازهای نابینایان را پوشش می‌دهد اما در اجرای این قانون با مشکل مواجه هستیم که نیازمند پیگیری نمایندگان مجلس است.

وی در ادامه از برگزاری مسابقه “قانون خوانی از قانون حمایت از حقوق معلولان” با هدف آگاهی سازی، دوچرخه سواری دو نفره روشندلان در روز جمعه و برگزاری جشنی با حضور نابینایان و خانواده‌هایشان در امفی تئاتر ائل گلی تبریز در روز شنبه رت از برنامه‌های برگزاری در روز عصای سفید امسال خبر داد.

در ادامه این نشست نیز سایر اعضای هیات مدیره موسسه نابینایان بصیر به بیان مشکلات دیگر نابینایان در سطح شهر پرداختند. بر اساس گفته‌ی آن‌ها، برخی از اصناف هم‌چون سوپرمارکت‌ها، تعمیرکارها، رستوران‌ها، فست فود فروشی‌ها و … اقدام به اشغال فضای پیاده روها می‌کنند که این امر باعث بروز مشکل در رفت و آمد نابینایان می‌شود.

به گفته‌ی این روشندلان، فرهنگ و رفتارهای غلط برخی از افراد با نابینایان، شاید ناشی از عدم آگاهی‌ها باشند از طرفی نیز استفاده از تعابیر و مثل‌های آزاردهنده از حتی در سریال‌های تلویزیونی باعث رنجش و ناراحتی نابینایان می‌شود.

ناراحتی از عدم تبدیل وضعیت نیروهای روشندل ادارات و سازمان‌های استان نیز از دیگر دغدغه‌های نابینایان هست که به گفته‌ی این افراد، قانون سه درصد استخدام نیروها از بین معلولان رعایت نمی‌شود و در این راستا اغلب نابینایان و خانواده‌های آن‌ها متضرر شده‌اند.

توجه به روشندلان فقط به روز عصای سفید منتهی می‌شود

در ادامه این نشست، بهزار زادعلی اصغر، ورزشکار روشندل پارالمپیک تبریزی که عضو این موسسه است نیز اظهار کرد: متاسفانه توجه به حق و حقوق قشر روشندل تنها در ۲۳ مهرماه و روز عصای سفید منتهی می‌شود.

وی با بیان این‌که بسیار خوشحال هستم که چنین موسسه‌ای برای نابینایان در تبریز وجود دارد، افزود: بنده نزدیک به شش سال است که در یک باشگاه اروپایی فوتبال بازی می‌کنم، به جرئت می‌توان گفت که خدمات موسسه بصیر در حد خدمات و امکانات اروپایی است.

وی ادامه داد: استعدادها و توانایی‌های فراوانی در بین افراد دارای معلولیت به خصوص نابینایان وجود دارد که اگر فرصت برای ظهور و بروز آن فراهم شود قطعا در جایگاه‌های بسیار بالاتر از بنده قرار می‌گیرند.

بزرگترین دغدغه نابینایان، بحث اشتغال است

زادعلی اکبر با بیان این‌که بزرگترین دغدغه نابینایان بحث اشتغال است، گفت: این موسسه ۹۰۰ عضو نابینا دارد و قطعا هر ۹۰۰ نفر از آن‌ها مشکل اشتغال دارند.

بر اساس این گزارش و به گفته‌ی اعضای هیات مدیره این موسسه، تمامی اعضای آن در دوران کرونا واکسن‌های خود را دریافت کرده و تنها یک مورد ابتلا به کرونا در بین ۹۰۰ عضو نابینا گزارش شده است.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=27988

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.