9
مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی:

موردی از طاعون در آذربایجان شرقی گزارش نشده است

  • کد خبر : 28079
  • ۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۷
موردی از طاعون در آذربایجان شرقی گزارش نشده است
مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی با بیان این‌که هیچ موردی ازبیماری طاعون در جمعیت حیات وحش آذربایجان شرقی مانند گوزن، قوچ و غیره گزارش نشده است، گفت: جای هیچگونه نگرانی در این خصوص نیست.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن ، امیرحسین بهداد  در خصوص طاعون نشخوارکنندگان، اظهار کرد: بیماری طاعون یک بیماری بسیار واگیر در جمعیت دامی است ولی جزو بیماری‌های مشترک بین انسان و دام محسوب نمی‌شود.

وی با بیان این‌که بیماری طاعون دو نوع است، گفت: خوشبختانه از طاعون گاوی که در زمان قدیم مطرح بود، در حال حاضر موردی در کشور وجود ندارد.

وی ادامه داد: نوع دوم طاعون، طاعون نشخوار کنندگان کوچک است که یک بیماری بومی بوده و گاهگاهی در جمعیت گوسفندی استان مشاهده می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی، عامل بیماری طاعون را ویروسی از خانواده پارامیکسوویریده و از جنس موربیلی ویروس دانست و گفت: این بیماری با شروع ناگهانی تب، ریزش ترشحات از چشم و بینی، زخم دهان، تنگی نفس، اسهال بدبو و سرفه بروز می‌کند و دام مبتلا به شدت لاغر شده و تلف می‌شود.

وی با بیان این‌که شیر حیوان نیز حاوی ویروس است، بیان کرد: ترشحات چشم، بینی، آب دهان و مدفوع حاوی مقادیر زیادی از ویروس این بیماری است.

بهداد تاکید کرد: این بیماری از دام‌های اهلی به حیوانات حیات وحش مجاور منتقل می‌شود.

وی با تاکید بر واکسیناسیون جمعیت دامی استان در مقابل بیماری طاعون، تشریح کرد: به منظور پیشگیری بهترین اقدام، واکسیناسیون علیه بیماری است، در حال حاضر واکسن مورد نیاز کل جمعیت دامی استان ( بالغ بر ۵ میلیون دز ) به صورت کاملا رایگان تامین شده که بالغ بر دو میلیون راس دام واکسینه شده و اکیپ های دامپزشکی آماده‌باش به منظور واکسیناسیون علیه این بیماری بسیار مهم هستند.

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی در ادامه گفت: از دامداران عزیز استان تقاضای همکاری با اکیپ‌های واکسیناسیون را داریم.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=28079

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.