10
مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان شرقی:

امکانات اعتباری در حوزه پیشگیری، در اختیار دستگاه‌ها قرار نمی‌گیرد

  • کد خبر : 28082
  • ۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۶
امکانات اعتباری در حوزه پیشگیری، در اختیار دستگاه‌ها قرار نمی‌گیرد
مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان شرقی گفت: امکانات اعتباری در حوزه پیشگیری در اختیار دستگاه‌ها قرار نمی‌گیرد؛ کمبود تجهیزات و امکانات دستگاه‌ها و کارگروه‌های تخصصی مدیریت بحران استان، متناسب با حوادث محتمل، مشهود بوده و دولت باید برای تجهیز امکانات و بروز رسانی آنها متناسب با تکنولوژی روز دنیا اهتمام داشته باشد چراکه تامین اعتبار برای پیشگیری از حوادث امری بدیهی است.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن ،محمدباقر هنربر به مناسبت روز جهانی کاهش بلایای طبیعی اظهار کرد: در استان ما امکان وقوع هر نوع حادثه طبیعی مانند سیل، زلزله، رانش زمین، لغزش زمین و … و  حادثه غیر طبیعی مانند آتش سوزی جنگل‌ها و مراتع، آتش سوزی اماکن مسکونی، تجاری صنعتی و  حوادث جاده ای و … وجود دارد.

وی ادامه داد: بیشترین حوادث طبیعی روی داده در استان، سیل و زلزله است که خسارات سنگین جانی و مالی را وارد کرده است که از جمله می‌توان به زلزله ارسباران در مرداد ماه ۹۱، سیل فروردین ماه ۹۶ آذرشهر و عجبشیر و زلزله آبان ماه ۹۸ میانه و سراب اشاره کرد.

وی افزود: عوامل متعددی موجب تشدید حوادث و به تبع آن افزایش خسارت جانی و مالی می‌شوند؛ توجه نکردن به ساخت و سازها در حریم گسل‌ها، حریم و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، ساخت و ساز در نقاط پرخطر و حادثه خیز، عدم مقاوم‌سازی، نبود نظارت دستگاه‌های متولی از جمله راه و شهرسازی- شهرداری‌ها و نظام مهندسی بر رعایت اصول فنی و تخصصی در ساخت و سازها و همچنین صدور مجوز غیرقانونی توسط برخی از مسئولان مرتبط در ساخت‌وسازها در مناطق شهری و روستایی از جمله مواردی هستند که در افزایش میزان خسارت دخیل‌ هستند.

هنربر خاطرنشان کرد: سمینارهای مختلف بعد از حوادث طبیعی با عنوان درس آموخته‌ها در استان با حضور کلیه‌ی دستگاه‌های امدادی، عملیاتی، خدماتی، نطامی و انتظامی برگزار شده و نقاط قوت و ضعف مدیریت حوادث بررسی و تصمیم گیری شده است به طوریکه در آتش سوزی بازار تبریز در سال ۹۸ نسبت به سال ۸۸ این درس آموخته‌ها و تغییرات کاملا به چشم خورد، در آتش سوزی ۸۸ مدیریت حادثه بیش از ۲۴ ساعت طول کشید ولی با تجهیز بازار به شیرهای هیدرانت، کپسول‌های آتش خاموش کن، آموزش بازاریان و … مدیریت‌ حادثه آتش سوزی ۹۸ در کمتر از سه ساعت انجام شد.

وی با اشاره به زلزله اخیر میانه و سراب یادآور شد: در زلزله ۹۸ میانه و سراب نیز با توجه به تجارب گذشته، در کمتر از ۲۴ ساعت اسکان اضطراری زلزله زدگان تامین و سایر اقدامات به موقع انجام شدند.

وی اظهار کرد: آموزش، نقش اساسی در آمادگی عوامل شورای هماهنگی مدیریت بحران استان دارد و فرهنگ سازی، اطلاع رسانی، آگاه سازی مردم، تعامل و همکاری مردم استان با مسئولین مدیریت بحران نیز در کاهش صدمات ناشی از حوادث بسیار مؤثر است.

وی با بیان اینکه مدیریت بحران در چهار بخش تشکیل یافته است، بیان کرد: مهم‌ترین بخش‌ها پیشگیری، آمادگی، مقابله، بازسازی و بازتوانی است که انجام می‌شود.

مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان شرقی بیان کرد: در استان ما شورای هماهنگی مدیریت بحران متشکل از استاندار و معاونت هماهنگی امور عمرانی تشکیل می‌شود که البته این شوراها در شهرستان‌ها نیز به ریاست فرمانداران وجود دارند.

وی در پایان با تاکید به اینکه پیشگیری یعنی آمادگی برای بحران گفت: اگر در بحث مدیریت بحران به پیشگیری توجه کنیم، قطعاً جلوی خسارت‌های جبران ناپذیر گرفته می‌شود.

۱۳ اکتبر مصادف با ۲۱ مهرماه روز کاهش بلایای طبیعی نامیده شده است.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=28082

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.