15

انجام طرح پژوهشی مطالعات اولیه اکتشاف نفت و گاز در شمال غرب کشور توسط دانشگاه سهند

  • کد خبر : 28073
  • ۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۹
انجام طرح پژوهشی مطالعات اولیه اکتشاف نفت و گاز در شمال غرب کشور توسط دانشگاه سهند
طرح پژوهشی مطالعات اولیه اکتشاف نفت و گاز در شمال غرب کشور توسط محققین دانشگاه صنعتی سهند و با همکاری دانشگاه تبریز با موفقیت انجام شد.

به گزارش آژنس خبری تبریزمن ، این طرح که پوشش دهنده استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان، کردستان و همدان بود، برای مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران انجام شد.

برای اجرای این طرح، از داده‌ها و اطلاعات متعدد از قبیل داده‌های ژئوفیزیک هوایی، تصاویر ماهواره‌ای و نقشه‌های زمین‌شناسی در مقیاس‌های متعدد استفاده و در مرحله بعدی، اقدام به برداشت‌های میدانی و صحرایی در این استان‌ها شد.

دکتر رضا فلاحت – مجری این طرح در این رابطه، اظهار کرد: در مرحله اول این پروژه، اقدام به تهیه نقشه جامع گسل‌های اصلی و فرعی، گنبدهای نمکی و ساختارهای زمین‌شناسی شمال غرب کشور شد که با تلفیق تمامی اطلاعات قبلی و اطلاعات برداشت شده در این پروژه انجام شد.

وی ادامه داد: سپس تاریخچه تشکیل ساختمان‌های زمین‌شناسی و حوضه‌های رسوبی این ناحیه بررسی شدند و تاثیر گسلها، گنبدهای نمکی، فازهای کوهزایی و بقیه عوامل تکتونیکی در تشکیل حوضه‌های رسوبی منطقه و تغییرات آن در طول زمان مطالعه شد.

فلاحت افزود: طبق بررسی‌های انجام گرفته، سازند قم (معادل سازند آسماری) به عنوان سنگ مخزن مستعد و سازند قرمز بالایی به عنوان پوش سنگ انتخاب شدند. نتایج مطالعات نشان داد که عمق، ضخامت و گسترش سازند قم در دو منطقه بستان‌آباد-سراب و میانه-زنجان مناسب برای تشکیل احتمالی مخازن نفت و گاز بوده است و همچنین ساختمان‌های مناسب تجمع هیدروکربور در این دو منطقه وجود دارد، در ادامه، حوضه‌های رسوبی این دو منطقه تحلیل شد و مدلهای تکتونواستراتیگرافی آنها ارائه شد.

روابط عمومی دانشگاه صنعتی سهند، مجری این پروژه اظهار امیدواری کرد که عملیات با تمرکز و جزئیات بالا در این دو پتانسیل نفتی معرفی شده ادامه یابد تا انشاالله منجر به کشف و تولید نفت و گاز شود تا کمکی در راستای توسعه پایدار این مناطق باشد.

 

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=28073

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.