4
"تبریزمن" وضعیت بزرگترین موزه معاصر کشور در تبریز را تشریح می کند؛

انسان گذشته در برابر چشمان انسان معاصر!

  • کد خبر : 28617
  • ۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۶
انسان گذشته در برابر چشمان انسان معاصر!
موزه ها از منابع مهم و سرمایه های ملی کشورها بوده و هنگامی که به صورت صحیح و علمی مورد استفاده قرار گیرند می‌توانند در تحقق هدفهای فرهنگی و اجتماعی جوامع مؤثر باشند.

یکی از مهم‌ترین کارکردهای موزه به نمایش گذاشتن داستان‌ انسان گذشته در برابر چشمان انسان معاصر است و نشان می دهد او چگونه دانش خود را درباره‌ جهانی که در آن زندگی کرده به‌ دست آورده و چگونه هنر، صنایع، تمدن و فرهنگ خود را ساخته و زندگی خود را بنا نهاده است.
جذابیت موزه ها باید آن‌چنان باشد که فراگیری علمی را آسان‌تر کرده و اشتیاق دیدن اشیای جالب و دیدنی را فزونی بخشد و بازدیدکنندگان را به دنیای شگفتی های پر رمز و راز گذشته بکشاند.
کارشناسان معتقدند برای افزایش میزان استقبال از موزه‌ها باید آنها را در دسترس مردم قرار داد زیرا اگر موزه به گذرگاه زندگی روزمره مردم تبدیل شود آنگاه قادر خواهد بود جایی در میان برنامه‌های زندگی روزانه آنها پیدا کند!

▪️با توجه به مفاهیم آثار هنری استاد حسینی، یک مجموعه آموزشی محسوب می گردند

بزرگترین موزه معاصر کشور با عنوان “موزه احد حسینی” در تبریز تشکیل یافته است که در نگارخانه حیدربابای مجموعه مقبره الشعرا واقع شده و بزرگ‌ترین موزه انفرادی مجسمه کشور محسوب می گردد که با توجه به مفاهیم به کار رفته در آثار، می‌توان از آن به عنوان یک موزه آموزشی نیز یاد کرد.
آثار و مجسمه های مجسمه ساز شهیر تبریزی که در اکثر پایتخت های هنری جهان از جمله پاریس، رُم، استانبول و غیره شناخته شده و مزین موزه های آنجاست در تبریز نیز ابتدا در موزه آذربایجان و اینک در موزه انفرادی آثار احد حسینی مورد استقبال قرار گرفته است.
مجسمه های اضطراب، زنجیرهای بدبختی، زندگی و جام جهان نما از جمله آفریده های هنری این مجسمه ساز بزرگ و بی ادعای تبریزی هستند.
او پس از یک سال تحصیل در دانشکده بیازیت رم ایتالیا، به کشور فرانسه رفت و شش سال در مؤسسه آرت دکوراتیو، مجسمه‌ سازی مدرن را آموخت، سپس در مسابقات مختلف پیروز شد و آثار وی مورد توجه جهانیان قرار گرفت.
دیدن آثار هنرمند بزرگی که سال ها در بهترین شهرهای جهان آثار فاخری پدید آورده و نشان هنری ویژه از رئیس جمهور فرانسه دریافت کرده باعث افتخار هر آذربایجانی است.
ساخت مجسمه مونالیزا یا همان لبخند ژوکوند در شهر پاریس در سال ۱۳۷۴ و بر اساس نقاشی شهیر ایتالیا لئوناردو داوینچی از پرافتخارترین آثار این هنرمند آذربایجانی در اروپاست.
از عمده جایزه ‌های دریافتی این استاد برجسته می توان به جایزه اول برای مجسمه‌ شارل استراد (Charles Strade)، جایزه شهر موغانژیش برای مجسمه سینماتوگراف و برنده کنکور برگزار شده در انستیتوی آرتس دکوراتیو کشور هلند اشاره کرد.

▪️مجسمه های هنرمند چیره دست تبریزی در مکانی دِنج برای نمایش عموم آرام گرفتند

حدود ۳۶ سال قبل احد حسینی – مجسمه ساز مشهور آذربایجان از دیار تبریز – مجسمه های بزرگ خود را از گالری شخصی خود به طبقه زیر زمین موزه آذربایجان در تبریز انتقال داد.
وقتی سه سال پیش قرار شد اشیای تاریخی و آثار شاخص موزه ملی ایران برای نمایش راهی موزه آذربایجان شوند، مجسمه‌های “احد حسینی” هم بعد از چند دهه به بیرون از این موزه هدایت شدند.
بدین ترتیب مجسمه‌هایی که هویتی مشخص برای این موزه رقم زده بودند با کمک مسئولان فرهنگی به محل دائمی و اختصاصی انتقال یافتند تا موزه احد حسینی در نگارخانه و هنرسرای تبریز جایی در ضلع جنوبی مقبره الشعرا شکل گرفته و مکانی دِنج برای نمایش آثار این هنرمند چیره دست آذربایجانی باشد.
هر چند تا اتمام برخی خرده کاری‌های نگارخانه و به تبع آن موزه احد حسینی، هنوز راه باقی است و برخی کاستی‌ها در تاسیسات، زیباکاری داخلی و محوطه سازی این بنا احساس می‌گردد ولی هیچ یک از اینها هنرمند شهیر تبریزی را ناامید نکرده است.
او با اشتیاق فراوان جهت شناساندن فرهنگ و تاریخ آذربایجان در این مجموعه روزها مشغول به کار است تا مجموعه مشاهیر فولکلوریک را به اتمام برساند.
در موزه “احد حسینی” ملاژ ریتون های سفالی مربوط به هزاره اول قبل از میلاد، اثر معروف کوزه چی مصداق ضرب المثل کوزه گر از کوزه شکسته آب می خورد، آیتم های گردشگری، کشف فضا، ضرب المثل پوز عالی جیب خالی، برخی از شخصیت های جهانی، مسابقه اسب دوانی، جام جهان نما، مصداق هر دو پا را در یک کفش کردن، رابطه پول و خوشبختی، مباحث علم و دانش، گرسنگی و فقر جهانی، اشک تمساح، شخصیت‌ های ملی، ادبیات آذربایجان و غیره به چشم می خورد که بازدیدکننده با مشاهده آنها دقایقی را فارغ از مشکلات روزمره به تفکر و تفرج ذهنی می پردازد.

▪️مجسمه های موزه آثار هنری پاریس را مجدداً در تبریز برای همشهریانم بازسازی کردم

وی گفت: اختصاص این مکان تحت عنوان “موزه احد حسینی” از دو جهت مثبت واقع گردید اول اینکه موزه آذربایجان مکان مناسبی برای نگهداری مجسمه‌هایی من بود زیرا در موزه باید اشیا و آثاری با قدمت بیش از ۱۰۰ سال نگهداری شوند و دوم آنکه با محدودیت مکانی، امکان توسعه موزه وجود نداشت.
او افزود: شانس آوردم که در این موقعیت زمانی و در جوار مدفون شعرای باعظمت جهان مکانی مناسب تدارک دیده شد که حدود ۱۲۵۰ متر مربع را در دو طبقه شامل می گردد که می توان تمام آثار را در یک جا به صورت اختصاصی در معرض دید عموم قرار داد.
حسینی اضافه کرد: حدود چهار ماه طول کشید تا مجسمه ها را بعد از انتقال به صورت منفصل به همدیگر مونتاژ نمایم زیرا مجسمه های بزرگی همچون جام جهان نما و سایرین با پایه های آهنی و با مقداری تغییر در ارتفاع آنها تنظیم گردید و توانست برای نمایش آثار، مفید واقع گردد.
وی تاکید کرد: به خاطر وسعت مکانی این مجموعه، حدود ۲۵ مجسمه از مجسمه هایی که در موزه آثار هنری پاریس نگهداری می شوند را مجدداً در تبریز بازسازی کردم تا مردم با مجسمه های مدرن نیز آشنا شوند زیرا امروزه مردم جهان با هنر مجسمه سازی مدرن اُنس گرفته اند.
حسینی اظهار کرد: همچنین برای این که رغبت مردم ما به مجسمه های مدرن خوشایند شود ۲۰ مورد از مجسمه مشاهیر فولکلوریک آذربایجان نیز در کنار آنها طراحی و اجرا نمودم تا ترکیب مناسبی برای بازدیدکنندگان به وجود آید و قرار است در طبقه دوم این موزه مجسمه شعرای آذربایجان را به تصویر کشیده و زیبایی های فرهنگ و ادب این منطقه را در قالب مجسمه سازی متجلی نمایم.
استاد برجسته مجسمه کشورمان بیان کرد: مجسمه هایی که از موزه آذربایجان به این مکان انتقال یافته اند بخشی از فعالیت‌های انسان ها را نشان می‌دهد و در کنار آنها، مجسمه های مدرن رنگین و مجسمه های فولکلور را می بینید که از زیبایی های زندگی سخن می‌گویند.
وی با تاکید بر اینکه آرزو دارم این مجموعه، ناچیزترین تاثیر در آگاهی انسان‌ها، اعتلای فرهنگ هنر بشری و صلح جهانی باشد گفت: زندگی موق انسانها از تضادها تشکیل یافته است مثلاً در مقابل گریه، خنده و در برابر غم ها و بدبختی ها، شادی و خوشبختی وجود دارد.

? شهرام صادق زاده

 

 

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=28617

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.