5
مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان:

صید ماهی از منابع آبی آذربایجان شرقی آغاز شد

  • کد خبر : 29136
  • ۰۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۰
صید ماهی از منابع آبی آذربایجان شرقی آغاز شد
مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به افزایش 55 درصدی با رهاسازی 460 هزار قطعه بچه ماهی در منابع آبی استان، از آغاز صید و صیادی ماهی در استان خبر داد.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن، قاسم جعفروند با اشاره به این‌که آذربایجان شرقی  از منابع آبی بسیار خوبی برخوردار است، گفت: به طور کلی ۳۵ بهره بردار منابع آبی  با تعداد ۲۷۰ نفراشتغال زایی به صورت مستقیم در استان فعالیت دارند.

وی با بیان اینکه هر ساله در مهرماه صید از منابع آبی آغاز شده و نسبت به اقلیمهای مختلف استان  تا اسفند ماه ادامه خواهد داشت، افزود: امسال نیز همچون سالیان گذشته فصل صید از مهرماه سالجاری  همزمان با آغاز فصل سرما در استان آغاز شده است؛ پیش بینی می شود  امسال بیش از  دو هزار و ۷۴۳  تن از انواع ماهیان فیتوفاگ، بیگ‌ هد، کپور و آمور، ماهیان خاویاری و انواع ماهیان بومی اقتصادی از منابع آبی استان برداشت شود و روانه بازار مصرف در استان آذربایجان شرقی و سایر استانهای همجوار گردد.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان ادامه داد: بهره برداری از منابع آبی در ۱۲ شهرستان استان شامل شهرستانهای آذرشهر، چاراویماق، اهر، بستان آباد، سراب، عجبشیر، کلیبر، مرند، میانه، هشترود، ورزقان، خداآفرین، مراغه توسط تعاونی‌ها و بخش خصوصی و صیادان محلی انجام می شود.

وی به انجام عملیات صیادی در ۳۵ منبع نیمه ‌طبیعی (دریاچه پشت سدها) آذربایجان‌شرقی اشاره کرد و گفت: صید ماهی از منابع آبی شامل منابع آبی طبیعی و منابع آبی نیمه ‌طبیعی مانند دریاچه پشت سدها در طول سال ۱۳۹۹ در مقایسه با سال قبل از آن در مجموع ۶۰ درصد افزایش یافته بود .

وی با بیان اینکه این منابع در مساحت متوسط حدود ۹۹۲۷ هکتار می باشد که عملیات صید و صیادی توسط بهره برداران انجام می‌گیرد، گفت: به منظور حفظ و بازسازی ذخایر آبزیان منابع آبی(نیمه‌ طبیعی) استان و ایجاد اشتغال پایدار در سال ۱۳۹۹ تعداد ۴۶۰ هزار قطعه بچه ماهی از محل اعتبارات شیلات در این منابع رهاسازی شده است که این مقدار نسبت به سالهای قبل  ۵۵ درصد افزایش داشته است.

جعفروند در خصوص برنامه‌ریزی امسال برای رهاسازی بچه‌ماهی در منابع آبی استان نیز، اظهار کرد: امسال پیش‌بینی می شود در صورت تامین اعتبار میزان رهاسازی از سال ۱۳۹۹ بیشتر باشد.

وی اظهار کرد: صید بیش از ۲ هزار و ۷۳۳ تن انواع ماهی در منابع آبی و فعال بودن۵۲۷ مزرعه پرورش ماهی سردآبی و گرم آبی در این استان، با تولید ۵۸۷۰ تن استان آذربایجان‌شرقی را به یکی از قطبهای تولید انواع آبزیان در کشور تبدیل کرده است.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان، وی افزود: بهره برداران طبق قوانین و مجوزهای صادره از اداره کل محیط زیست و مدیریت شیلات و اداره کل دامپزشکی استان در صورتی می توانند از دریاچه پشت سدها صیادی کنند که در ابتدای سال اقدام به رهاسازی بچه ماهی در منابع آبی کرده و در نیمه دوم سال اقدام به صید آن‌ها کنند.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=29136

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.