3
رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صمت استان خبر داد

۶۶ هزار تن صادرات شیرینی و شکلات سهم گمرکات آذربایجان شرقی

  • کد خبر : 29145
  • ۰۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۷
۶۶ هزار تن صادرات شیرینی و شکلات سهم گمرکات آذربایجان شرقی
رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صمت استان با اشاره به اینکه استان‌های مهم تولیدی و صادراتی کشور در محصولات شیرینی و شکلات آذربایجان شرقی ، خراسان رضوی ، تهران ، اصفهان ، قزوین ، قم و یزد هستند، افزود : از ۲۱۳ هزار تن صادرات در این حوزه طی ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۰ به ارزش ۱۸۹ میلیون دلار ، ۶۶ هزار تن به ارزش ۷۵ میلیون دلار مربوط به صادرات شیرینی و شکلات از گمرکات آذربایجان شرقی است.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن، محمدنقی هنربر در وبینار میز ملی توسعه صادرات شیرینی و شکلات کشور، با بیان اینکه تنوع بازار و صادرات به ۷۵ کشور دنیا از جمله مزیت های قابل توجه در این صنعت است، گفت : کشورهای عراق ، افغانستان ، پاکستان ، آذربایجان ، ترکیه ، امارات متحده عربی و ساحل عاج از عمده مقاصد صادراتی شیرینی و شکلات کشور در شش ماهه اول سال جاری بوده‌اند .

وی تصریح کرد : از ۵۶۳ واحد تولیدی کشور در این صنعت، ۱۲۵ واحد با ظرفیت تولیدی بالغ بر ۴۱۷،۸۴۵ تن مربوط به آذربایجان شرقی است.

رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صمت استان با تاکید بر اینکه به همت صنعتگران و تولیدکنندگان کشور در صنایع شیرینی و شکلات ، ایران با صادراتی بالغ بر ۴۵۰ میلیون دلار جزو ۳۰ کشور برتر صادر کننده این محصول در سال ۲۰۲۰ بوده است ، ادامه داد: برنامه ریزی راهبردی و تدوین و ترسیم نقشه راه مناسب برای تولید و توسعه صادرات ، انجام امور کارشناسی در کارگروه توسعه صادرات و بررسی راههای ظرفیت‌سازی و توانمندسازی بنگاههای کوچک و متوسط تولید و صادرات محصولات شیرینی و شکلات برای حضور در بازارهای جهانی از جمله مهمترین اهداف تشکیل میز کالایی در این حوزه بوده است.

وی پایش آماری مستمر وضعیت تولید و تجارت کالا را ضروری دانست و اضافه کرد: آذربایجان شرقی با تلاش بی‌وقفه بخش خصوصی ضمن صادرات به ۵۱ کشور جهان تولید حدود ۴۰ درصدی شیرینی و شکلات کشور را به خود اختصاص داده است ، که این امر یک مزیت بسیار بزرگ صنعتی محسوب می شود.

پرویز بیوک نیز در این جلسه بر الزام تشکیل کمیته ای بامسئولیتی تام الاختیار تاکید کرد و گفت : صنایع شیرینی و شکلات یکی از بهترین صنایع ایران بوده و با اصلاح بعضی نگرش ها بویژه در دوران بعد از کرونا باید به سمت حل چالش های پیش روی این صنعت اشتغالزا و ارزآور حرکت کنیم.

رئیس انجمن صنایع بیسکوئیت ، شیرینی و شکلات کشور توجه به مساله لجستیک و حمل و نقل و تامین مالی با همکاری شبکه بانکی کشور را از جمله مهمترین مسائل این حوزه دانست.

صادرات شیرینی و شکلات کشور به میزبانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان شرقی برگزار شد.

معدن و تجارت استان آذربایجان شرقی در وبینار میز ملی توسعه صادرات شیرینی و شکلات کشور که با حضور رئیس اتاق بازرگانی، صنایع ، معادن و کشاورزی استان ، رئیس انجمن صنفی صنایع بیسکوئیت ، شیرینی و شکلات کشور ، جمعی از صاحبان صنایع در استان ها و رایزنان تجاری کشورهای همسایه برگزار شد.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=29145

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.