9
یادداشت/

«تجمل‌گرایی»؛ مانعی برای ازدواج

  • کد خبر : 44843
  • ۱۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۵
«تجمل‌گرایی»؛ مانعی برای ازدواج
تجمل گرایی پدیده ای است که اسراف و چشم و هم چشمی از جمله آسیب های اجتماعی آن بوده و در نهایت به معضلاتی چون کاهش ازدواج جوانان منجر می شود.

به گزارش تبریزمن : ازدواج در اسلام امری مقدس شناخته شده است و نیمی ازدین فرد به واسطه ازدواج تکمیل می شود. و با درک فلسفه ازدواج در میابیم که این امر پسندیده گامی برای رشد و تعالی شخصیت انسانی است.

تجمل گرایی از عواملی است که مانع بزرگی برای ازدواج جوانان شده است.زندگی با تجملات باعث وابستگی انسان به مسائل مادی می شود. و در واقع تجملات یعنی خرید و استفاده از وسایل غیر ضروری چون کالاهای تزییتی و لوکس؛ چیزی که امروزه در جامعه شاهد آن هستیم.

در اسلام تجمل گرایی مذمت شده است و از آن به عنوان اسراف یاد می‌کند.البته در همین ابتدا نا گفته نماند که با رفاه خانوده تداخلی ندارد و حتی در جایی از قرآن آمده است:

« قُل مَن حَرَّمَ زینَتَ اللهِ الَّتی اَخَرجَ لِعِبادِه وَ الطَّیبات مِنَ الرِّزق»

بگو ای پیامبر چه کسی زینت های خدا را برای بندگان خود آفریده حرام و از صرف روزی حلال و پاکیزه منع کرده است ؟سوره اعراف- آیه ۳۲

در قرآن کریم آیات متعددی وجود دارد که ما را از اسراف باز می دارد. تجمل گرایی یکی از عواملی است که در این برهه از زمان مانع بزرگی برای ازدواج جوانان شده است.

خداوند در قرآن کریم فراهم کردن مقدمات ازدواج را از والدین خواسته است و این نوید را به آنان داده که  اگر فقیر باشند خداوند آنها را از فضل خود بی نیاز می کند. پس در میابیم که فقر و تنگدستی نباید مانعی برای ازدواج باشد.

هر ازدواجی معمولا سه مرحله خواستگاری، عقد و جشن و خرید جهیزیه دارد و هر خانواده مسلمانی موظف است که این مراحل را به دور از تجملات انجام دهد تا از سخت شدن و کم شدن ازدواج و بالا رفتن هزینه ها و سن ازدواج جلوگیری کند.

عده ای بر این باورند که «من دارم، بنابراین دوست دارم برای ازدواج فرزندم هزینه کنم»؛ بحث بر سر این است که اسراف و تجمل یک پدیده مذموم شده در اسلام است و واقعیت آن است که در پی هزینه کرد فرد متمول و ایجاد موج، دیگری با چشم و هم چشمی به تجمل روی می آورد و در نهایت از هدف اصلی ازدواج که رسیدن به آرامش است دور می شویم.

نداشتن اقتصاد سالم و عادلانه، کم کاری مسئولان در این حوزه، رسانه های داخلی و خارجی، گروه‌های شاخص اجتماعی یعنی ورزشکاران به ویژه فوتبالیست ها، سیاستمداران، مسئولان، بازیگران و  هنرمندان، همه و همه دلایلی می باشد که در امر رواج تجمل نقش داشته است.

کافیست همت کرده و با دست به دست هم دادن پدیده ناخوشایند تجمل گرایی را در جامعه ریشه کن کرده و بستر مناسب برای ازدواج آسان را ایجاد کنیم. ازدواجی که یادآور ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) باشد.

نویسنده: سوسن شکوفه

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=44843

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.