14
مدیرکل هواشناسی:

میزان بارش در آذربایجان‌شرقی در سال آبی جاری ۳.۵ میلی‌متر افزایش یافت

  • کد خبر : 29623
  • ۱۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۱
میزان بارش در آذربایجان‌شرقی در سال آبی جاری ۳.۵ میلی‌متر افزایش یافت
مدیرکل هواشناسی آذربایجان‌شرقی با اشاره به بارش‌های خوب روزهای اخیر در استان، گفت: میزان بارش از ابتدای سال آبی جاری(یکم مهر) تاکنون نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۳.۵ میلی‌متر افزایش یافت.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن، علی دولتی مهر روز سه شنبه افزود: به طور میانگین از یکم مهر سال جاری تا نهم آبان،  حدود ۱۹.۲ میلی متر بارندگی در سطح استان روی داده، در حالی که میانگین بارش در سال آبی گذشته (اول مهر ۱۳۹۹ تا پایان شهریور ۱۴۰۰) در این بازه زمانی ۱۵.۷ میلی متر ثبت شده است.

وی با بیان اینکه میانگین بارش آذربایجان شرقی در سال آبی جاری نسبت به بلند مدت حدود ۸.۷ میلی متر کاهش یافته است، اظهار کرد: به طور میانگین در طول این بازه زمانی و در بلند مدت حدود ۲۷.۹ میلی متر بارندگی در استان ثبت شده است.

مدیرکل هواشناسی آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه میانگین بارش یک سال کامل آبی در این استان ۳۱۹.۸ میلی متر است، گفت: تاکنون در این بازه زمانی حدود ۶ درصد از بارش سال آبی جاری تامین شده است.

دولتی مهر با بیان اینکه بیشترین میزان بارش در سطح استان از ابتدای فصل پاییز به میزان ۱۶.۴ میلی متر در هفت روز گذشته روی داده است، ادامه داد: ۲.۸ میلی متر دیگر از مجموع بارش سال آبی جاری (۱۹.۲میلی متر)   نیز در سایر روزهای فصل انجام شده است.

وی یادآوری کرد: از ابتدای سال آبی جاری بیشترین بارندگی از شهرستان هشترود به میزان ۳۲.۸ میلی متر و کمترین بارش از اهر به میزان هشت میلی متر گزارش شده که این میزان بارش در هشترود نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۳۲ میلی متر افزایش و در اهر حدود ۲۷.۲ میلی متر کاهش یافته است.

دولتی مهر با اشاره به اینکه میانگین بارندگی در تبریز در سال آبی جاری حدود ۱۷.۱ میلی متر و در بلند مدت حدود ۲۴.۷ میلی متر ثبت شده است، افزود: میانگین بارش در سال آبی جاری در این شهرستان نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته حدود ۵.۶ میلی متر افزایش و نسبت به بلند مدت ۷.۷ میلی متر کاهش یافته است.

آذربایجان شرقی منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می آید.

آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک بوده ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است.

این استان همواره تحت تأثیر باد های سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=29623

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.