6
"تبریزمن" جزئیات طرح مدیریت هوشمند علیه کرونا را بررسی می کند؛

محدودیت های دردسرساز راه چاره می خواهد

  • کد خبر : 29926
  • ۱۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۳
محدودیت های دردسرساز راه چاره می خواهد
یک متخصص بیماری های عفونی می گوید افرادی که تمایلی به واکسن زدن ندارند سبب ضعف برنامه ها می‌گردند چرا که مبتلا می‌شوند و سایر افراد واکسن زده را هم مبتلا می‌کنند!

دوازدهم‌ مهر ماه بود که طرح مدیریت هوشمند کرونا در سه استان آذربایجان غربی، کردستان و قزوین به صورت آزمایشی اجرایی گردید اما پیگیری ها نشان می دهد هنوز آن طور که باید و شاید این طرح اجرا نشده و مسئولان ذیربط در حال آماده کردن زیرساخت های لازم هستند.
عرصه برای بیمارانی که قرنطینه را رعایت نمی کنند و افراد واکسن گریز تنگ تر می شود زیرا قرار است در روزهای آتی، طرح مدیریت هوشمند کرونا در سراسر کشور اجرا شود.
این در حالی است که بر اساس آخرین اظهار نظرها می توان گفت سایه محدودیت ها کماکان بر سر استان ها باقی خواهد ماند زیرا وزارت کشور تاکید کرده که محدودیت های کرونایی تا زمانی که نگرانی ها درباره پیک ششم رفع نشده است ادامه خواهد داشت!
اما خبر خوش این که قرار است با اجرای طرح مدیریت هوشمند کرونا این محدودیت ها شامل حال افرادی که به کرونا مبتلا نیستند و واکسن تزریق کرده اند نشود و آنها تقریباً به زندگی عادی بازگردند.

▪️با مشارکت مردم در خوداظهاری ابتلا به کرونا سلامت تردد در اماکن تجمعی مدیریت می گردد

معاون بهداشت وزارت بهداشت اخیراً از آغاز اجرای کشوری طرح مدیریت هوشمند کرونا تا دو هفته آینده خبر داده است که هنوز مشکلات واکسیناسیون به قوت خود باقی است.
گویا قرار است در این سامانه که وزارت کشور اجرای آن را بر عهده دارد وزارت بهداشت و درمان، اطلاعات بیماران و نتایج آزمایشگاه‌ها را بارگذاری کرده و اطلاعات آن توسط دستگاه‌های خصوصی و دولتی قابل بهره‌برداری باشد تا افرادی که واکسن کرونا نزدند و یا بیمار هستند، شناسایی شوند و هوشمندانه جلوی تردد مبتلایان به کرونا و واکسن نزده‌ها گرفته شود!
آن طور که وزارت بهداشت و درمان اعلام‌ کرده، نتایج در حال وصول است و به دنبال یافتن و رفع مشکلات هستند تا با افزایش مشارکت مردم در خوداظهاری ابتلا به کرونا، سلامت تردد در اماکن تجمعی مدیریت گردد تا هم فعالیت‌های اجتماعی برقرار باشد و هم از ورود افراد بیمار به تجمعات و اماکن عمومی جلوگیری به عمل آید.
البته آن طور که گفته می شود سامانه هوشمند مدیریت کرونا، اغلب معطوف به اصناف، خرید بلیط سفر و غیره است لذا در بحث بازگشایی مدارس نیز شرط اول، واکسیناسیون کادر مدرسه و اولیاست به طوری که اعلام شده مدارس می‌توانند برای کسب اطلاعات از سامانه سلامت و سامانه ماسک استفاده کنند تا ببینند مخاطب یا اولیای دانش آموز واکسن دریافت کرده‌اند یا خیر که این زیرساخت اکنون در مدارس فراهم است!
دسترسی به اطلاعات می‎تواند خوب باشد اما برای برخی ها این پرسش مطرح می شود که قرار است از این اطلاعات ارزشمند چگونه استفاده شود؟
از همان روزهای ابتدایی که ویروس کرونا در سطح کشور شایع شد بسیاری از کارشناسان حوزه سلامت از مدیریت هوشمند کرونا و قرنطینه هوشمند سخن گفتند و همه متفق القول شدند که با به کارگیری امکاناتی که مدیریت هوشمند در اختیار مدیران قرار می‎دهد می‎توان افراد مبتلایی را که بدون توجه به پروتکل های بهداشتی در خیابان ها تردد می‎کنند شناسایی و از تردد آنها جلوگیری کرد.
جالب اینکه پس از واکسیناسیون گسترده نیز همه از مدیریت هوشمند کرونا به عنوان راه‎حلی برای اغنای واکسن‎گریزها یاد کردند اما فعلاً که طرح قابل قبول و عامه پسندی برای درک بهتر مردم ارائه نشده است!

▪️اگر اصناف کیوآر کُد را در معرض نمایش بگذارند مراجعه کننده می‌تواند به راحتی وارد شود

یک فعال اتاق اصناف با اشاره به اینکه در طرح مدیریت هوشمند کرونا مشکل سامانه برای دریافت کیوآر کد QR-Code رفع نشده است گفت: برای اجرای طرح مدیریت هوشمند کرونا سامانه دچار مشکلی فنی است!
جلیلوند افزود: به محض رفع این مشکل و همچنین تغییر آدرس سامانه، به صاحبان اصناف برای دریافت کیوآر کد ابلاغیه صادر می‌شود که شاید مشکل سامانه تا چند روز آینده مرتفع گردد.
وی اضافه کرد: اگر اصناف کیوآر کُد را دریافت و در معرض نمایش بگذارند مراجعه کننده می‌تواند با اسکن آن از واکسینه شدن و حتی تست پی.سی.آر صاحب واحد صنفی مطلع شود.
جلیوند افزود: هم اکنون به آن دسته از واحد‌های صنفی که واکسن نزده باشند از ارائه خدمت در زمینه صدور یا تمدید پروانه فعالیت آن‌ها خودداری می گردد!
بر همین اساس، با مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، در آینده نزدیک دیگر شاهد تعطیلی‌های گسترده نخواهیم بود و تعطیلی‌ها منحصر به بخش‌هایی می‌شود که تست مثبت وجود دارد و یا واکسن تزریق نکرده‌اند و مابقی مناطق کشور می‌توانند فعالیت اقتصادی خود را انجام دهند.
بدین ترتیب، با مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا در آینده تعطیلی‌ها منحصر به بخش‌هایی می‌شود که تست مثبت وجود دارد و یا واکسن تزریق نکرده‌اند و سامانه مدیریت هوشمند کرونا تنها معطوف به اصناف نیست و تمامی گروه‌ها را در بر می‌گیرد.
گذشته از این، شاید یکی از ابهامات پیرامون تصمیم گیری های دوران پاندمی کرونا تصویب طرح ممنوعیت تردد شبانه است که از ابتدا هم با انتقاداتی همراه بود و منتقدین بر این عقیده اند که اجرای این طرح هیچ کارایی برای جلوگیری از گسترش شیوع کرونا ندارد و فقط باعث سر در گمی مردم شده است که شاید نیاز داشته‌اند در ساعات ممنوعیت، تردد کنند اما از ترس جریمه ۲۰۰ هزار تومانی، قید آن را زده‌اند!
حالا با گذشت مدت زمان از اجرای این طرح و به دنبال لغو سایر محدودیت‌ها و انجام بازگشایی‌ها، اما همچنان شاهد پابرجا ماندن طرح ممنوعیت تردد شبانه هستیم.

? شهرام صادق زاده

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=29926

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.