18
مدیر کل هواشناسی استان خبر داد

افزایش ۴۶ درصدی بارش‌ها در آذربایجان‌شرقی نسبت به سال گذشته

  • کد خبر : 30037
  • ۱۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۴
افزایش ۴۶ درصدی بارش‌ها در آذربایجان‌شرقی نسبت به سال گذشته
مدیر کل هواشناسی آذربایجان شرقی از افزایش ۴۶ درصدی بارش‌های سال جاری استان نسبت به سال گذشته خبر داد.

علی دولتی‌مهر در خصوص میزان بارندگی‌های سال جاری اظهار کرد: در سال جاری تا تاریخ پانزدهم آبان ۱۴۰۰ متوسط بارش استان ما ۲۶ میلی‌متر بود که همچنین میزان بارش‌ها در زمان مشابه سال گذشته ۱۸میلی‌متر و زمان مشابه بلند مدت ۳۶ میلی‌متر گزارش شده است و طبق بررسی‌ها متوسط بارش استان نسبت به بلند مدت ۲۸ درصد کاهش یافته است.

وی ادامه داد: بیشترین کاهش بارش‌ها نسبت به بلند مدت در اهر با ۶۰ درصد، ورزقان ۵۵ درصد، جلفا و هریس ۵۰ درصد و مرند ۴۴ درصد گزارش شده است.

وی افزود: عجب شیر ۲۶ درصد و آذرشهر ۱۱ درصد افزایش بارش، شهرهای اسکو، بستان آباد و بناب بین ۵ تا ۱۰ درصد و سایر مناطق استان نیز بین ۲۰ تا ۴۰ درصد با کاهش بارش مواجه بودند و در سراب و شرق دریاچه ارومیه بارش در حد نرمال ثبت شده است.

دولتی‌مهر بیان کرد: متوسط بارش سال زراعی جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد، اما شهرهای اهر، مرند و ورزقان بیش از ۵۰ درصد با کاهش بارش مواجه هستند.

وی خاطرنشان کرد: در سال آبی گذشته یعنی از یک مهر ۹۹ تا ۳۱ شهریور ۱۴۰۰، بیشترین بارش‌ها در عجب‌شیر، مراغه، ملکان، هشترود، چاراویماق و میانه بود و همچنین در آذرشهر، اهر و بستان آباد بین ۳۰ تا ۴۰ درصد و در سایر مناطق تا ۳۰ درصد کاهش گزارش شده است.

وی گفت: در سال زراعی گذشته ۲۳۸ میلی‌لیتر بارش داشتیم که نسبت به سال ۹۸ که ۳۲۸ میلیمتر بود، ۲۷ درصد و نسبت به بلند مدت که ۳۲۰ میلی‌متر بود، ۲۶ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

مدیر کل هواشناسی آذربایجان شرقی در رابطه با میزان بارش‌ها در تبریز بیان کرد: در سال جاری ۱۸ میلی‌متر بارش در شهر تبریز گزارش شده است که در مدت مشابه سال گذشته ۱۱ میلی‌متر و بلند مدت ۲۶ میلی‌متر بود و نسبت به سال گذشته افزایش و  نسبت به بلند مدت نیز ۳۰ درصد کاهش داشته است.

وی یادآور شد: بیشترین بارش‌های سال جاری در آذرشهر با ۲۷ میلی‌متر بارش گزارش شده است که نسبت سال گذشته ۳۱ میلی‌متر و  بلند مدت ۲۳ میلی‌متر بود.

وی در پایان تاکید کرد: براساس خروجی مدل‌های جهانی پیش آگاهی‌های جوی در آبان ماه سال جاری بارش‌ کمتر از نرمال و در ماه‌های آذر و دی بارش‌نرمال پیش‌بینی شده است.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=30037

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.