1
عضوگیری رایگان کتابخانه‌ها در طول هفته کتاب

آذربایجان‌شرقی با استانداردهای کتابخانه‌ای فاصله دارد

  • کد خبر : 30307
  • ۲۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۶
آذربایجان‌شرقی با استانداردهای کتابخانه‌ای فاصله دارد
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌شرقی از عضوگیری رایگان همه ۱۱۵ کتابخانه نهادی استان در طول هفته کتاب خبر داد.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن، شهرام خدایی در نشست خبری خود به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی با اعلام مطلب فوق اظهار داشت: کتابخوانی و دانش‌افزایی می‌تواند بهترین چراغ راه زندگی انسان‌ها و جامعه باشد.
وی شعار سال ۱۴۰۰ را “جای خالی هر چیزی را با کتاب خوب پر کنیم” اعلام کرد و افزود: قدیمی‌ترین کتابخانه دنیا، مربوط به ۵۰۰ سال قبل از میلاد در یونان باستان است.

▪️تبریز و آذربایجان؛ مهد قدیمی‌ترین کتابخانه‌های کشور

وی با بیان اینکه آذربایجان‌شرقی و تبریز صاحب قدیمی‌ترین کتابخانه‌های کشور است، خاطرنشان ساخت: کتابخانه‌های ربع‌رشیدی تبریز و خواجه‌نصیرالدین طوسی مراغه از قدیمی‌ترین کتابخانه‌های کشور هستند که در دوران ایلخانان مغول راه‌اندازی شده‌اند. قدیمی‌ترین کتابخانه معاصر کشور به سال ۱۳۰۰ خورشیدی به نام تربیت در تبریز ایجاد شده است و همچنین کتابخانه مرکزی تبریز با ۲۴ هزار مترمربع زیربنا بزرگترین کتابخانه نهادی کشور می‌باشد.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان با اشاره به اینکه کتابخانه مرکزی تبریز در سال ۱۳۳۵ خورشیدی توسط برادران خیر و فرهنگ‌دوست نخجوانی بنیان نهاده شده، گفت: ساختمان فعلی کتابخانه مرکزی تبریز که علاوه بر حدود یکصد هزار برگ مدرک و نشریات، بیش از ۳۴۴ هزار نسخه کتاب را در خود جای داده، در سال ۱۳۷۰ احداث شده است.
وی اضافه کرد: دومین کتابخانه بزرگ استان توسط شرکت توسعه و عمران شهر جدید سهند در ۳ هزار مترمربع زیربنا در این شهر احداث شده که طی هفته کتاب تحویل و بعد از تجهیز در اختیار شهروندان قرار خواهد گرفت.

▪️فعالیت ۱۵۰ کتابخانه نهادی و مشارکتی در آذربایجان‌شرقی

خدایی در ادامه سخنانش از فعالیت ۱۵۰ کتابخانه نهادی و مشارکتی با حدود سه میلیون جلد کتاب در سطح استان خبر داد و افزود: با فراهم شدن امکان احداث کتابخانه‌های جدید در استان، تعداد کتابخانه‌های نهادی استان از ۱۰۵ مورد در سال ۱۳۹۵ به ۱۱۵ مورد در حال حاضر رسیده است.
وی با اشاره به پیگیری احداث چندین کتابخانه جدید خیرساز در شهرهای مراغه، ملکان و تبریز گفت: هم اکنون دو کتابخانه جدید در بستان‌آباد و محله ملازینال تبریز از محل اعتبارات بازآفرینی شهری و ملی در حال احداث است و طرح توسعه کتابخانه هوراند از محل اعتبارات دولتی هم در حال اجراست.
وی همچنین با اشاره به تعمیر و نوسازی کتابخانه عمومی تربیت تبریز از محل بودجه‌های عمرانی استان، افزود: عملیات نوسازی کتابخانه تربیت در حال اتمام است و تلاش می‌کنیم همزمان با بازگشایی، جشن یکصدمین سال تاسیس آن را برگزار کنیم.
وی کتابخانه مصلای تبریز را یکی دیگر از کتابخانه‌های مهم و جدید استان برشمرد و اظهار داشت: نظر هیات امنای این کتابخانه و امام جمعه تبریز این است که اداره‌کرد کتابخانه مصلا براساس استانداردهای نهاد کتابخانه‌های کشور انجام گیرد.

▪️ با استانداردها فاصله داریم

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌شرقی به کمبود فضای کتابخانه‌ای استان اشاره کرد و گفت: ۱۵۰ کتابخانه برای استانی با ۴ میلیون نفر جمعیت کم است.
وی از فعالیت ۲۰ کتابخانه در تبریز خبر داد و افزود: تعداد کتابخانه‌های تبریز حتی دو برابر هم شود باز با استانداردها فاصله زیادی خواهیم داشت.
وی تاکید کرد: برای جبران کمبودها در تلاشیم کتابخانه‌ای را تحت مدیریت شهرداری تبریز در پارک جدیدالاحداث باغشمال تبریز راه‌اندازی کنیم‌.
خدایی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه هیچ کتابخانه‌ای از سوی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان تعطیل نشده و راضی به تعطیلی هیچ کتابخانه‌ای نیستیم، افزود: کتابخانه روستای مولان کلیبر براثر آسیب‌های وارده ناشی از زلزله و رانش زمین از سال ۱۳۹۸ تعطیل شده بود که براساس مذاکرات انجام گرفته مقرر شده این کتابخانه عنقریب در محل ساختمان شورای اسلامی مولان مجددا بازگشایی شود.
وی اضافه کرد: کتابخانه نبی‌اکرم محله دانش تبریز نیز که تعطیل شده بود با همکاری هیات امنای جدید کتابخانه بزودی راه‌اندازی مجدد خواهد شد.

▪️مشکلی در جذب سهم نیم‌درصدی کتابخانه‌ها نداریم

وی در ادامه سخنانش با اشاره به سهم نیم‌درصدی کتابخانه‌ها از محل درآمد شهرداری‌ها، گفت: مشکلی در اخذ این نیم درصد در شهرهای بزرگی مانند تبریز، مراغه، میانه، اهر، جلفا، آذرشهر و شبستر وجود ندارد و این مبلغ بویژه در سال‌های اخیر بصورت روتین به حساب کتابخانه‌ها پرداخت شده است اما در یکسری از شهرهای کوچک و کم‌برخوردار که شهرداری‌ها مشکل درآمدی دارند، مشکلاتی وجود دارد.
مدیرکل کتابخانه‌های استان با اشاره به اینکه علاوه بر کتابخانه‌های بزرگ شهری، ۱۸ کتابخانه نیز در سطح روستاهای استان فعالیت دارند، تصریح کرد: کتابخانه‌های زیر یکصد متری روستاهای هرزند جدید مرند و صومعه‌دل ورزقان به عنوان کوچکترین کتابخانه‌های استان، از آن جمله هستند.
وی مجموع پرسنل اداره کل کتابخانه‌های استان را ۴۰۷ نفر اعلام کرد و گفت: کتابخانه مرکزی تبریز با ۳۰ کتابدار، بیشترین تعداد پرسنل را دارد.
وی همچنین از فعالیت ۳ دستگاه کتابخانه سیار در استان خبر داد و گفت: اخیرا مذاکراتی با مدیر مجتمع مس سونگون و یک خیر باسمنجی جهت خرید و تجهیز دو دستگاه کتابخانه سیار جدید برای ارایه خدمات کتابخانه‌ای به روستاهای اهر و باسمنج انجام گرفته است.

▪️اجرای طرح “الو کتاب” در دوران کرونایی

خدایی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه بدنبال شیوع کرونا، کتابخانه‌ها نیز همچون برخی دیگر از مشاغل و مراکز، تعطیلی یک و نیم ساله را تجربه کردند، گفت: در دوران تعطیلی ۱۸ ماهه کتابخانه‌ها، اعتبار عضویت یکساله تمام اعضا به اتمام رسیده است و کتابخانه‌ها بعد از بازگشایی، پروسه عضوگیری را از صفر شروع کرده‌اند.
وی اضافه کرد: در حالی که قبل از کرونا، روزانه تنها در کتابخانه مرکزی تبریز بیش از یکهزار جلد کتاب امانت داده می‌شد این میزان در دوران کرونایی تقریبا به صفر رسید.
وی راه‌اندازی طرح “الو کتاب” از سال ۹۹، را از تجارب دوران اپیدمی کرونا و در راستای پر کردن بخشی از خلا موجود در زمینه تامین کتاب مورد نیاز کتابخوانان برشمرد و گفت: این طرح که در آن اعضای کتابخانه‌ها و شهروندان کتاب مورد علاقه خود را با پرداخت هزینه جزیی در درب منزل تحویل می‌گرفتند، هم اکنون نیز ادامه دارد.
وی افزود: محدودیتی در طرح “الو کتاب” وجود نداشت و روزانه حدود ۵۰۰ جلد کتاب در قالب این طرح به شهروندان تبریزی تحویل داده شده است.

▪️اهدای دو مجموعه شاخص به کتابخانه‌های استان در ماه‌های اخیر

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌شرقی در ادامه با اشاره به اینکه به جهت کرونا و تعطیلی کتابخانه‌ها میزان خرید کتاب کاهش چشمگیری یافته، گفت: در ۶ ماهه نخست سال جاری از محل منابع استانی، کتاب‌هایی به ارزش حدود یکصد میلیون تومان خریداری و در بین کتابخانه‌های استان توزیع شده است.
وی همچنین به خرید آثار قلمی نویسندگان استانی اشاره کرد و افزود: طی سال جاری، ده‌ها جلد کتاب از آثار نویسندگان استان خرید و توزیع شده که خرید ۸ جلد کتاب ترکی و کتاب “اقبال‌نامه” محمد رمضانی از نویسندگان تبریزی از آن جمله است. علاوه بر این، دو جلد کتاب از آثار خانم دکتر معدن‌کن و آقای عبدالمجید نجفی در دست بررسی است که در صورت تایید، خریداری خواهند شد.
خدایی، از دو اهدای شاخص کتاب در استان در طی ماه‌های اخیر خبرداد و خاطرنشان کرد: یکی از این اهداها، مربوط به مجموعه شخصی دکتر صادقی‌مجد بود که توسط همسر مرحوم به کتابخانه مرکزی تبریز اهدا شد. این مجموعه، ۱۸ هزار جلد کتاب را شامل می‌شد و در بین‌شان نسخ خطی و چاپ سنگی هم وجود داشت.
وی ادامه داد: یک خیر بستان‌آبادی نیز یک مجموعه ارزشمند دیگر اهدا کردند که از جهت نسخ خطی، سنگی و سربی پربار بود.

▪️عضوگیری رایگان کتابخانه‌ها در طول هفته کتاب

مدیرکل کتابخانه‌های استان در ادامه با تشریح برنامه‌های هفته کتاب و کتاب‌خوانی در استان، دیدار جمعی کتابداران با نماینده ولی‌فقیه در استان، تجلیل از خیرین حوزه کتاب و کتابداران و اعضای منتخب کتابخانه‌ها در تالار وحدت، افتتاح کتابخانه در حال نوسازی پیامبر رحمت میانه، برگزاری پویش اهدای کتاب با شعار “هر شهروند یک جلد کتاب”، برگزاری جلسات نقد و بررسی کتاب در کتابخانه‌های استان و نیز برگزاری مسابقات فرهنگی و کتابخوانی را از مهم‌ترین این برنامه‌های قلمداد کرد.
خدایی در خاتمه سخنانش با اشاره به ثبت‌نام و عضوپذیری رایگان در تمام ۱۱۵ کتابخانه نهادی استان در طول هفته کتاب گفت: ثبت‌نام به دو طریق مراجعه به کتابخانه‌ها و ارسال کدملی به شماره پیامک ۵۰۰۰۲۹۲۹ انجام می‌گیرد که برای ثبت‌نام حضوری، داشتن کارت ملی و یک قطعه عکس پرسنلی کافی است.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=30307

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.