4
امام جمعه موقت تبریز:

شایسته‌سالاری یک اصل مهم در نظام امامت عدل است

  • کد خبر : 30345
  • ۲۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۹
شایسته‌سالاری یک اصل مهم در نظام امامت عدل است
امام جمعه موقت تبریز با اشاره به این‌که شایسته‌سالاری یک اصل مهم در نظام امامت عدل محسوب می‌شود، گفت: باید گزینش‌ها بر اساس ضوابط باشد نه روابط چراکه تبعیض جایی در نظام عدل ندارد در غیر اینصورت نظام نمی‌تواند شایسته سالار باشد و عدالت قربانی خواهد شد .

به گزارش آژانس خبری تبریزمن، حجت‌الاسلام و المسلمین مهدی عالی در خطبه‌های نماز جمعه‌ی این هفته‌ی تبریز با بیان اینکه ما همواره در میدان نبرد با دشمن واقعی قرار داریم، اظهار کرد: صحنه‌ی نبرد گاهی صحنه‌ی خون‌ریزی است مانند دوران دفاع مقدس و یا جنگ با داعش و گاهی نیز صحنه‌ی جنگ نرم و فرهنگی و گاهی جنگ اقتصادی است و دشمن نیز آشکارا جنگ اقتصادی راعلیه ملت ایران سرازیر کرده است.

وی با اشاره به آیات شریفه ۴۵، ۴۶ و ۴۷ سوره‌ی مبارکه‌ی انفال در خصوص دستورالعمل‌ برای مقابله با دشمنان گفت: اولین دستورالعمل قرآن برای مقابله با دشمنان پایداری و ثبات قدم است و طبق تفسیر مفسران، ایستادگی مطلق یعنی اینکه انسان از مقابل دشمن فرار نکرده و در تمامی جبهه‌ها ثبات قدم خود را حفظ کند چراکه در غیر اینصورت شکست خواهد خورد.

وی در خصوص دومین دستورالعمل قرآن برای انسان در مقابله با دشمنان گفت : یاد خداوند (به‌صورت زبانی و دلی) موجب تقویت روحیه‌ی رزمندگان شده و ایمان و باور آن‌ها را نسبت به نصرت الهی زیاد می‌کند چراکه این وعده‌ی الهی است لذا بزرگ‌ترین تکیه‌گاه رزمندگان در جنگ، داشتن یاد الهی است چراکه این یاد الهی قدرتی مافوق تمامی قدرت‌ها است و اگر انسان در داشتن این ذکر موفق شود، به هدف خود خواهد رسید و شهادت بزرگ‌ترین آرزوی انسان در راه خداوند است.

حجت‌الاسلام و المسلمین عالی اطاعت از خداوند و رسول خدا را سومین دستور برای مقابله با دشمنان بیان کرد و افزود: این دستور الهی برای دفاع از حریم دین و کیان اسلام صادر شده ‌است چراکه اطاعت از ولی امر و رهبری و فرماندهی‌کل عامل پیروزی و عدم اطاعت از آن‌ها عامل شکست است که کا در جنگ احد و جنگ صفین دو نمونه از عدم اطاعت از امام را مشاهده کردیم که منجر به شکست در مقابل دشمنان شد.

وی تاکید کرد: چهارمین دستور الهی برای انسان برای مقابله با دشمنان دوری از اختلاف و نزاع است؛ اختلاف‌نظر طبیعی است اما وحدت و یکپارچگی باید در مقابل دشمن حفظ شود و مهم‌ترین محور وحدت ولی امر است و هر جا که انسان از این محور خارج شده و ندای عدم یکصدایی به گوش دشمن برسد، دشمن پیروز خواهد شد؛ لذا اختلاف عامل سستی است همان‌طور که در جریان حکمیت و درحالی‌که چند شمشیر مانده بود تا مالک‌اشتر فتنه را بخواباند، اختلاف‌نظر باعث شد تا ماجرای حکمیت به وجود بیاید.

وی، صبر را پنجمین دستور الهی برای مقابله با دشمنان عنوان کرد و گفت: صبر یعنی مقاومت و انسان باید در شخصی، اجتماعی و حتی در کارزار نبرد با دشمنان باید صبر داشته باشد و صبر و ایستادگی در مقابل ناملایمات و سختی‌های جنگ و داشتن خویشتن‌داری، مهم‌ترین عامل برای پیروزی است لذا نباید سختی‌ها و ناملایمات مقاومت رزمندگان را از بین ببرد.

امام‌جمعه موقت تبریز با اشاره به سالروز عملیات سوسنگرد اضافه کرد: صبر در قرآن یک راهبرد است و شهید علی تجلایی در سوسنگرد نشان داد که در سایه صبر و مقاومت می‌توان پیروزی‌های بزرگی را کسب کرد.

وی ادامه داد: ششمین دستور خداوند دوری از غرور و سرمستی است و امام‌خمینی (ره) براساس این دستور الهی وقتی‌که خرمشهر آزاد شد فرمودند  «خرمشهر را خدا آزاد کرد» تا مبادا رزمندگان اسلام بعد از این پیروزی عظیم دچار غرور شوند.

وی، همچنین با اشاره به عوامل شکست انسان در مقابل دشمن گفت: اولین عامل شکست در مقابل دشمن تکیه به منافقین است؛ انسان نباید به منافقین که افرادی ریاکار و دورو هستند تکیه کند و طمع دنیوی و فکر به غنائم دومین عامل شکست انسان است و اگر انسان در نقطه‌ای حساس میدان نبرد را ترک کند، شکست خواهد خورد همان‌طور که در جنگ احد بعد از پیروزی بعضی افراد به فکر جمع کردن غنائم افتادند و در نهایت سپاه اسلام شکست خورد.

حجت‌الاسلام و المسلمین عالی خاطرنشان کرد: سومین عامل شکست انسان در مقابل دشمنان شایعه‌سازی و عملیات روانی و فضاسازی دشمن است اکنون هم که به دلیل رشد فضای مجازی با برخی بی‌تقوایی‌ها و شایعات مختلفی روبرو هستیم، انسان نباید اجازه دهد که جنگ روانی و شایعه‌سازی دشمن موجب شکست او شود همانطور که در جنگ احد دشمنان شایعه‌ی شهادت پیامبر(ص) را به راه انداختند، لذا انسان نباید به فضاسازی دشمن و جنگ روانی و تبلیغاتی دشمن توجه کند.

امام جمعه‌ی موقت تبریز در بخش دیگری از خطبه‌های نمازجمعه این هفته تبریز در خصوص برقراری عدالت در جامعه‌ی اسلامی نیز گفت: عدالت، محور حکومت است و ارزش ذاتی یک حکومت برقراری عدالت در جامعه است اما عدالت هدفی مقدمه‌ای است و زمانی‌که عدالت برقرار و مشکلات معیشتی مردم حل شود و مردم دغدغه و استرسی نداشته باشند، هدف اصلی که همانا توحید الهی است، برقرار می‌شود؛ لذا عدالت برای رساندن جامعه به هدف اصلی است.

وی ادامه داد: عدالت یعنی امامت عدل در سایه‌ی امام عادل و کسانی که مسئولیت دارند و امضاهایشان نافذ است باید در بسط عدالت دقت بیشتری داشته باشند که یکی از راه‌های برقراری عدالت اجرای صحیح قوانیناست؛ قانونی صحیح است که مصالح مادی و معنوی مردم را تامین کند لذا قوانین باید شفاف بوده و ضمانت اجرایی داشته باشند تا بتوانند با ایجاد فرصت‌های برابر در توزیع امکانات و ثروت برای همه عدالت را بسط دهد.

وی تاکید کرد: هر چقدر هم قانون برخاسته از علم باشد اما به‌خوبی اجرا نشود، نمی‌تواند عدالت را در جامعه پیاده کند ولازمه‌ی برپایی قانون خوب در جامعه، داشتن مدیرانتوانا و شایسته است  و اگر کارگزاران فقط خودشان را لحاظ کنند و به دیگران توجه نکنند، نه‌تنها عدالت برقرار نمی‌شود بلکه روحیه قانون‌گریزی و تبعیض در جامعه فراگیر می‌شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین عالی در پایان سخنان خود با اشاره به این‌که شایسته‌سالاری یک اصل مهم در نظام امامت عدل محسوب می‌شود، گفت: باید گزینش‌ها بر اساس ضوابط باشد نه روابط چراکه تبعیض جایی در نظام عدل ندارد در غیر اینصورت نظام نمی‌تواند شایسته سالار باشد و عدالت قربانی خواهد شد .

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=30345

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.