6

اسامی نفرات برتر جشنواره ی عکاسی نگاه سبز اسکو منتشر شد

  • کد خبر : 30527
  • ۲۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۱
اسامی نفرات برتر جشنواره ی عکاسی نگاه سبز اسکو منتشر شد
با برگزاری مراسم اختتامیه جشنواره ی عکاسی اسکو، نفرات برتر مشخص و معرفی شدند.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن ، در این برنامه که با حضور فرماندار و جانشین فرمانده سپاه اسکو و جمعی از اعضای شورای اسلامی شهرهای اسکو، سهند و ایلخچی و اهالی فرهنگ دوست شهرستان برگزار شد، در آغاز محمدعلی قلی‌زاده رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اسکو ضمن عرض خیر مقدم به حضور هنرمندان و علاقه‌مندان به هنر عکاسی، اظهار داشت: شهرستان اسکو از ظرفیت‌های غنی فرهنگی و هنری برخوردار است که در همین راستا جشنواره‌ی عکاسی با هدف معرفی ظرفیت‌های اقتصادی منطقه با کمک هنر عکاسی برگزار شد. در این جشنواره آثار ارزشمندی از نقاط مختلف شهرستان و استان توسط اساتید برجسته‌ی عکاسی به تصویر کشیده شدند و نمایشگاهی از این آثار به مدت یک هفته در معرض دید علاقه‌مندان به عکاسی قرار گرفت. هم‌چنین مراسم شعرخوانی، کارگاه آموزش عکاسی توسط استاد آل یاسین و اکران عمومی فیلم «دری»، که در اسکو تولید شده است، به صورت جنبی در این جشنواره برگزار شد و در نهایت با داوری آثار رسیده به جشنواره نفرات منتخب مشخص و معرفی شدند که در بیانیه‌ی هیات داوران قرائت خواهد شد.

وی با اشاره به ضرورت آوردن هنر به متن جامعه، برگزاری رویداد فرهنگی اسکو در محل پردیس سینمایی را نه یک ابتکار، بلکه یک ضرورت و نیاز امروز جامعه عنوان کرد و گفت: در شرایط فعلی که از یک طرف بیماری کرونا فعالیت‌های فرهنگی و هنری را در محاق برده است، و از طرف دیگر شرایط نامساعد اقتصادی بر جامعه حاکم است، برای جلب توجه جامعه به هنر عکاسی و بیان جلوه‌های زیبای شهرستان و استان، از طریق لنز دوربین عکاسی، و نیز فراهم ساختن زمینه‌ی فروش آثار و کمک به هنرمندان در راستای توسعه‌ی اقتصاد فرهنگ و هنر، نمایشگاه این جشنواره در محل پردیس سینمایی باراما برگزار شد. قلی‌زاده ضمن تقدیر از حمایت‌های فرمانداری و ارگان‌های همکار، از عدم همکاری برخی دستگاه‌های فرهنگی و اجتماعی شهرستان اظهار نارضایتی کرد گفت: اگر چه هم‌افزایی بین ادارات فرهنگی امری ضروری و مهم می‌نماید، و متاسفانه شاهد برخی ناملایمت‌ها بودیم، با این حال بخش خصوصی حمایت خوبی از برگزاری این جشنواره داشت و با در اختیار گذاشتن فضا برای برپایی نمایشگاه و تامین امکانات برای برگزاری مراسم افتتاحیه کمک شایانی داشتند که جا دارد از حمایت‌های این عزیزان سپاسگزاری نمایم. رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان سخنانش اظهار امیدواری کرد این جشنواره‌ در سال‌های آینده هم از نظر موضوعی و هم از نظر گستره‌ی برگزاری توسعه یابد تا در راستای تقویت اقتصاد مقاومتی در شهرستان، بتوانیم ظرفیت‌های اقتصادی شهرستان را به زبان هنر بیان کنیم.

در ادامه‌ی برنامه، استاد سامع سردرودی دبیر جشنواره گزارشی از روند برگزاری این جشنواره ارائه کرد و گفت: کلید برگزاری این جشنواره در اوایل امسال زده شد و پس از برگزاری چندین تور عکاسی در شهرهای مختلف استان و سه تور عکاسی از طبیعت شهرستان اسکو، قرار بر این شد که نمایشگاهی از آثار تهیه‌شده در تورهای عکاسی و نیز آثار هنرمندان عکاس شهرستان در قالب جشنواره‌ی عکس برگزار شود و در نهایت، این جشنواره هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی در سطخ مناسبی برگزار شد. وی ضمن درخواست حمایت بیشتر مسئولین از هنر و هنرمند، اظهار امیدواری کرد در برنامه‌های آینده با حمایت مسئولین شاهد رشد و گسترش هنر عکاسی در شهرستان و استان باشیم.

دیگر سخنران این مراسم، مهندس رضی‌منش فرماندار شهرستان اسکو بود که در سخنانی پیام جشنواره‌ی عکاسی اسکو را تمرکز بر ظرفیت‌ها به جای بیان صرف مشکلات دانست و بر ضرورت افزایش نقش فرهنگ و هنر در اقتصاد شهری تاکید کرد. وی افزود: بسیاری از آسیب‌های اجتماعی و مشکلات اقتصادی جامعه با زبان تاثیرگذار هنر و رسانه قابل مرتفع شدن است و می‌توان با کمک این اهرم قدرتمند زمینه‌ی پیشرفت و توسعه‌ی پایدار در عرصه‌های مختلف را فراهم نمود. فعالان عرصه‌ی هنر، فرهنگ و رسانه با اهرم قدرتمند هنر، توانمندی بالایی برای رفع مشکلات کشور دارند که در صورت برنامه‌ریزی می‌توان از این ابزار قدرتمند برای بارور کردن ظرفیت‌های اقتصادی شهرستان و ایجاد اشتغال جوانان و مدیریت آسیب‌های اجتماعی بهره برد. وی با بیان این که شهرستان اسکو به دلیل وجود جاذبه‌های طبیعی و تاریخی منحصر به فرد، روستای توریستی و تاریخی کندوان مقصد گردشگران داخلی و خارجی است و جزو شهرستان‌های تراز اول کشور در صنعت گردشگری محسوب می‌شود افزود؛ جای جای شهرستان دارای جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بی‌نظیری است که باید با نگاه هنرمندانه‌ی عکاسان در سطح کشور و جهان معرفی گردد.

مهندس رضی‌منش با بیان این که صنعت توریسم و گردشگری ظرفیت بسیار بزرگی برای ایجاد رونق اقتصادی و اشتغال دارد افزود: سهم اشتغال‌زایی از صنعت گردشگری در کمترین میزان قرار دارد و باید با مطالعه و برنامه‌ریزی نسبت به فعال کردن همه‌ی ظرفیت بخش گردشگری شهرستان با برگزاری جشنواره‌ها، برنامه‌های فرهنگی و هنری، جلب و جذب سرمایه‌گذار در این بخش اقدام نماییم. با توجه به این که شهر اسکو، شهر خلاق فرهنگ و هنر در حوزه‌ی چاپ باتیک شناخته شده و این شهر از سوی شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع دستی نیز به عنوان شهر ملی چاپ کلاقه‌ای (باتیک) برگزیده شده است، لازم است دقت کنیم که شهر خلاق فرهنگ و هنر یک شهر برندساز، دانایی‌محور و تجربه‌آموز است و فرهنگ و هنر در اقتصاد آن اثر مستقیم دارد و هر متغیری با فرهنگ و هنر مرتبط است.

وی با بیان این که علی‌رغم محدودیت‌های ناشی از شیوع بیماری کرونا و با کمترین امکانات، تجهیزات و منابع مالی طی چند سال اخیر بیشترین و مهم‌ترین رویدادهای فرهنگی و هنری رقم زده شده است، افزود: باور به تاثیرگذاری حوزه‌ی فرهنگ، هنر و رسانه و عزم به استفاده از این ابزار تحول‌ساز در بخش‌های مختلف توسعه باید به گفتمان عمومی تبدیل شود. جشنواره‌ی عکاسی نگاه سبز اسکو فرصت استثنایی و بی‌نظیری برای شناساندن ظرفیت‌ها، استعدادها و زیبایی‌های این باغ‌شهر و کهن‌شهر است و امیدواریم این جشنواره‌ی ارزشمند در سال آینده در سطح استانی و با مشارکت شهرهای اسکو، سهند و ایلخچی و روستاهای تابعه شهرستان برگزار گردد.

در پایان برنامه، گزارش هیات داوران توسط استاد جواد بهمنش راد به شرح زیر قرائت و منتخبین جشنواره معرفی شدند.

به نام یگانه خالق نور و زیبایی

بیانیه هیات داوران

جشنواره عکس نگاه سبز در شرایطی به پایان می‌رسد که تولد طلایه‌دار سرآغاز تلاش‌هایی امیدآفرین در عرصه‌ی فرهنگ و هنر آذربایجان و ایجاد بسترهایی مناسب و گسترده، به منظور ثبت هنرمندانه و نوآورانه‌ی زیبایی‌ها و فرهنگ پربار این مرز و بوم، را نوید داد.

از این رو امیدواریم با همیاری هنرمندان ومسئولان دلسوز وآگاه، بابرنامه ریزی مناسب در حوزه عکاسی، این فرصت برای تمامی عکاسان اعم از عکاسان حرفه ای، آماتور و عموم علاقمندان فراهم گردد تا با تولید آثاری نوآورانه وبا کیفیت و مدرن، این چشم انداز دل آنگیز، تحقق یابد.

گروه داوری جشنواره عکس نگاه سبز، پس از بررسی و گفتگو و ساعت ها بحث و تبادل نظر در خصوص عکسهای رسیده به جشنواره، نکات زیر را با امید به هموار شدن مسیر خلق آثاری گران سنگ، به عکاسان و متولیان محترم حوزه فرهنگ و هنر ، یاد آور میگردد:

  1. تلاش در جهت تولید و ارائه مناسب عکس‌هایی عمیق و پر محتوا
  2. استفاده از مباحث زیبایی شناسی تصویر در نیل به فرم عکاسانه ناب
  3. بهره گیری از اسلوبها و ساختارهای بصری در راستای رسیدن به یک فرم منسجم
  4. مطالعه و دانش افزایی  با هدف بهره گیری از نگاه خلاقانه در تولید عکس و پرهیز از تکرار و کلیشه
  5. فضاسازی در عکس‌ها جهت نیل به پیام عکاسانه
  6. استفاده بهینه از دوره های آموزش عکاسی و ورک شاپ های تخصصی عکاسی
  7. کاوش بیشتر، قبل از شاترزدن و شناخت بیشتر اصول وقواعد و سبکهای عکاسی

هیئت داوران جشنواره متشکل از آقایان:  میرعباس آل یاسین ،کمال شبخیز، جواد بهمنش راد

طی جلساتی فشرده و ساعت ها بحث و تمرکز، از فرصت دیدن زیبایی های استان زرخیز آذربایجان شرقی درقالب تعداد ۳۸۰ عکس از ۸۰ عکاس، برخوردار شده و با نگاهی دقیق و حرفه ای و کارشناسانه بدون توجه به اسامی عکاسان، به داوری و نقد نقادانه نشسته و از میان این آثار با اعلام:

  • تقدیر ویژه هیات داوران ازمجموعه عکس یک عکاس:

خانم مهوش نوری

  • سه عکس برگزیده برتر ازسه عکاس:

خانم حمیده صادری اسکویی _ آقای مهرداد صدق روحی _ آقای عبدالله قریشی‌زاده

  • چهار عکس شایسته تقدیر از چهار عکاس:

خانم بهاره فرامرزی_ آقای مهدی ایمانی _ آقای فرهاد زرگریان _ خانم فریبا حسینی

برگزیدگان خودرامشخص نمودند.

ضمن ارج نهادن به نگاه دغدغه‌مند برگزارکنندگان جشنواره و عزیزان شرکت کننده در این جشنواره، امید دارد با تداوم چنین رویدادهایی، همگان نقشی مثمرثمر در اعتلای فرهنگ غنی این مرز و بوم داشته باشیم.

در پایان، حضور گرم و پرشور عکاسان در نخستین جشنواره عکس نگاه سبز را گامی بزرگ در راه اعتلای فرهنگ تصویری این سرزمین دانسته و آن را گرامی می‌داریم.

با امید موفقیت‌های روزافزون برای عکاسان عزیز و دستمریزاد به همه عزیزان برگزارکننده جشنواره و به امید برگزاری مداوم و پیوسته جشنواره عکس نگاه سبز، در ابعادی بزرگتر و وسیع‌تر در سال‌های آتی، از تلاش‌های مسئولین محترم اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اسکو، گروه عکاسان سبزاندیش، شورای سیاست‌گذاری، دبیر محترم تخصصی جشنواره، و کلیه نهادها و موسسات فرهنگی هنری اسکو و خصوصا تمامی عکاسانی که تمام تلاش خود را برای برگزاری شایسته این رویداد مهم فرهنگی مبذول داشتند سپاسگزاریم.

هیات داوران جشنواره عکس نگاه سبز:

میر عباس آل یاسین _کمال شبخیز جواد بهمنش راد

همچنین از استاد سامع سردرودی به دلیل تلاش‌های فراوانی که در برگزاری این جشنواره داشتند، و به عنوان دبیر جشنواره متحمل زحمات زیادی شدند تجلیل شد و با توجه به انتخاب شهر اسکو به عنوان شهر خلاق فرهنگ و هنر در حوزه‌ی باتیک، و به پاس تهیه‌ی مستند باراما – باتیک توسط آقای محمدتقی برازنده با اهدای لوح تقدیر از این اثر ارزشمند تجلیل به عمل آمد.

 

 

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=30527

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.