3
دکتر علیرضا منادی رییس کمیسیون آموزش خبر داد:

تصویب کلیات تدریس ادبیات زبان های محلی و قومی در مدارس

  • کد خبر : 30746
  • ۲۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۷
تصویب کلیات تدریس ادبیات زبان های محلی و قومی در مدارس
رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس در تشریح نشست عصر دیروز این کمیسیون گفت: در نشست امروز کلیات طرح اجرای اصل پانزدهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران درباره تدریس ادبیات زبان های محلی و قومی در مدارس با رای اعضا به تصویب رسید.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن، دکتر علیرضا منادی در تشریح نشست دیروز (سه شنبه ۲۵ آبان) کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس، عنوان کرد: دستور کار اصلی امروز کمیسیون بررسی طرح اجرای اصل پانزدهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران (تدریس ادبیات محلی و قومی در مدارس) بود‌.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در تشریح جزئیات این طرح عنوان کرد: حق آموزش به زبان مادری، در بسیاری از اسناد و معاهدات حقوق بشری مانند منشور زبان مادری، اعلامیه جهانی حقوق زبانی، بندهای ۳ و ۴ اعلامیه حقوق اشخاص متعلق به اقلیت های قومی، ملی، زبانی و مذهبی، ماده ۳۰ کنوانسیون حقوق کودک، ماده ۲۷ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی مورد تاکید قرار گرفته است.

دکتر منادی تاکید کرد: همچنین در اصل ۱۵ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران هم بر حق تحصیل به زبان مادری در کنار زبان فارسی تاکید شده است

وی تاکید کرد: در راستای پاسخ به یکی از مهمترین مطالبات اقوام کشور این طرح تدوین شده و امروز در دستور کار مجلس قرار گرفت.

منادی اضافه کرد: طرح مذکور به امضای بیش از ۳۰ نماینده مجلس یازدهم رسیده است و در نشست دیروز گزارشی از برنامه وزارت آموزش و پرورش در این رابطه بیان شد و نحوه چگونگی تدریس ادبیات زبان های قومی و محلی در مناطق مختلف کشور مورد بحث قرار گرفت که پیشنهادهای مختلفی مبنی بر تدریس ادبیات این زبان ها در پایه دهم و ششم مطرح شد.

وی تاکید کرد: آیین نامه اجرایی این قانون به منظور تعیین مراحل اجرا، شهرها و نواحی مختلف اجرای این نظام آموزشی و روند تدریس کتب برای مقاطع مختلف ظرف مدت ۶ ماه از ابلاغ این قانون به پیشنهاد وزارتخانه های آموزش و پرورش و علوم، تحقیات و فناوری به تصویب هیات وزیران میرسد.

 

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=30746

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.