1
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خبر داد

تولید بیش از ۱۲۰۰ تن قارچ خوراکی در تبریز

  • کد خبر : 30951
  • ۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۰
تولید بیش از ۱۲۰۰ تن قارچ خوراکی در تبریز
مدیر جهادکشاورزی تبریز از تولید بیش از ۱۲۰۰ تن قارچ خوراکی در این شهرستان طی سال گذشته خبر داد.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن، فرامرز افشانی با بیان اینکه پرورش قارچ یکی از مشاغل زودبازده و در عین حال با ریسک سرمایه گذاری کم است، گفت: امروزه حتی افراد علاقه مند در واحدهای کوچک و خانگی اقدام به پرورش قارچ، این گیاه سرشار از پروتئین و املاح معدنی می‌کنند و همین مساله باعث رشد تولید این محصول و افزایش حضور آن در سبد غذایی مردم شده است.

وی با اشاره به اینکه تبریز نیز از جمله شهرستان‌هایی است که اقدام به پرورش و تولید قارچ کرده و در استان جایگاه دوم را در این زمینه از آن خود کرده است، افزود: ۴۶ درصد تولیدات قارچی استان که تقریبا ۱۲۰۰ تن است، از این شهرستان تامین می‌شود.

وی ادامه داد: ۲۷ واحد خانگی و چهار واحد صنعتی در زمینه‌ی کشت و تولید این محصول در شهرستان تبریز فعالیت دارند که یک واحد صنعتی نیز طی روزهای آتی به آن اضافه خواهد شد.

افشانی تاکید کرد: به ازای تولید هر پنج تن قارچ، برای یک نفر در ماه شغا ایجاد می‌شود و در شهرستان تبریز نیز ۱۵۸ نفر در این زمینه مشغول به‌کار و فعالیت هستند.

وی با بیان این‌که در گذشته برای پرورش دهندگان خانگی، مجوز صادر و تسهیلاتی ارائه شده و واحدهای صنعتی فعال نیز از محل سامانه سیتا و سایر تسهیلات برخوردار بودند، گفت: متاسفانه در طی دو سال اخیر تسهیلات مشخصی نداشته‌ایم که امسال بعد از اعلام سهمیه‌ها و پروژه‌ها اعلام خواهد شد.

وی، به مشکلات و چالش‌های توسعه‌ی قارچ نیز اشاره کرد و افزود: عدم وجود کارخانه کمپوست قارچ در سطح استان، قیمت بالای تولید و حمل و نقل کمپوست، باعث مشکلاتی در این زمینه شده است که از سرمایه گذاران تقاضا داریم با احداث واحدهای تولید کمپوست، پرورش دهندگان را در راستای این امر یاری کنند.

به نقل از روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی، افشانی در پایان خاطرنشان کرد: از دیگر چالش‌های موجود در این زمینه نوسانات بازاری و نابسامانی آن است که باعث ایجاد مشکلاتی برای تولیدکنندگان شده است که امیدواریم با حمایت‌های انجام گرفته در زمینه صادرات، اندکی از این مشکلات را مرتفع سازیم.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=30951

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.