4

جولان ۶۰۰ دستگاه اتوبوس‌ فرسوده در خیابان‌های تبریز

  • کد خبر : 31252
  • ۰۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۶
جولان ۶۰۰ دستگاه اتوبوس‌ فرسوده در خیابان‌های تبریز
این روزها نفس کشیدن در شهر تبریز به خاطر مازوت‌سوزی نیروگاه این شهر سخت شده و در این وانفسای آلودگی، اتوبوس‌های فرسوده هم بیخیال تمام مشکلات هوا، در حالی که دود از اگزوز آنها بیرون می آید در رفت و آمد هستند و مسافر سوار و پیاده می‌کنند.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن، ناوگان اتوبوسرانی تبریز با ظرفیت جابه‌جایی روزانه ۸۰۰ هزار نفر از جمعیت ۱.۸ میلیون نفری این کلان‌شهر در سال‌های گذشته با چالشی به نام فرسودگی مواجه بوده است.

شرکت واحد اتوبوسرانی تبریز و حومه با داشتن بیش از ۷۰۰ دستگاه اتوبوس تا پیش از شیوع ویروس کرونا روزانه ۸۰۰ هزار نفر از شهروندان را جا به جا می‌کرد که از این تعداد حدود ۱۵۰ هزار نفر توسط مسیر تندرو، موسوم به «بی. آر. تی» از غرب به شرق تبریز و بالعکس جابه جا می‌شدند.

با توجه به وجود مشکلات مربوط به تامین اتوبوس و فرسودگی ناوگان حمل و نقل درون شهری تبریز، میانگین اتوبوس‌های فعال تبریز در بهترین حالت به ۵۵۰ دستگاه در روز کاهش پیدا کرده است که مشکلی جدی در زمینه فراهم شدن امکان حمل و نقل عمومی به عنوان نیاز ضروری شهر و شهروندان و شاخص اساسی در کاستن از میزان آلودگی هوا به دلیل تردد خودروهای شاخصی محسوب می‌شود.

اهمیت ضرورت نوسازی ناوگان اتوبوسرانی تبریز زمانی بیشتر مشخص می‌شود که بدانیم بر اساس آمار و اطلاعات موجود بیش از ۶۰ درصد آلودگی هوای تبریز به ویژه در فصول سرد سال ناشی از تردد خودروهای شخصی در خیابان‌ها و بهترین راهکار برون‌رفت از این مشکل نیز تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی است.

جولان ۶۰۰ دستگاه  اتوبوس‌های فرسوده در خیابان‌های تبریز

جواد رحمتی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی، استقرار صنایع آلاینده مانند نیروگاه در نزدیکی شهر و فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل عمومی را از مهم‌ترین دلایل تشدید آلودگی هوای کلان‌شهر تبریز ذکر کرد و  بیان داشت: یکی از عوامل اصلی آلودگی هوای تبریز، تصمیم دیسپاچینگ مرکزی گاز برای استفاده از مازوت به جای گاز طبیعی در نیروگاه تبریز است.

وی افزود: با وجود اینکه قانون استفاده از سوخت مازوت به خصوص در هنگام آلودگی هوا را منع کرده، ولی از ۱۵ شهریور امسال، برخلاف سال‌های گذشته که از پایان آبان ماه سوخت جایگزین استفاده می‌شد، نیروگاه تبریز به دلیل تصمیمات مرکزی مجبور به استفاده از سوخت مازوت شده است.

وی اضافه کرد: به همین دلیل، افزایش میزان آلاینده‌های هوا در تبریز، نسبت به سال گذشته زودتر شروع شده و با آلودگی هوا در این کلان‌شهر مواجه هستیم.

  معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی همچنین با اشاره به فعالیت ۶۰۰ اتوبوس شهری در تبریز با میانگین عمر بالای ۱۵ سال، گفت: این اتوبوس‌ها بسیار فرسوده هستند و حداقل سه برابر این تعداد نیاز به افزایش ناوگان حمل و نقل عمومی در تبریز داریم.

رحمتی یادآور شد: متاسفانه بیش از هشت سال است که سهمیه‌ای برای افزایش ناوگان حمل‌ونقل عمومی به استان‌ها تعلق نگرفته و به رغم اینکه تولیدات داخلی برای تامین نیازها جوابگو نیست، برای واردات اتوبوس نیز مجوز صادر نشده است.

وضعیت اسف‌بار اتوبوسرانی تبریز

سخنگوی شورای اسلامی شهر تبریز ابراز کرد: وضعیت اتوبوس‌های تبریز مناسب نیست که باوجود تصویب شورای قبل نیز هنوز اتوبوسی خریداری نشده است‌.

یاسین بجانی متذکر شد: در خصوص نوسازی تاکسیرانی یکی از بانک‌ها متعهد شده است تسهیلات با بهره ۴ درصدی برای خرید ۱۰ هزار دستگاه خورد در چهار سال ارائه کنند.

وی  گفت: وضعیت اتوبوس‌های تبریز مناسب نیست که باوجود تصویب شورای قبل نیز هنوز اتوبوسی خریداری نشده است‌.

خارج شدن ۴۰۰ دستگاه اتوبوس از خط حمل و نقل عمومی تبریز

علیرضا نوای باغبان،  عضو شورای شهر تبریز با اشاره به عقب‌روی اتوبوسرانی در چند سال گذشته اذعان داشت: بیش از ۴۰۰ اتوبوس از خط حمل‌ونقل عمومی تبریز بیرون رفته اما تنها تعداد ۱۲ اتوبوس وارد خط شده است.

وی ادامه داد: برنامه داریم سالانه ۲۰۰ دستگاه اتوبوس وارد تبریز شود، اگر دولت توان تامین اتوبوس را دارد با دولت همکاری می‌کنیم اگرنه با بخش خصوصی همکاری خواهیم کرد.

باغبان تاکید کرد: سرمایه‌گذاری در تبریز در چهار سال گذشته به خواب رفته است و بودجه شهرداری فقط وضعیت فعلی را تامین می‌کند.

عضو شورای اسلامی شهر تبریز ادامه داد: اگر می‌خواهیم سرمایه‌‌گذار پای کار آید باید زمینه‌های سرمایه‌گذاری را فراهم کنیم تا تبریزی‌ها حداقل از تبریز فرار نکنند.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=31252

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.