2

بازگشت حیات به تالاب بین المللی قوری گل

  • کد خبر : 31577
  • ۰۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۸
بازگشت حیات به تالاب بین المللی قوری گل
مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی از تداوم آبرسانی به تالاب بین المللی قوری گل و بازگشت دوباره پرندگان به این تالاب خبر داد.
به گزارش آژانس خبری تبریزمن، حسن عباس نژاد در بازدید از روند انتقال آب به این تالاب  با بیان اینکه انتقال آب از حوضه صبری چای به قوری گل همه ساله بعد از نیمه آبان، تا نیمه اردیبهشت سال بعد انجام می‌گیرد افزود: امیدواریم شرایط اقلیمی مناسب به طوریکه یخبندان زیادی هم در مسیر انتقال آب وجود نداشته باشد، آبگیری تالاب به خوبی انجام شود.
وی افزود: وضعیت فعلی تالاب قوریگل برآیند عوامل طبیعی همچون کاهش محسوس بارندگی در مقایسه با ۷۰ سال اخیر، افزایش ۳۰ درصدی تبخیر در پی افزایش دما با توجه به عمق کم و وسعت تالاب، توسعه بی‌رویه در زمینه‌های صنعت، راه سازی، کشاورزی و ویلاسازی بدون توجه به آمایش سرزمین و ظرفیت توسعه منطقه است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گفت: نوید مسرت بخش جان گرفتن دوباره این تالاب زیبا با همکاری و تلاش مردم ،ساکنین حوزه تالاب ، مسئولین ،نهادهای ذیربط  و کلیه دست اندر کاران بود.
به دلیل بیلان منفی آب تالاب، برای جلوگیری از خشک شدن آن کانالی برای انتقال آب از ارتفاعات سهند و صبری چای احداث شده است که در فصل غیرزراعی آب تالاب را تامین می‌کند.
تالاب قوریگل در ۱۸ کیلومتری شمال غرب بستان‌آباد و ۴۵ کیلومتری جنوب شرقی تبریز قرار گرفته و دارای شکل هندسی نامنظم و آب شیرین است.
این تالاب در سال ۱۳۵۴ به عنوان تالاب بین‌المللی در کنواسیون رامسر به ثبت رسیده و از سال ۱۳۷۳ جزو مناطق شکار ممنوع و در سال ۱۳۹۰ به دلیل اهمیت اکولوژیکی با مساحت ۵۵۵ هکتار به منطقه حفاظت شده ارتقا یافت.
لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=31577

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.