9

تلاش پالایشگاه نفت تبریز برای قرار گرفتن در بین ۱۰ شرکت برتر آسیا

  • کد خبر : 31797
  • ۱۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۶
تلاش پالایشگاه نفت تبریز برای قرار گرفتن در بین ۱۰ شرکت برتر آسیا
پالایشگاه نفت تبریز یکی از قطب‌های پالایشگاهی کشور است که این شرکت برای قرارگرفتن در بین ۱۰ شرکت برتر آسیا گام برمی‌دارد .

شرکت پالایش نفـت تبریز در سـال ۱۳۵۳ طراحـی و پـس از اتمـام مـراحل احداث در بهــمن ســال ۱۳۵۶ با ظرفیـت اسـمی ۸۰۰۰۰ بشـکه در روز راه انـدازی شـد. افزایـش ظرفیـت تولیـد به ۱۱۰۰۰۰ بشکه در سال ۱۳۷۱ با تلاش کارشناسان و متخصصان داخلی، برگ زرینی است که در این شرکت رقم خورده است.

تولید ۴۱ نوع فرآورده در پالایشگاه نفت تبریز

قالب مدیر بازرگانی شرکت پالایش نفت تبریز درگفتگوبا خبرنگار ما گفت:۴۱ نوع فرآورده در پالایشگاه نفت تبریز تولید می‌شود که ۶ نوع از این فرآورده‌ها، فرآورده‌های اصلی محسوب می شوند.

او افزود: محصولات اصلی شرکت شامل ال پی جی، بنزین یورو ۵، گازوئیل یورو ۵، اتی کی، گازوئیل معمولی و نفت کوره است.

پالایشگاه‌های نفت واحد تقطیر به عنوان واحد مادر شناخته می‌شود

حسن شریف‌مهر رئیس منطقه یک شرکت پالایش نفت تبریز در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه در پالایشگاه‌های نفت، واحد تقطیر به عنوان واحد مادر شناخته می‌شود، گفت: ظرفیت یک پالایشگاه را با ظرفیت خوراک واحد تقطیر بیان می‌کنند و کارکرد تمامی واحد‌های فرآیندی وابسته به عملکرد این واحد است.

او گفت: منطقه یک شرکت پالایش نفت تبریز شامل پنج واحد فرایندی است که مهمترین آن، واحد تقطیر در فشار جوّ و واحد تقطیر در خلأ است. نفت خام استخراجی از چاه‌های نفت بعد از انجام برخی عملیات، از طریق خط لوله به پالایشگاه ارسال و در مخازن نفت خام ذخیره شده و پس از تخلیه آب و املاح و نمونه‌گیری برای کنترل کیفیت آن به واحد تقطیر ارسال می‌شود.

او ادامه داد: نفت خام ماده‌ی ارزشمندی است که در واحد تقطیر توسط روش‌های فیزیکی و عمدتا بر اساس اختلاف نقطه جوش ترکیبات آن، نسبت به استحصال محصولات اصلی و میانی اقدام می‌شود.

طراحی اولیه‌ پالایشگاه برای ۸۰ هزار بشکه در روز بود

رئیس منطقه یک شرکت پالایش نفت تبریز گفت: طراحی اولیه‌ی پالایشگاه برای ۸۰ هزار بشکه در روز بود که در سال‌های اخیر به همت متخصصین و همکاران شرکت به ۱۱۰ هزار بشکه افزایش یافته است؛ نفت خام ذخیره شده در مخازن ناخالصی‌هایی دارد که با اینکه مقادیر آن کم است، اما هزینه‌های بالایی را به واحد‌های پالایشی بخصوص از نظر خوردگی تحمیل می‌کند، لذا باید نسبت به جداسازی آن‌ها اقدام کرد.

راه‌اندازی پروژه‌ بازیافت گاز‌های انتهایی واحد گوگردسازی

احمد قربانی مدیر پروژه‎ واحد TGT شرکت پالایش نفت تبریز از راه‌اندازی پروژه‌ی بازیافت گاز‌های انتهایی واحد گوگردسازی در این شرکت خبر داد.

اودر خصوص واحد TGT اظهار کرد: نظر به مسئولیت‌های اجتماعی شرکت پالایش نفت تبریز، حفظ محیط زیست در کلان شهر تبریز و منطقه شمالغرب کشور در اولویت می‌باشد لذا در راستای تعهد و رعایت استاندارد‌های زیست محیطی و کاهش گاز‌های آلاینده هوا و همچنین انتشار ریزگردها، به دستور هیأت مدیره  شرکت پالایش نفت تبریز، در سال ۹۷ مطالعات اولیه برای بازیافت گاز‌های انتهائی واحد گوگرد آغاز شد.

او ادامه داد: بعد از برگزاری مناقصه در فروردین ماه سال ۹۸ با موافقت مدیرعامل محترم پالایشگاه تبریز و امضاء قرارداد، بخش EP پروژه به یک شرکت ایرانی بنام کیمیا پترو گاز ایلیا (KPE) واگذار و مقرر شد که طراحی مهندسی پایه، مهندس تفصیلی و تدارکات پروژه در طی ۱۸ ماه عملیاتی و به اتمام برسد.

مدیر پروژه‎ی واحد TGT شرکت پالایش نفت تبریز در رابطه با ظرفیت این واحد افزود: ظرفیت این واحد ۱۱۰ تن در روز بوده و هزینه‌ی سرمایه‌گذاری ارزی آن برای بخش EP و بخش C به ترتیب به مبلغ ۵ میلیون یورو و ۱۰۰ میلیارد ریال است.

قربانی با اشاره به اهمیت این واحد خاطرنشان کرد: با توجه به آلاینده بودن ترکیبات عنصر گوگرد و زیان‌آور بودن آن بر محیط زیست و سلامتی انسان لذا طبق استاندارد صنعت نفت در قسمت خروجی دود کش‌ها، مقدار مجاز گاز سولفوریک اسید (H ۲ S) باید زیر ۱۰ ppm باشد، که بعد از راه اندازی واحد SRU+TGT، مقدار این گاز در دودکش واحد در حدود ۴.۳ ppm و کمتر از حد مجاز خواهد بود و این امر علاوه بر کاهش آلودگی هوا سبب افزایش تولید ۸/۸ تنی گوگرد بصورت روزانه نیز خواهد شد.

تولید روزانه ۱۱۰ هزار بشکه نفت خام در این پالایشگاه

باقری مدیر عامل شرکت پالایشگاه نفت تبریز گفت: روزانه ۱۱۰ هزار بشکه نفت خام در این پالایشگاه تولید می‌شود.

او افزود: ظرفیت سالانه تولید نفت خام این پالایشگاه حدود ۶ میلیون تن است و ۷ درصد سهمیه پالایشی کل کشور را بر عهده دارد.

او گفت: این شرکت علاوه بر نقش مهمی که در تامین امنیت انرژی در منطقه شمالغرب دارد در اشتغالزایی مستقیم و غیر مستقیم نیز نقش مهمی دارد.

مدیر عامل شرکت پالایشگاه نفت تبریز گفت: در حال حاضر ۱۴۳۵ نفر در این شرکت مشغول به کار هستند و در صورت تحقق برنامه‌های استراتژیک ما این تعداد به ۲۰۰۰ نفر خواهد رسید.

باقری افزود: در حال حاضر ۹۰ پروژه در دست اجرا داریم که برخی از این پروژه‌ها از ۵ تا ۶ هزار میلیارد توان آغاز و تا ۳۰ هزار میلیارد تومان است و به میزان ۲ هزار میلیارد تومان نیز پروژه‌های در دست اجرا داریم.

شـرکـت پالایـش نفـت تبریـز هـم اکنـون سهـم حـدود ۷ درصـدی از تـوان تصـفیه نفـت خـام کـل کشـور را با تبـدیل به فـرآورده هـای اصلی و ویژه به خود اختصاص داده و تأمیـن بخـشی از سوخـت مایـع مورد نیـاز شـمال غـرب کشــور (اسـتان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، زنجان و کردستان) را برعهده دارد.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=31797

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.