5
در آیین تجلیل از واحدهای تولیدی نمونه ملی و استانی استاندارد مطرح شد؛

رفع موانع تولید و افزایش کیفیت؛ دو لازمه حضور محصولات داخلی در بازارهای جهانی

  • کد خبر : 31892
  • ۱۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۹
رفع موانع تولید و افزایش کیفیت؛ دو لازمه حضور محصولات داخلی در بازارهای جهانی
آیین تجلیل از ۶ واحد نمونه کیفی ملی و ۱۰ واحد نمونه کیفی استانی قبل از ظهر امروز با حضور مدیران استانی و مدیران و کارکنان واحدهای تولیدی و صنعتی استان در سالن همایش‌های اداره کل استاندارد آذربایجان‌شرقی برگزار شد.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن در این مراسم، سخنرانان بر لزوم اهتمام دولت نسبت به مانع‌زدایی در مسیر تولید و ایجاد زمینه‌های لازم برای معرفی تولیدکنندگان در عرصه‌های داخلی و بین‌المللی و توجه بیشتر تولیدکنندگان به افزایش کیفیت و استاندارد محصولات تولیدی به منظور حضور در بازارهای جهانی تاکید کردند.

▪️کسب رتبه نخست کشوری به مدت ۳ سال متوالی در شرکت‌های نمونه ملی

مدیرکل استاندارد آذربایجان‌شرقی در این مراسم با اشاره به تاخیر چند ماهه پیش‌آمده در آیین تجلیل از واحدهای نمونه کیفی ملی و استانی به خاطر محدودیت‌های کرونایی، گفت: البته تغییر مدیریت در سازمان استاندارد نیز در این تاخیر بی‌تاثیر نبود.
ساسان فرشی حق‌رو با بیان اینکه هفت واحد تولیدی و صنعتی آذربایجان‌شرقی در سال جاری موفق به کسب عنوان واحد نمونه کیفی ملی شده‌اند، خاطرنشان کرد: بعد از آذربایجان‌شرقی، استان تهران با ۶ شرکت‌، رتبه دوم را دارد و ۲۱ شرکت نمونه کیفی ملی هم به ۲۹ استان دیگر کشور اختصاص دارد.
وی افزود: آذربایجان‌شرقی سه سال متوالی در شرکت‌های نمونه ملی، رتبه اول کشوری را از آن خود می‌کند.
مدیرکل استاندارد استان همچنین از معرفی ده شرکت صنعتی و تولیدی به عنوان واحدهای نمونه کیفی استانی خبر داد و گفت: واحدهای نمونه کیفی ملی و استانی به لحاظ کیفیت فاصله چندانی با هم ندارند و فقط میزان امتیازشان متفاوت است.
فرشی با بیان اینکه آذربایجان‌شرقی از ادوار گذشته در عرصه صنعت و تجارت و تولید جایگاه بالایی در کشور دارد، اظهار امیدواری کرد با رعایت شعارهای استاندارد، زندگی ایمن و سالمی را به هموطنان به ارمغان آوریم.

▪️تولید بدون رقابت، محکوم به شکست است

استاندار آذربایجان‌شرقی نیز در آیین تجلیل از واحدهای نمونه کیفی ملی و استانی، تولید را یکی از ارکان اساسی پیشرفت کشور دانست و گفت: کشوری که در حوزه تولید خود را با شرایط جهانی تطبیق ندهد، حتما وابسته و عقب‌مانده خواهد بود.
عابدین خرم، با بیان اینکه تولید بدون رقابت محکوم به شکست است، اظهار داشت: اگر می‌خواهیم در بازار رقابت و همواره نو شوندگی خودمان را نشان دهیم باید برای افزایش کیفیت محصولات برنامه داشته باشیم.
وی با تاکید بر اینکه هیچ کس نباید از اقدامات استانداردسازی احساس خطر کند، افزود: اولین ضرورت در کنترل فرآیندها، وجود نیروی انسانی متخصص و بعد از آن بهره‌وری است. اگر بعضا شرکت‌ها و تولیدکنندگان ما با مشکل مواجه می‌شوند دلیل اصلی‌اش به بی‌توجهی نیروی انسانی آن مجموعه به موضوع بهره‌وری برمی‌گردد.
استاندار آذربایجان‌شرقی، بر توجه بیش از پیش تولیدکنندگان به آموزش، توانمندسازی و ارتقای تخصصی نیروی انسانی خود تاکید کرد و گفت: ایجاد فضای نوآوری با استفاده از فناوری‌های روز، موضوع دیگری است که بایستی مورد توجه قرار گیرد.
وی یکی از آسیب‌های اساسی صنایع کشور را عدم به کاربستن نتایج تحقیقات و پژوهش‌ها برشمرد و گفت: اگر تولید علم خود را در افزایش تولید و ارزش افزوده نشان ندهد، ارزشی نخواهد داشت.
عابدین خرم در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه تمرکز دولت روی رشد اقتصادی است، اظهار داشت: سر و سامان دادن به اقتصاد، کاهش بیکاری نیروی انسانی بویژه نیروی تحصیلکرده و متخصص و افزایش درآمد خانوارها اصلی‌ترین برنامه‌های دولت در سال ۱۴۰۰ است.
وی دولت را مسئول رفع موانع تولید دانست و گفت: یکی از عوامل ناکارآمدی، فاصله بین مدیریت و نیروی انسانی در مجموعه‌هاست و همین امر باعث بروز برخی اعتراضات در واحدهای تولیدی و صنعتی شده است.
عابدین خرم، بی‌توجهی به نیروی انسانی را بی‌توجهی به عالم فکر و حرکت برشمرد و گفت: وجود نیروهای باانگیزه و متخصص که خود را جزء به مثابه کل می‌دانند یکی از مهم‌ترین عوامل توفیق در حوزه‌های صنعتی است.

▪️حمایت از صنایع دارای مزیت و توان ورود به بازارهای جهانی

معاون اقتصاد استاندار آذربایجان‌شرقی دیگر سخنران این مراسم، افزایش تولید و حضور در بازارهای داخلی و خارجی را برآیند اقدامات حاکمیت، تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان داخلی دانست و گفت: وظیفه دولت مانع‌زدایی، تسهیل‌گری، ایجاد زیرساخت‌های لازم برای تولید و معرفی تولیدکنندگان در عرصه‌های داخلی و بین‌‌المللی است.
محمد کلامی با تشریح برنامه تیم اقتصادی استان افزود: تا جایی که قوانین اجازه می‌دهد تلاش خواهیم کرد حمایت‌ها را به سمت صنایع دارای مزیت و توان ورود به بازارهای جهانی ببریم و از صنایع کوچک و بومی با فراهم آوردن زمینه‌های علمی حمایت کنیم.
وی با تاکید بر اینکه تولیدکنندگان بایستی حتی در شرایط بد اقتصادی نیز به فکر افزایش توان تولید و کیفیت محصولات باشند، خاطرنشان کرد: مردم باید شاهد تغییر تدریجی تولیدات داخلی در یک بازه زمانی مشخص باشند.
کلامی در خاتمه، مصرف‌کنندگان داخلی را سومین ضلع موثر در افزایش تولیدات داخلی برشمرد و گفت: مصرف‌کنندگان باید وفادار به تولیدات داخلی باشند‌.

▪️نظارت‌ کامل بدون مشارکت مردم، ممکن نیست

نماینده مردم تبریز و آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی نیز از سازمان استاندارد به عنوان یک نهاد حاکمیتی نام برد که ضرورت آن در جامعه از هر چیزی بالاتر است.
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی با بیان اینکه چنانچه سازمان استاندارد به وظیفه خود درست عمل کند، زندگی بهتر در تمام ابعاد برای مردم حاصل می‌شود، گفت: سازمان استاندارد به نمایندگی از طرف مردم و حاکمیت به تمام آنچه در زندگی فردی و جمعی مورد بهره.برداری قرار می‌گیرد، نظارت دارد.
وی با اشاره به اینکه تدوین استانداردهای لازم برای تمامی کالاها و واحدهای صنفی و تولیدی از وظایف اصلی سازمان استاندارد است، اظهار داشت: تدوین بیش از ۳۳ هزار استاندارد ملی در راستای عمل به همین وظیفه اتفاق افتاده است.
نماینده مردم تبریز با بیان اینکه خداوند، جهان آفرینش را در عالی‌ترین شکل ممکن و در اوج استاندارد آفریده، گفت: سازمان استاندارد نیز در مراحل تولید، توزیع و فروش چنین رسالتی دارد البته این نظارت‌ها بدون مشارکت مردم، کامل نخواهد بود.
میرتاج‌الدینی با اشاره به وجود بازار ۶۰۰ میلیون نفری در پیرامون ایران، افزود: در این بازار به تمام اقلام غذایی، لوازم خانگی، مصالح ساختمانی و… نیاز است و هرچقدر به کیفی‌سازی محصولات تولیدی توجه شود و شرکت‌های دانش‌بنیان و موسسات تحقیقاتی و پژوهشی بیشتر در کنار واحدهای تولیدی قرار بگیرند بی‌شک سهم بیشتری از این بازار نصیب کشور ما خواهد شد.

▪️تجلیل از واحدهای نمونه کیفی ملی و استانی

در بخش پابانی این برنامه، از مدیران ۶ واحد صنعتی سیم و کابل آذر، گروه صنعتی نجاتی (آناتا)، آذرنان نظری، تکدانه، داداش برادر (شونیز) و کلرپارس به عنوان واحدهای نمونه ملی تجلیل شد.
در بخش واحدهای نمونه استانی نیز از مدیران ۱۰ واحد صنعتی رنگ و رزین آرکو، آذرسیم ماهان، نفت پاسارگاد، پگاه آذربایجان‌رقی، سیم و کابل تبریزهادی، صنایع غذایی حام، آشیاشور (طراوت)، سیم و کابل صائب، فولاد ظفر بناب و هافمن تجلیل به عمل آمد.
همچنین از خانم‌ها آیدا کرمی(شرکت صنعتی آذرلوله) و شهرک واتگر (شرکت آذرنان نظری) به عنوان مدیران کنترل کیفی نمونه ملی و آقای محمد الماسی (هافمن) و فاطمه شهباززاده (صنایع آرد خباز آذر) به عنوان مدیران کنترل کیفی نمونه استانی استاندارد در این مراسم با اهدای تندیس تجلیل شد.

 

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=31892

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.