11

نوار مرزی ۱۰ هزار هکتاری در استان اردبیل منطقه آزاد می‌شود

  • کد خبر : 31939
  • ۱۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۲
نوار مرزی ۱۰ هزار هکتاری در استان اردبیل منطقه آزاد می‌شود
اردبیل: نماینده مردم مشگین‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: نوار مرزی آغاز شده از بیله‌سوار تا نمین به میزان ۱۰ هزار هکتار به عنوان منطقه آزاد تصویب نهایی و عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن، محمود عباس‌زاده مشگینی شامگاه پنجشنبه در برنامه زنده رادیویی و تلویزیونی «با نمایندگان» شبکه سبلان اردبیل اظهار کرد: مشگین‌شهر دیار استعدادهای پنهان با محرومیت آشکار است که به رغم داشتن استعدادهای فراوان بیکاری دغدغه اصلی اهالی این منطقه است.

وی تصریح کرد: ۹۸ درصد مراجعات هفتگی به دفتر بنده تقاضا برای اشتغال است و مردم این منطقه به شدت نیازمند ایجاد صنایع و توسعه واحدهای صنعتی هستند تا با سرمایه‌گذاری‌های انجام شده بستر اشتغال مناسب و مطلوب فراهم آید.

نماینده مردم مشگین‌شهر در مجلس شورای اسلامی ضرورت حضور سرمایه‌گذاران را ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز توصیف کرد و گفت: مطالبه اصلی ما از مسئولان استانی این است که به تناسب توسعه مرکز استان، شهرستان مشگین‌شهر را نیز به شاخص‌های توسعه مطلوب و مناسب برسانند تا عقب‌ماندگی‌های گذشته جبران شود.

عباس‌زاده مشکینی کاهش جمعیت مردم مشگین‌شهر را از دغدغه‌های جدی توصیف کرد و افزود: ۲۰۰ هزار نفر جمعیت شهرستان مشگین‌شهر هم اکنون به ۱۵۰ هزار نفر کاهش یافته و دلیل این کاهش جمعیت و افزایش مهاجرت را باید نبود زیرساخت‌ها برای ایجاد سرمایه‌گذاری‌های کلان و صنعتی اعلام کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: در شهرستان مشگین به رغم قدمت طولانی ما هنوز پست ۲۳۰ کیلوولت نداریم و ضروری است برای ایجاد صنایع بزرگ پست برق ۲۳۰ کیلوولت دایر شود که با ۵۰ درصد پیشرفت این پروژه در مرحله اجراست.

عباس‌زاده مشکینی ارشق را محروم‌ترین منطقه در کشور حتی با عمق محرومیت بیشتر از بشاگرد توصیف کرد و ادامه داد: شهر ارشق که در ۴۰ کیلومتری مرکز استان قرار دارد، در اوج فقر است و اهالی این منطقه حتی از دسترسی به آب شرب نیز محروم هستند.

وی ضرورت ایجاد منطقه آزاد را در محروم‌ترین نقاط استان یادآور شد و اضافه کرد: منطقه آزاد باید در چنین مناطق محرومی راه‌اندازی شود تا از مزایای این منطقه اهالی محروم چنین شهرهایی استفاده کنند.

عباس‌زاده مشکینی بیان کرد: هر چند در راه‌اندازی منطقه آزاد اختلاف نظرهایی وجود دارد اما قرار شده ۱۶ آذرماه با بازدیدی که دبیر مناطق آزاد کشور از استان خواهد داشت، محدوده منطقه آزاد مشخص شده و پیشنهاد کردیم تا ۱۰ هزار هکتار منطقه نوار مرزی این استان از بیله‌سوار گرفته تا گرمی، ارشق و نمین به عنوان منطقه آزاد محسوب شود.

وی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: به هیچ وجه رقم ۴ هزار هکتاری ایجاد منطقه آزاد را نمی‌پذیریم و بر این باوریم در این نوار مرزی بیشترین اراضی منابع طبیعی وجود دارد که امکان ایجاد منطقه آزاد در این نوار مرزی محروم بیش از دیگر مناطق باید مورد توجه دولتمردان قرار گیرد.

عباس‌زاده مشکینی دیگر محرومیت مشگین‌شهر را انجام نشدن شرایط ارتقا در برخی از شهرها و بخش‌ها اعلام کرد و گفت: ما در این شهرستان شهرهای پرجمعیتی همچون ارشق، لاهرود و ۹ روستای بالای ۲ هزار نفر جمعیت داریم که ضروری است وزارت کشور در ارتقا این مناطق به شهرستان‌ها و همچنین شهرها بر مبنای تقسیمات کشوری و منطقه‌ای توجهی جدی داشته باشد.

وی به پروژه پایاب سد سبلان اشاره کرد و افزود: هر چند خود سد سبلان ۱۸ سال است که به بهره‌برداری رسیده اما پایاب آن به دلایل مختلف به تأخیر افتاده و با وجود اینکه یک‌هزار و ۶۰۰ نفر بهره‌بردار اقساط اجرای این پروژه را در حال پرداخت هستند اما پیمانکار به تعهدات خود عمل نکرده و بخش عظیمی از اراضی منتظر اجرای کانال و پایاب سد هستند.

عباس‌زاده مشکینی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: امسال با توجه به شرایط خشکسالی سعی کردیم تا کانال‌های پرآبی را برای کشاورزان و باغداران منطقه مهیا کنیم تا بتوانند از این فضای فراهم شده استفاده کنند.

نماینده مردم مشگین‌شهر در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: از طریق بانک توسعه تعاون برای احداث این پایاب ۶۰ میلیارد تومان منابع اعتباری در نظر گرفته شده و امسال سعی کردیم از طریق بانک عامل نیز با مذاکرات انجام شده ۱۲۰ میلیارد تومان اعتبار جذب کنیم.

وی بیان کرد: تلاش ما بر این است تا اهالی ارشق نیز از آب سد سبلان استفاده کنند که با همکاری بنیاد علوی کانال‌های اجرایی این پروژه نیز در مرحله تکمیل نهایی است.

عباس‌زاده مشکینی ضرورت اجرایی شدن سد اهل ایمان را برای آبیاری اراضی پایین دست یادآور شد و ادامه داد: تمام تلاش ما بر این است تا کشاورزان و باغداران منطقه از آب پایدار و مناسب در سیراب کردن اراضی استفاده کنند.

وی به پروژه ۴ خطه اردبیل – مشگین‌شهر و اتصال آن به اهر اشاره کرد و گفت: ۱۰ میلیارد تومان اعتبار قرار بود برای این پروژه با همکاری بخش خصوصی اختصاص یابد که این وعده مسئولان وزارت راه و شهرسازی تحقق پیدا نکرد و ما امسال از طریق برنامه و بودجه سعی کردیم تا برای محور مشگین‌شهر به اهر از طریق منابع فاینانس اعتباری را تأمین کنیم.

نماینده مردم مشگین‌شهر در مجلس شورای اسلامی افزود: وزارت راه قرار است پیمانکار این پروژه را هر چه سریع‌تر انتخاب کرده و قطعه اول محور بزرگراهی مشگین‌شهر به اهر اجرایی و عملیاتی شود.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=31939

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.