10
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خبر داد

اجرای طرح “مشارکت بهره برداران در توسعه پایدار کشاورزی” با ژاپن در آذربایجان شرقی

  • کد خبر : 32393
  • ۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۳
اجرای طرح “مشارکت بهره برداران در توسعه پایدار کشاورزی” با ژاپن در آذربایجان شرقی
رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی از اجرای طرح "مشارکت بهره برداران در توسعه پایدار کشاورزی" با ژاپن در استان خبر داد.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن، اکبر فتحی در گفت‌وگوی خبری، گفت: این طرح در ۱۲ شهرستان و ۷۰ روستای استان با مشارکت خود بهره برداران در حال اجرا بوده که به احیای دریاچه ارومیه کمک خواهد کرد.

وی افزود: در این طرح اقدامات به‌زراعی (مصرف آب کمتر برای تولید محصول بیشتر)، دقت بیشتر در انتقال آب و جلوگیری از هدررفت آب مزارع و در نهایت صرفه جویی در این خصوص انجام می‌گیرد.

وی با بیان این‌که امیدواریم این طرح به سایر روستاهای استان نیز تسری یابد، ادامه داد: این طرح در راستای توجه به معیشت و درآمد بهره برداران نیز برنامه ریزی شده است. بر این اساس می‌خواهیم با استفاده از تجارب بین المللی بدانیم که چگونه می‌توان با مصرف آب کم، محصول بیشتری تولید کرد.

فتحی با بیان این‌که در این راستا برخی اقدام زیرساختی چون شبکه‌های آبیاری احداث شده است، افزود: از تمامی کشاورزان خواهشمندیم تا هر چه سریعتر به تجهیز مزارع خود به این نوع شبکه‌ها اقدام کنند. ۸۵ درصد منابع مالی این اقدام از محل منابع دولتی تامین می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به وضعیت بحرانی دریاچه ارومیه، اظهار کرد: در کنار این حوضه، دو حوضه آبریز دیگر استان نیز درگیر خشکسالی و کم آب هستند.

وی با بیان این‌که اقدامات جهادکشاورزی در حوزه خشکسالی دریاچه ارومیه در دو بحث ارتقای راندمان آبیاری و عملکرد در واحد سطح انجام می‌گیرد، گفت: در بحث راندمان آبیاری، اجرای شبکه‌های آبیاری و بهسازی کانال‌های آبیاری و سیستم‌های نوین آبیاری چون قطره‌ای و بارانی مطرح هستند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به طرح حذف محصولات پرمصرف آبی در اراضی حوضه دریاچه ارومیه و جایگزینی آن با محصولات کم آب بر، افزود: این اقدام مورد اقبال کشاورزان نیز قرار گرفته است و با مشارکت خود آن‌ها انجام می‌گیرد.

وی در خصوص این‌که آیا این طرح باعث کاهش درآمد کشاورزان نمی‌شود، خاطرنشان کرد: تنها در حوزه محصولات جالیزی چون گوجه فرنگی و خیار، طی سال‌های اخیر گلخانه‌های استان رشد ۳۲۰ درصدی را داشتند.

وی ادامه داد: بر اساس برنامه‌ها تلاش می‌شود تا محصولات پرآب بر معمولا در حوضه ارس و سفیدرود کشت شوند.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=32393

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.