5

رکود در بازار مسکن تبریز و افزایش سرسام آور اجاره بها

  • کد خبر : 32513
  • ۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۹:۴۶
رکود در بازار مسکن تبریز و افزایش سرسام آور اجاره بها
به دنبال افزایش نرخ اجاره بها در کلانشهر تبریز، رکود به جان بازار مسکن افتاده است و حالا، مشاورین املاک از بازار بی رمق مسکن و مستأجران نیز از افزایش سرسام آور اجاره بها گله‌مندند.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن، چند صباحی است که به دنبال افزایش نرخ اجاره بها، رکود به جان بازار مسکن افتاده است و نرخ اجاره بها در مناطق مختلف کلانشهر تبریز تابع یک روند نیست و حتی مصوبه‌های حمایتی ستاد کرونا برای عدم افزایش اجاره بها نیز مؤثر نبوده است.

مستأجران از افزایش نرخ اجاره بها گله دارند و صاحب‌خانه‌ها نیز به دلیل تورم موجود در بازار، دست به دامان منازل اجاره‌ای خود شده‌اند تا بلکه از این راه، بخشی از مخارج خانواده را تأمین کنند.

در حال حاضر روزهای سختی پیش روی مستأجران و صاحب خانه‌هاست و در این میان مشاورین املاک، یکی از علل افزایش چند برابری نرخ اجاره بها را تمدید قرارداد خودسرانه و تب و تاب بازار می‌دانند.

معاون مسکن و ساختمان راه و شهرسازی آذربایجان شرقی گفت: در رابطه با کنترل افزایش قیمت اجاره بها، اقدامات انجام گرفته شامل مصوبات ستاد ملی کرونا و وام ودیعه مسکن می‌باشد.

مهدی اسحقی نژاد ادامه داد: قیمت مسکن و اجاره بها به برخی از عوامل دیگر از جمله افزایش سایر قیمت‌ها بستگی داشته و از آن تأثیر می‌پذیرد.

وی با توجه به لزوم کنترل قیمت اجاره بها افزود: طرح نهضت ملی مسکن و ارائه تسهیلات مناسب، یکی دیگر از راه‌های کنترل قیمت مسکن است که از سویی ثبت معاملات در این سامانه و ارائه تسهیلات برای اقشار کم‌درآمد از دیگر راه‌های کنترل بازار مسکن است که می‌توان به آن اشاره کرد.

اسحقی نژاد گفت: ثبت نام افراد در سامانه اسکان و املاک ادامه دارد و با تکمیل آن، امید می‌رود که اخذ مالیات از خانه‌های خالی عملی شود که تأثیر مثبتی در کاهش قیمت مسکن و هم‌چنین اجاره مسکن خواهد داشت.

معاون مسکن و ساختمان راه و شهرسازی آذربایجان شرقی ادامه داد: قیمت اجاره بها در مناطق مختلف کلانشهر تبریز و به خصوص بافت مرکزی شهر همواره متفاوت بوده و تابع روند خاصی نمی‌باشد.

اسحقی نژاد در پایان افزود: افزایش قیمت مصالح ساختمانی نیز یکی دیگر از علل افزایش قیمت مسکن و هم‌چنین اجاره بها می‌باشد و از این رو توجه به تسهیل در شرایط متقاضیان و تغییر در برخی از سیاست‌های کلان بانکی و افزایش زمان بازپرداخت وام مسکن و هم‌چنین کاهش سود آن، از جمله اقداماتی است که می‌تواند در این امر مؤثر واقع شود.

یکی از مشاورین املاک گفت: در حال حاضر بازار مسکن دچار رکود شده و از سویی قیمت رهن و اجاره بها نیز به شدت افزایش یافته است.

آل عمران ادامه داد: حدود دو ماهی می‌شود که هیچ خبری در املاک نیست و افزایش قیمت مسکن باعث شده است تا خرید و فروش مسکن و هم‌چنین رهن و اجاره‌ها نیز به شدت کاهش یابد.

وی افزود: برخی از مستأجران و صاحب خانه‌ها نیز قراردادی را بین خود تمدید می‌کنند و همین بر این آشفتگی دامن می‌زند.

این مشاور املاک بیان کرد: با چنین تورم و حقوق‌های ناچیز، اکثر مردم از پرداخت اجاره بهای گزاف ناتوان هستند و متأسفانه اجاره بهای مناسبی که در حد توان مردم باشد پیدا نمی‌شود.

یکی دیگر از مشاورین املاک در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: در حال حاضر هر کسی هر طوری که دلش می‌خواهد آپارتمان خود را اجاره می‌دهد و با اینکه افزایش قیمت اجاره باید ۲۰ درصد باشد اما کمتر کسی این قانون را رعایت می‌کند.

محمدی ادامه داد: بیشتر افراد تمایل به اجاره آپارتمان دارند اما زمانی میسر می‌شود که مستأجران نیز توان پرداخت اجاره بها را داشته باشند.

وی افزود: بازار مسکن دچار رکود شده است و از سویی برخی از مستأجران و صاحب خانه‌ها که به همدیگر اعتماد دارند قرارداد را بین خود تمدید می‌کنند.

یکی از مستأجران تبریزی در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: حدود ۵ سال است که ازدواج کرده‌ام و در طول این مدت هر سال مجبور به اسباب کشی شده‌ایم چرا که هر سال قادر به پرداخت اجاره بهایی که صاحب خانه تعیین کرده است نشده‌ام.

یوسف زاده ادامه داد: واقعیت امر این است که مصوبه ستاد ملی کرونا نیز در طول این مدت مؤثر نبوده و کمتر کسی به آن توجه می‌کند چرا که با افزایش قیمت کالاهای اساسی و تورم، صاحب خانه‌ها نیز قادر به تأمین هزینه‌های زندگی نبوده و از این رو اجاره بهای خود را افزایش می‌دهند.

وی افزود: آشفتگی در بازار مسکن به گونه‌ای است که طرفین برای تمدید قرارداد به مشاورین املاک مراجعه نکرده و بین خود حل و فصل می‌کنند که به نظرم همین عوامل موجب می‌شود تا بر تب و تاب بازار مسکن افزوده شود.

یکی دیگر از مستأجران در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: مصوبه ستاد ملی کرونا تنها در یک شعار باقی مانده و هیچیک از صاحب‌خانه‌ها به این مصوبه اهمیتی نمی‌دهند و در صورت اعتراض به افزایش ناگهانی اجاره بها، خواستار تخلیه آپارتمان می‌شوند.

باقری افزود: به نظرم دولت باید در این رابطه اقدام جدی داشته باشد چرا که با ادامه این روند و افزایش سرسام آور اجاره بها، مستأجران با مشکلات بسیاری روبرو خواهند شد.

این مستأجر تبریزی گفت: تا زمانی که علل افزایش ناگهانی اجاره بها و آشفتگی بازار مسکن به وضوح مشخص نشود و از این رو دولت نیز اقدام جدی در این رابطه نداشته باشد این روند ادامه خواهد یافت و متأسفانه مستأجران سرپناهی نخواهند داشت.

وی در پایان گفت: واقعیت امر این است که با افزایش چند برابری قیمت کالاهای اساسی، طبیعتاً نرخ اجاره بها نیز افزایش خواهد داشت اما دولت باید در رابطه با این امر، درصد مشخصی را به تمام مشاورین املاک و صاحب خانه‌ها اعلام کند چرا که یکی از مهم‌ترین علل افزایش ناگهانی هزینه اجاره بها، نبود یک قانون مشخص و هم‌چنین سرخود عمل کردن برخی از صاحب خانه‌ها برای افزایش اجاره بهاست.

مسکن سرپناهی است که از مهم‌ترین نیازها برای تشکیل یک زندگی است اما در حال حاضر افزایش نرخ اجاره بها، دست بسیاری از افراد را از مسکن اجاره‌ای نیز کوتاه کرده است و تا زمانی که تورم بر جامعه حاکم است، آشفتگی در بازار مسکن نیز ادامه خواهد داشت.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=32513

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.