5
مدیرعامل آب منطقه‌ای استان:

آب ورودی به سدهای آذربایجان‌شرقی ۲۱ میلیون مترمکعب کاهش یافت

  • کد خبر : 32581
  • ۲۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۳
آب ورودی به سدهای آذربایجان‌شرقی ۲۱ میلیون مترمکعب کاهش یافت
مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی از کاهش ۴۴ درصدی روان آب‌های ورودی به سدهای استان خبر داد و گفت: امسال ۲۱ میلیون مترمکعب آب کمتر وارد سدها شده است.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن، یوسف غفارزاده اظهار کرد: از ابتدای سال آبی جاری، یعنی از اول مهر ماه امسال تاکنون ۲۶ میلیون مترمکعب آب وارد سدهای بزرگ آذربایجان شرقی شده، در حالی که این رقم در مدت مشابه سال قبل ۴۷ میلیون مترمکعب بود.

وی افزود: با وجود کاهش ۴۴ درصدی آب های ورودی به سدها در سال آبی جاری، به دلیل مصرف بهینه آب و با برنامه ریزی های انجام گرفته، درحال حاضر مجموع ذخایر آبی در مخازن سدهای بزرگ استان تنها ۳۸ درصد کمتر از سال قبل می باشد.

وی تشریح کرد: روان آب های ورودی بیشتر سدهای آذربایجان شرقی در سال جاری نسبت به سال قبل کاهش داشته و سدهای آیدوغموش میانه با ۹۱ درصد، نهند تبریز با ۶۵ درصد، سهند هشترود با ۴۷ درصد و ستارخان اهر با ۳۳ درصد، بیشترین میزان کاهش ورودی آب را داشته اند.

غفارزاده ادامه داد: اکنون تنها ۲۸ درصد مخازن سدهای بزرگ آذربایجان شرقی پر شده و ۷۲ درصد از ظرفیت آنها خالی است؛ سدهای کوتاه در حال آبگیری آذربایجان شرقی نیز که تعدادشان به ۵۸ مورد می رسد، در جای جای سطح استان پراکنده هستند و بیشتر برای بهبود معیشت روستائیان ساخته شده اند.

وی یادآوری کرد: در حال حاضر تنها حدود ۱۰ درصد ظرفیت مخازن سدهای کوچک استان آب دارد.

مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی گفت: سدهای کوچک استان عمدتاً در خارج از بستر رودخانه ساخته شده اند و به دلیل نبود بارندگی های موثر و نبود روان آب کافی در رودخانه ها تاکنون آب قابل توجهی در مخازن آنها جمع نشده است.

وی با بیان اینکه سدهای کوچک استان تا پانزدهم اردیبهشت ماه آینده فرصت آبگیری دارند، ابراز امیدواری کرد که بارش های زمستانی به پرشدن مخازن سدهای استان کمک کند.

در همین حال مدیرکل هواشناسی آذربایجان شرقی نیز در گفت و گو با ایرنا از کاهش بیش از ۲۱ میلی متری بارش های استان در سال آبی جاری در مقایسه با سال قبل خبر داد.

در استان بیش از چهار میلیون نفری آذربایجان شرقی بیش از ۷۴ سد کوچک و بزرگ وجود دارد؛ هر چند این استان از نظر تعداد سدهای ساخته شده جایگاه خوبی در کشور دارد، اما حجم آبگیری قابل استفاده آنها در مجموع به کمتر از ۲ میلیارد مترمکعب می رسد.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=32581

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.