17
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی:

دانشگاه‌های کشور وابستگی ۷۷ درصدی به بودجه دولتی دارند

  • کد خبر : 32731
  • ۲۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۳
دانشگاه‌های کشور وابستگی ۷۷ درصدی به بودجه دولتی دارند
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که دانشگاه‌های کشور وابستگی ۷۷ درصدی به بودجه دولتی دارند، افزود: سهم دولت در ارتقای سطح پژوهش با این حد از وابستگی غیرقابل کتمان است.

روح الله متفکرآزاد در ارتباط ویدیوکنفرانسی با بیست و دومین آیین تجلیل از پژوهشگران و فناوران برگزیده آذربایجان شرقی با بیان این‌که اقتصاد مبتنی بر دانش، ثروت آفرین است، اظهار کرد: آنچه که برای ما موضوعیت دارد و در اسناد بالادستی نیز به آن اشاره شده است، رساندن ایران به جایگاه علمی خود در منطقه و دنیا است.

به گزارش ایسنا، وی با بیان این‌که طبق سند چشم انداز ۲۰ ساله توانستیم در حوزه علم، قدرت منطقه شویم، افزود: تعداد دانشجویان ارشد و دکترای کشور به ۸۰۰ هزار نفر می‌رسد اما با توجه به این‌که گفته می‌شود بایستی هر ۵۰۰ پژوهش، یک فناوری باارزش در پی داشته باشد، شاید از میان چند ده هزار مقاله‌ای که در دانشگاه‌های ما تالیف می‌شود، تنها به یک فناوری منتهی شود.

وی با اشاره به اهمیت اجرای نظام مسئله محور مبتنی بر خلق ایده و نوآوری و فناوری برای رسیدن به یک سیستم اقتصادی مبتنی بر دانش، گفت: موضوع آمایش رشته سرزمین یکی از مواردی است که در آن مشکل داریم. بیش از ۴۰ درصد بیکاران کشور را فارغ التحصیلان تشکیل می‌دهند، از این رو ضروری است تا وزارت علوم و بهداشت نگاه جدی تری به بحث آمایش رشته‌ای در استان‌ها داشته باشند.

متفکرآزاد افزود: در سطح کشور بالغ بر ۶۳۰ شرکت دانش بنیان با ۵۰ هزار نفر تحصیل کرده‌ شاغل وجود دارد که نشان می‌دهد، می‌توان نگاه امیدوارانه به این حوزه در امر پیشرفت وافزایش شاغلان داشت.

وی با بیان این‌که قرار بود سهم حوزه پژوهش و فناوری از تولید ناخالص ملی را در برنامه توسعه ششم به چهار درصد برسانیم، ادامه داد: متاسفانه امروز توانستیم این سهم را به نیم درصد برسانیم در حالی که افزایش حتی یک درصدی این اعتبار و توسعه تکنولوژی یک شرکت دانش بنیان، تاثیر مهمی بر اقتصاد کشور خواهد داشت.

وی در ادامه با تاکید بر این‌که دانشگاه‌های ما باید به سمت تمدن سازی بروند، گفت: باید در سال‌هایی که تحریم به اندازه امروز اعمال نشده بودند، سهم اعتبارات بخش پژوهش افزایش می‌یافت.

به گفته‌ی نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی، مباحثی چون تناسب آموزش‌ها با نیازهای جامعه، جبران کم توجهی به توسعه علوم پایه، ضعف ارزیابی در امر آموزش و پرورش، ارتباط دانشگاه‌ها با صنعت و جامعه، فرسودگی تجهیزات و آزمایشگاه‌های دانشگاه‌ها، ورود به پژوهش‌های کاربردی و اعتبارات تحقیق و توسعه، ساماندهی ظرفیت دانشگاه‌ها و بیمه پژوهشگران آزاد از جمله موارد مطرح شده در حوزه پژوهش است که توسط کمیسیون مربوطه در مجلس پیگیری خواهد شد.

وی در خاتمه تاکید کرد: افزایش سطح علم و پژوهش در تولید ناخالص ملی، کمک به پیشرفت تمامی بخش‌های کشور و دستگاه‌های اجرایی است.

تحقیقات و پژوهش باید از آموزش و پرورش شروع شود

در ادامه این مراسم حجت الاسلام موسی محمدی به عنوان نماینده امام جمعه تبریز، اظهار کرد: تحقیقات و پژوهش باید از آموزش و پرورش شروع شود و در این مقطع به استعدادیابی بپردازیم و سرمایه گذاری کنیم.

وی با تاکید بر این‌که هیچ کشوری بدون تحقیق و پژوهش توان ترقی ندارد، افزود: با انجام تحقیق و پژوهش‌های کارآمد است که می‌توانیم به اوج قدرت برسیم.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه با وجود انجام پژوهش‌های بسیاری توسط اندیشمندان اما ما اثرات آن‌ها را در جامعه نمی‌بینیم و زندگی مردم نیز گویای این واقعیت است.

محمدی گفت: مردم ما در مضیقه قرار دارند و دانشگاه‌ها باید این مشکلات را حل کنند. در بخش‌های مختلف، مقالات و پژوهش‌های بسیاری را می‌توان یافت که در حال خاک خوردن هستند در حالی که می‌توان این تحقیقات را کاربردی و عملیاتی کرد.

وی با اشاره به ضرورت تشکیل جلسات و کمیسیون‌هایی برای حل مشکلات این حوزه، افزود: ما ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بالقوه بسیاری داریم که می‌توان با بررسی و نگاه جدی تر تبدیل به ظرفیت‌های بالفعل شوند.

وی ادامه داد: فقط با گفتن مشکلات نمی‌توان دردی از مردم دوا کرد بلکه باید حقوق استان را تبیین و در راستای احیای آن تلاش کنیم.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=32731

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.