16
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در جمع خبرنگاران مطرح کرد؛

۲۴ زبان محلی ایران در آستانه انقراض/ مهلت یک ماهه فرهنگستان زبان فارسی برای اعلام زبان محلی شهرها/ تدریس ادبیات و فولکلور زبان‌ها به جای خود زبان‌ها

  • کد خبر : 32814
  • ۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۴
۲۴ زبان محلی ایران در آستانه انقراض/ مهلت یک ماهه فرهنگستان زبان فارسی برای اعلام زبان محلی شهرها/ تدریس ادبیات و فولکلور زبان‌ها به جای خود زبان‌ها
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، تصویب طرح تدریس زبان‌های محلی در این کمیسیون را گامی در راستای اجرای اصل معطل شده ۱۵ قانون اساسی و حفاظت از زبان‌های محلی به عنوان یکی از سرمایه‌های مهم کشور نام برد.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن، علیرضا منادی ظهر امروز در جمع خبرنگاران با تشریح جزئیات طرح تدریس زبان‌های محلی در مدارس گفت: این طرح با امضای ۳۱ تن از نمایندگان به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ارسال شده بود. اما طراحانش طرح را رها کرده بودند به طوری که از ۳۱ نفر ارایه‌کنندگان طرح، هیچکدام دعوت کمیسیون مبنی بر حضور در کمیسیون را اجابت نکردند.
وی با بیان اینکه اصل ۱۵ قانون اساسی، زبان و خط رسمی ایران را فارسی و در کنار آن تدریس ادبیات زبان‌های قومی را آزاد اعلام می‌کند، افزود: این اصل ۴۲ سال بر زمین مانده بود. هر دوره، عده‌ای طرح‌هایی در این خصوص ارایه و به کمیسیون آموزش می‌بردند که با بی‌توجهی کمیسیون مواجه شده و رها می‌گردید. اما این بار در کمیسیون آموزش پای کار آمدیم و با دقت کامل و رعایت مصالح کشور، کار را پیش بردیم و علیرغم وجود برخی از مخالفت‌ها، کلیات طرح را به تصویب رساندیم.
نمایتده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس با اشاره به اینکه تدریس زبان‌های محلی در آموزش عالی اجرایی شده است، اما در آموزش و پرورش مقاومت‌هایی نسبت به اجرای آن می‌شد، ادامه داد: کمیسیون آموزش، فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی را مکلف کرده است در عرض یک ماه، زبان محلی شهرها و استان‌ها را مشخص کند و نسبت به تهیه محتوای آموزشی همه زبان‌های محلی اقدام نماید.
وی از وجود ۷۴ زبان، گویش و لهجه در ایران خبر داد و گفت: از میان ۷۴ زبان، لهجه و گویش موجود در کشور، ۲۴ مورد در حال انقراض است. ۵ زبان از بین رفته و کسی در ایران بدان زبان‌ها تکلم نمی‌کند و زبانی داریم که فقط چهار نفر متکلم دارد.
رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در کنار دیگر میراث تاریخی، از زبان‌ها به عنوان سرمایه کشور نام‌برد و خاطرنشان کرد: در بین زبان‌های رایج در ایران، زبانی مانند زبان ترکی را داریم که با ۸ هزار سال قدمت، در رتبه سوم زبان‌های دنیا جای گرفته و بعد از زبان‌های عربی و فرانسوی، دارای قوی‌ترین ادبیات است با اینحال بنا به اعلام سازمان یونسکو از جمله زبان‌های در معرض خطر در ایران می‌باشد.
وی ادامه داد: براساس این طرح، آموزش زبان‌های محلی در قالب دو واحد در پایه‌های هفتم و دهم تدریس می‌شود. مثلا در آذربایجان، ترکی، در کردستان کردی و در مازنداران زبان مازندرانی آموزش داده خواهد شد.
منادی با بیان اینکه در این کلاس‌ها فولکلور، فرهنگ و ادبیات زبان‌های محلی تدریس خواهد شد نه خود زبان‌ها، گفت: این امر، زمینه ثبت زیبایی‌های ادبیات زبان‌های محلی در سینه کودکان را فراهم خواهد آورد.
وی با اشاره به زمان‌بر بودن تربیت معلم و تدوین محتوای درسی طرح تدریس زبان‌های محلی، اظهار داشت: معلمان این کلاس‌ها از میان معلمان داوطلب، دانشجویان دانشگاه فرهنگیان و معلمان زبان‌های فارسی، عربی و انگلیسی انتخاب شده و بعد از طی دوره‌های آموزشی که از وظایف دانشگاه فرهنگیان است، شروع به فعالیت خواهند نمود.
رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، اظهار امیدواری کرد این طرح در صحن علنی مجلس نیز رای آورده و با عملیاتی شرن آن در سراسر کشور از سال ۱۴۰۲، گام‌های موثری در حفاظت از زبان‌های محلی کشور برداشته شود.
وی با اشاره به اجرایی شدن چهار اصل معطل مانده ۶، ۴۴ و ۱۵ قانون اساسی در دو دهه اخیر گفت: متاسفانه یکسری با بی‌درایتی تصویب این طرح را تهدیدی علیه زبان رسمی قلمداد کردند که این طور نیست چرا که آذربایجان و آذربایجانی ۱۱۵ سال قبل با تحمل سختی‌ها و گرسنگی‌ها قالی دمکراسی ایران را بافته است.
منادی تاکید کرد: آنروز که ستارخان‌ها، ثقه‌الاسلام‌ها و شیخ‌محمدخیابانی‌ها در آذربایجان جان‌شان را فدا می‌کردند، حرف‌شان این بود که چرا در میدان بهارستان تهران مجلس را به توپ بسته‌اید؟ آنها بازگشت دمکراسی را مطالبه می‌کردند نه ایجاد مجلس در تبریز را. و این نشان می‌دهد؛ آذربایجان همیشه سر ایران و تبریز سرّ ایران است و خواهد بود.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=32814

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.