2

ماشین‌سازی تبریز؛ همچنان در لیست واگذاری

  • کد خبر : 33205
  • ۰۴ دی ۱۴۰۰ - ۹:۵۴
ماشین‌سازی تبریز؛ همچنان در لیست واگذاری
کابوس واگذاری مجموعه ماشین‌سازی تبریز به بخش خصوصی، هنوز خواب راحت را از چشمان کارگران این مجموعه صنعتی ربوده و راه را برای سرمایه‌گذاری‌‌های احتمالی و نوسازی خطوط فرسوده آن بسته است.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن، مجموعه ماشین‌سازی تبریز یکی از صنایع مادرتخصصی ایران در زمینه تولید انواع ماشین‌ابزارهای صنعتی است که نیم قرن از راه‌اندازی و تولید اولین محصولات آن می‌گذرد. شرکت‌های ریخته‌گری و ماشین‌سازی که مجموعه بزرگ ماشین‌سازی تبریز را تشکیل می‌دهند کاملا به هم وابسته‌اند و بود و نبودشان به همدیگر گره خورده است. به طوری که هم‌اکنون بیش از ۷۰ درصد قطعات ریخته موردنیاز ماشین‌سازی را ریخته‌گری ماشین‌‌سازی تامین می‌کند تا ماشین‌سازی همچنان بزرگ‌ترین مشتری محصولات شرکت ریخته‌گری لقب بگیرد.
ماشین‌سازی تبریز یکی از تحت مدیریت سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) و یک مجموعه دولتی محسوب می‌شود. بی‌توجهی دولت و عدم سرمایه‌گذاری در جهت نوسازی و ارتقای تکنولوژی کارخانه، بیشتر تجهیزات و خطوط مجموعه بویژه ریخته‌گری را از رده خارج و میزان تولیدات آن را به شدت کاهش داده است. از حدود ۱۰ سال پیش که اولین گام‌ها برای اجرای اصل فراموش شده ۴۴ قانون اساسی برداشته شد، عده‌ای با طرح موضوع ورشکستگی مجموعه ماشین‌سازی تلاش کردند این مجموعه را به ثمن‌بخس تصاحب کنند.

▪️در پارامترها و شاخص‌های واگذاری صنایع بازنگری شود

مدیرعامل و نایب رییس هیات مدیره شرکت ریخته‌گری ماشین‌سازی تبریز با اشاره به اینکه مجموعه ماشین‌سازی طی سال‌های ۹۶ و ۹۷، یک تجربه بد واگذاری پشت سر گذاشته است، گفت: ضربات وارده به مجموعه ماشین‌سازی در این واگذاری بسیار کاری بود، تولید در کارخانه ریخته‌گری تقریبا متوقف شد و شرکت‌های خصوصی با استفاده از فرصت پیش‌آمده، بخش بزرگی از مشتریان ریخته‌گری را تصاحب کردند. نتیجه این شد که چندین قطعه مهم و انحصاری همچون اکسل خودرو از گردونه تولیدات ریخته‌گری خارج شود و شرکت‌های خصوصی به رقیب اصلی کارخانه ریخته‌گری در سال‌های آینده تبدیل شوند.
دکتر علی سررشته افزود: حالا که دولتمردان و مقامات ارشد کشور مصمم به اجرای اصل ۴۴ قانون هستند، بهتر است با تشکیل کمیته‌های تخصصی، در پارامترها و شاخص‌های واگذاری بازنگری شود تا مشخص شود که اصلا ماشین‌سازی به عنوان یک مجموعه مادرتخصصی و استراتژیک، امکان واگذاری دارد یا نه؟ به عنوان یک متخصص رشته متالوژی‌، معتقدم؛ مجموعه ماشین‌سازی بهتر است در دست دولت بماند و حمایت‌های لازم برای توسعه و بازسازی مجموعه انجام گیرد، تا شرکت‌های صنعتی دیگری در سایه این مجموعه ایجاد و راه‌اندازی شوند همچنان که در گذشته در سایه فعالیت‌های مجموعه ماشین‌سازی، ده‌ها مجموعه صنعتی در منطقه صنعتی قراملک شکل گرفته است.
وی ادامه داد: الان خیلی‌ها نقدینگی دارند و برای خرید مجموعه‌هایی مانند ماشین‌سازی پیشقدم می‌شوند. اگر تصمیم نهایی دولت واگذاری است، حداقل قبل از واگذاری، اهلیت، تخصص و برنامه مشتریان برای توسعه کارخانه، اخذ و در کمیته‌ها و کمیسیون‌های تخصصی مورد بررسی قرار گیرد. وگرنه واگذاری بدون بررسی و صرفا در قبال اخذ X ریال، چه بسا منجر به اتفاقاتی با تبعات بسیار بدتر از گذشته شود.

 

▪️تغییرات مداوم مدیریتی، ریخته‌گری ماشین‌سازی را فلج کرده است

مدیرعامل شرکت ریخته‌گری تبریز با بیان اینکه این شرکت سالهاست از سوءمدیریت‌ها رنج می‌برد، تصریح کرد: تغییرات مداوم در مالکیت و مدیریت مجموعه، صدمات جبران‌ناپذیری به شرکت ریخته‌گری ماشین‌سازی وارد و بدهی‌های سنگینی بر آن تحمیل کرده است. به طوری که ریخته‌گری هم‌اکنون ۱۶۰ میلیارد تومان بدهی باقی‌مانده از سنوات گذشته دارد. هیات مدیره جدید شرکت تصمیم گرفته با عدم اخذ وام، نه تنها از ایجاد بدهی‌های جدید جلوگیری کند، بلکه بخشی از بدهی‌ها را تسویه کند. در این راستا توافقاتی انجام و بدهی‌های ۴ پرونده از ۸ پرونده حقوقی موجود، تقسیط و پرداخت می‌شود و ۴ پرونده باقیمانده نیز در شرف توافق نهایی قرار دارد.
وی تاکید کرد: در خصوص بدهی‌های شرکت به تامین‌اجتماعی، دارایی و یکسری شرکت‌های دولتی نیز نامه‌نگاری‌های لازم انجام گرفته تا از محل تبصره ۱۴ بودجه ۱۴۰۰ (هدفمندی یارانه‌ها) پرداخت شوند.
سررشته، با بیان اینکه مجموعه ماشین‌سازی تبریز بویژه شرکت ریخته‌گری در ۵۰ سال اخیر نوسازی و بازسازی نشده‌اند، گفت: تقریبا همه دستگاه‌ها و خطوط ریخته‌گری فرسوده و تکنولوژی‌شان قدیمی است که این امر هزینه سربار شرکت را افزایش می‌دهد. شرکت ریخته‌گری برای بازگشت به جایگاه قبلی خود به عنوان مجهزترین و پیشرفته‌ترین شرکت ریخته‌گری خاورمیانه، نیازمند سرمایه‌گذاری جدید، نوسازی خطوط و راه‌اندازی دو خط جدید است.

▪️محاسبه قیمت تمام شده محصولات؛ اولین گام مدیریت جدید

وی با تشریح اقدامات انجام گرفته در ده ماه گذشته در شرکت ریخته‌گری ماشین‌سازی تبریز گفت: دو سه ماه نخست را صرف عارضه‌یابی کردیم. مشخص شد؛ سال‌‌های گذشته، قیمت تمام شده محصولات در قراردادها لحاظ نشده است. به عنوان نمونه سال ۱۳۹۹، هر کیلو قطعه تولیدی به قیمت ۱۴ هزار تومان فروخته شده در حالی که قیمت تمام شده آن برای شرکت ریخته‌گری ۲۲ هزار تومان بوده است. بنابراین محاسبات لازم انجام و با لحاظ ۱۵ درصد سود، قیمت تمام شده هر کیلو محصول، ۳۶ هزار تومان در نظر گرفته شد. با بازنگری انجام گرفته در قیمت محصولات، برای اولین در طول سال‌های اخیر، کارخانه ریخته‌گری به سوددهی رسید.
مدیرعامل شرکت ریخته‌گری ماشین‌سازی تبریز، برنامه‌ریزی برای افزایش تولید را دومین گام انجام گرفته در سال ۱۴۰۰ برشمرد و افزود: ریخته‌گری ماشین‌سازی، در سال ۹۹ و سال‌های ماقبل آن، حداکثر یکهزار تن قطعه ریخته برای ماشین‌سازی تولید کرده بود. اما قراردادی که ما برای سال ۱۴۰۰ بستیم ۲۲۰۰ تن بود که در ۹ ماهه نخست بیش از ۱۸۰۰ تن این محصولات تولید شده است و باقیمانده تعهدات را نیز تا آخر دی ماه تحویل می‌دهیم. با تحقق این مهم، افزایش بیش از ۲۰۰ درصدی در تولید قطعات مربوط به ماشین‌سازی را شاهد خواهیم بود. علاوه بر این، قراردادهایی با دیگر شرکت‌ها از قبیل تراکتورسازی، ایدم، صنایع دفاعی و شرکت‌های خودروسازی (ساپکو) برای تولید قطعات داریم که با لحاظ همه این موارد، پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری، میزان تولیدات ریخته‌گری افزایش ۳۰۰ درصدی را تجربه کند.

▪️برنامه‌ریزی برای افزایش دو برابری تولید در سال ۱۴۰۱

وی اضافه کرد: به لحاظ ریالی نیز نسبت به سال گذشته ۱۲۰۰ درصد افزایش فروش داریم و با تمهیداتی که اندیشیده‌ایم، پیش‌بینی می‌کنیم در صورت حمایت سازمان گسترش، میزان تولیدات کارخانه در سال ۱۴۰۱ دو برابر شود.
سررشته، حضور در نمایشگاه‌های مختلف تهران، تبریز و اصفهان را از دیگر اقدامات انجام گرفته در ۱۰ ماه اخیر بیان کرد و افزود: در نمایشگاه‌های مذکور با شرکت‌های متعدد وارد قرارداد شدیم که این امر تنوع محصولات تولیدی کارخانه را افزایش داد.
وی راه‌اندازی آزمایشات ادواری پرسنل پس از ۵ سال وقفه، اعزام پرسنل و کارگران شرکت به سفرهای سیاحتی و زیارتی در تعطیلات تابستان‌ و افزایش حقوق براساس سابقه و تجربه را از دیگر اقدامات انجام گرفته در حوزه خدمات رفاهی اعلام کرد و گفت: در کل میزان رضایت و انگیزه کاری پرسنل شرکت ریخته‌گری در یکسال اخیر افزایش یافته است. آنها به این نتیجه رسیده‌اند که بهره‌مندی بیشتر از حقوق و امکانات رفاهی مناسب فقط و فقط در گرو افزایش تولید خواهد بود.
مدیرعامل شرکت ریخته‌گری مجموعه ماشین‌سازی تبریز خاطرنشان کرد: مذاکرات و اقدامات متعددی در رابطه با توسعه کارخانه نیز انجام گرفته است اما به توجه به قرار گرفتن شرکت در لیست واگذاری، نمی‌توانیم با سرمایه‌گذاران وارد قرارداد شویم. بنابراین به ناچار بایستی منتظر تعیین تکلیف نهایی وضعیت کارخانه باشیم

 

▪️از تجربه نابودی بنیان‌دیزل عبرت بگیریم

رییس شورای اسلامی کار کارخانه ریخته‌گری ماشین‌سازی تبریز نیز با بیان اینکه ریخته‌گری یک شرکت مادر است و براساس بند (ه) اصل ۴۴، شرکت‌های مادر واگذار نمی‌شوند، گفت: در این رابطه، نامه‌نگاری‌هایی با نهادهای رهبری، ریاست جمهوری و مجلس انجام شده است. با توجه به حساسیت و تعصب شهروندان نسبت به وضعیت ریخته‌گری در ادوار مختلف، امیدواریم شهروندان نیز به موضوع ورود کرده و با مطالبه‌گری خود، این شرکت را از لیست واگذاری خارج کنند.
حسین قهرمانی با اشاره به اینکه کارگران و پرسنل شرکت ریخته‌گری مخالف اصل ۴۴ و واگذاری نیستند به شرطی که به منافع کارخانه و پرسنل آن آسیبی وارد نشود، افزود: از تجربه نابودی کامل بنیان‌دیزل عبرت بگیریم، اگر قرار است مجموعه ماشین‌سازی و شرکت ریخته‌گری واگذار شود حداقل به شرکت‌ها و افراد متعدد واگذار شود نه یک شخص.
وی، واگذاری به بخش خصوصی را مشکل‌ساز و نتیجه آن را افزایش تنش‌های کارگری دانست و اظهار داشت: چند سال پیش، مجموعه ماشین‌سازی تبریز به آقای قربانعلی فرخزاد که در کار میلگرد بود، واگذار شد. کاملا مشخص بود؛ آقای فرخزاد علاقه‌ای به تداوم فعالیت کارخانه ندارد. مجموعه ماشین‌سازی برای وی حکم باغی را داشت که در داخلش دو کارخانه مستقر است.

▪️خواسته اصلی کارگران، خروج مجموعه ماشین‌سازی از لیست واگذاری است

رییس شورای اسلامی کار کارخانه ریخته‌گری ماشین‌سازی تبریز، خواسته و مطالبه اصلی کارگران را خروج مجموعه ماشین‌سازی تبریز از لیست واگذاری به بخش خصوصی، اعلام کرد و افزود: شرکت ریخته‌گری، یکسری بدهی انباشته از گذشته دارد که مانع از توسعه و پیشرفت امورات شرکت می‌شوند. با این‌حال وضعیت شرکت در حال حاضر رو به رشد است و چنانچه تحت مدیریت دولت بماند‌ و بخشی از خطوط و دستگاه‌های فرسوده کارخانه نوسازی شود، مطمئنا روند رو به رشد شرکت تداوم خواهد یافت.
وی با بیان اینکه کارگر امنیت شغلی می‌خواهد و در خصوصی‌سازی این امنیت کاهش می‌یابد، گفت: اکثر نیروهای شرکت ریخته‌گری ماشین‌سازی، قراردادی هستند و در صورت واگذاری شرکت به بخش خصوصی هر آن احتمال بیکاری‌شان وجود دارد. اشخاص نهایتا ۵ سال در قبال کارگران تعهد دارند و بعد از آن امکان تعطیلی کارخانه و اخراج کارگران وجود دارد.
قهرمانی ادامه داد: هدف اصلی خیلی‌ها از خرید ماشین‌سازی تصاحب املاک ۸ هزار متری ائل‌گلی است و یک عده نیز می‌خواهند ماشین‌سازی را ورشکسته جلوه دهند تا خود و اطرافیان‌شان با مبالغ بسیار پایین این مجموعه بزرگ صنعتی را از چنگ دولت در بیاورند.
وی به بهبود وضعیت شرکت ریخته‌گری در یکسال اخیر اشاره کرد، خاطرنشان ساخت: ریخته‌گری ماشین‌سازی شاید سودده نباشد اما در صورت مدیریت صحیح، به خوبی از عهده تامین هزینه‌های خود برمی‌آید.

گزارش: احمد حسن نژاد

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=33205

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.