5
رئیس جهاد کشاورزی استان:

سالانه پنج میلیون تن محصول کشاورزی در آذربایجان‌شرقی تولید می‌شود

  • کد خبر : 33294
  • ۰۶ دی ۱۴۰۰ - ۹:۵۸
سالانه پنج میلیون تن محصول کشاورزی در آذربایجان‌شرقی تولید می‌شود
رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: سالانه بیش از پنج میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در این استان تولید می‌شود.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن، اکبر فتحی روز دوشنبه در جلسه مدیران بخش کشاورزی آذربایجان شرقی اظهار کرد: استان در تولید بیشتر محصولات کشاورزی در کشور حرفی برای گفتن دارد؛ البته سال هاست که مجموعه تشکل های بخش کشاورزی با جنگ اقتصادی دست و پنجه نرم می کنند، اما با این حال، شرایط نامساعد تحریم و کرونا مانعی برای ادامه فعالیت های آنان نبوده است.

وی افزود: به ویژه در شرایط کرونایی که امکان تعطیلی برای فعالیت های واحدهای صنفی وجود داشت، عملاً این امکان برای فعالیت های بخش کشاورزی که باید امنیت غذایی جامعه را تامین کنند، وجود نداشت؛ بر این اساس بخش های مختلف کشاورزی در شرایط کرونایی نیز همانند شرایط عادی با رعایت پروتکل های بهداشتی و بومی سازی آن به فعالیت های تولیدی خود ادامه داده و اجازه نداده اند خللی در تولیدات کشاورزی استان ایجاد شود.

فتحی با ارایه گزارشی از وضعیت کشاورزی آذربایجان شرقی، گفت: سالانه بیش از پنج میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در آذربایجان شرقی تولید می شود که این میزان بخش مهمی از نیاز کشور را شامل می شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به خشکسالی ۲ سال اخیر بیان داشت: از سه حوضه آبریز موجود در استان در حوضه آبریز دریاچه ارومیه با بحران شدید کم آبی روبه رو هستیم که نیاز به اصلاح الگوی کشت ضروری است و  این موضوع نیز توسط تشکل های مربوطه راهبری و فرهنگسازی می شود.

وی یادآوری کرد: در حوزه عشایری نیز همکاران اداره کل عشایر و اتحادیه های مربوطه در تامین نهاده به ویژه دام سبک و نقدینگی مورد نیاز، خرید دام مازاد و دام حذفی پس از جلسه شورای گفتگو همواره پای کار حضور داشته و عملکرد مثبت خود را نشان داده اند.

وی افزود: در حوزه آب و خاک که دارای تشکل خاصی نیز نمی باشد، خوشبختانه اقدامات خوبی در استان صورت گرفته است و حتی در بودجه سال ۱۴۰۱ نیز به رغم انقباضی بودن آن، نگاه ویژه ای به بخش کشاورزی و حوزه آبیاری و زیرساخت های آبیاری تحت فشار و اقدامات نرم افزاری و اصلاح الگوی کشت شده و تمهیدات خوبی در نظر گرفته شده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی ادامه داد: در بخش صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی نیز اقدامات مهم و متمایزی برای واردات نهاده، به رغم انحصاری بودن واردات آن و تامین نهاده استان صورت گرفته است.

فتحی با اشاره به اینکه در حال حاضر پیشبرد طرح کشاورزی قراردادی مدنظر می باشد، گفت: در کشاورزی قراردادی از این جهت که قطعات کشاورزی در کشور کوچک بوده و هزینه استفاده و پیاده کردن اصول فنی و تغذیه برای کشاورز صرفه اقتصادی ندارد، تعاون روستایی مکلف شده است به عنوان پشتیبان، هزینه های در گردش مورد نیاز را تامین کرده و هنگام برداشت محصول هزینه های صرف شده را اخذ کند.

وی افزود: جلسات مربوط به قرارگاه امنیت غذایی نیز بصورت روزانه با هدف تامین و توزیع مناسب کالاهای اساسی برای مردم و ثبات در بازار تشکیل می شود که با حضور همکاران و در صورت لزوم با حضور استاندار محترم ادامه خواهد یافت.

وی با بیان اینکه در حوزه فعالیت های اداره کل دامپزشکی استان، نبود تهدید بیماری هایی مانند آنفلولانزا، ماحصل تلاش های بی وقفه همکاران بوده است، افزود: در حوزه تحقیقاتی نیز اقدامات ارزشمندی مانند معرفی ارقام سازگار با شرایط حوضه دریاچه ارومیه یا دیگر حوضه ها انجام گرفته و تلاش های صورت گرفته برای صیانت از جنگل های ارسباران و حفظ مراتع و جنگل ها نیز چشمگیر است.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=33294

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.