2

هجمه‌ها علیه دفاتر رسمی، بی‌اساس است/ سهم دفاتر رسمی از هزینه ثبت سند، کمتر از ۷ درصد است

  • کد خبر : 33355
  • ۰۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۴
هجمه‌ها علیه دفاتر رسمی، بی‌اساس است/ سهم دفاتر رسمی از هزینه ثبت سند، کمتر از ۷ درصد است
رییس کانون سردفتران آذربایجان شرقی گفت: هجمه علیه دفاتر رسمی به بهانه اخذ هزینه بیشتر در قبال تنظیم اسناد، بی‌اساس و دور از واقعیت‌هاست.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن، محمود حسن‌زاده در آستانه روز دفاتر رسمی در جمع خبرنگاران با اعلام مطلب فوق اظهار داشت: طی سال‌جاری هجمه‌های زیادی بر علیه دفاتر رسمی‌ به عنوان یک نهاد حقوقی که قریب یک قرن سابقه دارد، صورت گرفته که این هجمه‌ها بی‌اساس و دور از واقعیت‌هاست.

وی با اشاره به اینکه حدود ۴۰۰ دفترخانه در گستره جغرافیایی استان به شهروندان خدمات ارایه می‌دهند، افزود: قریب ۳ هزار نفر در این دفاتر مشغول به کارند و هیچ شهری در سطح استان بدون دفتر اسناد رسمی وجود ندارد.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه دفترخانه‌ها ریالی برای دولت هزینه ندارند، گفت: برعکس، دولت از طریق دفاتر اعمال حاکمیت می‌کند و سالانه هزاران میلیارد تومان از بودجه دولت توسط دفاتر رسمی تامین می‌شود.

وی ادامه داد: بخش عمده‌ای از سیاست‌های ارضی و امورات شهرداری‌ها و نیز حراست از اراضی ملی و موات بصورت غیرمستقیم از طریق دفاتر اعمال می‌شود.

حسن زاده با اشاره به الکترونیکی شدن دفاتر ثبت اسناد از سال ۹۲، افزود: در ۸ سال گذشته، عقب‌ماندگی‌های چند دهه‌ای در حوزه دفاتر اسناد رسمی جبران شده است که امیدواریم با رویکرد ریاست جدید سازمان، این روند پرشتاب تحول و بروزرسانی به سرانجام برسد و کشورمان در ردیف پیشگامان عرصه تکنولوژی ثبتی قرار گیرد.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران آذربایجان‌شرقی در ادامه سخنانش با بیان اینکه دفاتر رسمی متهم به اخذ هزینه بالا برای تنظیم سند هستد، افزود: این در حالی است که نهایتا ۵ یا ۶ درصد هزینه ثبت سند به دفترخانه می‌رسد و ۹۵ درصد به خزانه دولت واریز می‌شود.

وی افزود: در حالی که بنگاه‌های خرید و فروش املاک هزینه‌های چند میلیونی به عنوان حق کمیسیون اخذ می‌کنند، دفترخانه‌ها فقط در قبال ۱۵۰ هزار تومان همین ملک را ثبت رسمی می‌کنند.

حسن‌زاده با بیان اینکه هزینه‌های ثبت سند برای دفترخانه هر چهار سال یکبار افزایش می‌یابد، گفت: با این حال تلقی غلطی در بیرون نسبت به افزایش بیش از حد هزینه‌های ثبت اسناد شکل گرفته که با واقعیات سازگار نیست.

وی سند رسمی را باعث ایجاد امنیت و شفافیت دانست و گفت: اسناد در دفاتر رسمی با دقت تمام و رعایت مقررات تنظیم می‌شوند که این امر موجب تثبیت مالکیت و کاهش پرونده‌های قضایی می‌شود.

وی از دفاتر رسمی به عنوان موفق‌ترین بخش خصوصی که کار حاکمیتی انجام می‌دهند، نام برد و افزود: دفاتر رسمی اداراتی خودگردان در تحت نظر قوه‌قضاییه هستند که در ساعات اداری باز و بسته می‌شوند و به هیچ عنوان تعطیلی بردار نیستند.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران آذربایجان‌شرقی با اشاره به تصویب قانون تسهیل کسب و کار در مجلس‌، تاکید کرد: در این قانون دفترخانه را یک کسب و کار به حساب آورده‌اند که این امر، افزایش بی‌ضابطه تعداد دفاتر و ورود افراد ناآشنا و غیرعلمی به دفاتر رسمی را سبب شده و به مرور زمان خطرات جبران‌ناپذیری را به این نهاد وارد خواهد ساخت.

وی در ادامه با بیان اینکه از سیزدهم دی ماه، راهنمایی و رانندگی موظف به دریافت مالیات بر نقل و انتقال خودرو است، اظهار داشت: از این پس در هنگام تنظیم سند خودرو، هیچ مالیاتی گرفته نمی‌شود.

حسن‌زاده با تشریح کلاهبرداری‌های احتمالی از برگ سبز خودرو، گفت: در صورت معامله خودرو با برگ سبز، ممکن است فرد برگ سبز را به رهن بانک بگذارد و اگر اقساطش را پرداخت نشود بانک به سراغ کسی می‌رود که در سامانه ثبت سند به نام اوست.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=33355

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.