4

تبریز خفته در میان دود

  • کد خبر : 33400
  • ۰۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۷
تبریز خفته در میان دود
تنها یک روز از شادی بارش برف و درخشندگی آسمان در تبریز گذشته بود که به یک باره رنگ آسمان، تیره و تار شد و گلوهای مردم این شهر به سرفه افتادند. در واقع یک هفته‌ای می‌شد که با بارش نعمت خداوند متعال، خیابان‌ها، کوچه‌ها و پشت بام منازل تبریز، سفیدپوش شده و آسمان شهر رنگ دیگری گرفته بود اما گویا ما نتوانستیم این رحمت الهی را قدر بدانیم.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن، همزمان با رخنه کردن سرما در خانه‌ها و کاهش دمای هوا، مصرف گاز هم بیشتر شد. اما گرمایی که با افزایش درجه شعله‌های بخاری و رادیاتورها در منازل ایجاد شد و خودروهایی که تنها با یک سرنشین در سطح شهرتردد داشتند، در کنار خبر مازوت سوزی دوباره نیروگاه تبریز و آلودگی‌های جمع شده در پس دیگر ابرهای فصل تابستان باعث شد تا شاخص آلایندگی در تبریز تا ۱۶۰ و حتی ۱۷۰ برسد.

وقتی شاخص آلایندگی یک شهر به این حد برسد، یعنی خروج  از خانه برای هیچ شخصی حتی اگر فردی سالم باشد هم مضر است. اما گویا این شاخص هشداری برای مردم، مسئولان و به خصوص صاحبان صنایع نیست و فقط ملاکی برای تعطیلی مدارس شهر و خوشحالی دانش آموزان از لغو امتحانات تلقی می‌شود.

مسئولان می‌گویند، علت تشدید آلودگی شهر، در وهله اول، خودروها و بحث ترافیک شهر است و مصرف گاز و بنزین آن‌ها تا ۶۰ درصد منجر به آلودگی تبریز شده است. این در حالی‌ست که موضوع کاهش مصرف بنزین و کمک به بهبود وضعیت محیط زیست، از دهه‌های گذشته جزو دغدغه‌های مسئولان ارشد کشوری بوده و حتی هدفمندسازی یارانه‌ها نیز در راستای همین امر انجام گرفته است.

جدای از بحث ترافیک و معضلات ناشی از آن و عدم فرهنگسازی صحیح در رابطه با کاهش استفاده از خودروهای شخصی و رواج بهره گیری از وسایل نقلیه عمومی، در وهله دوم مصارف خانگی گاز و صنایع و به خصوص نیروگاه‌ها مطرح است.

موضوعی که طی هفته‌های گذشته نیز جزو دغدغه مردم این شهر و نمایندگان و مسئولان ارشد استانی بوده، بحث مازوت سوزی نیروگاه تبریز است. این‌که در کل کشور تنها دو نیروگاه تبریز و سهند واقع در آذربایجان شرقی از سهمیه گاز محروم باشند و به اجبار از مازوت که آلوده کننده اصلی هوا است استفاده کنند، جای پذیرش ندارد.

پس از تشدید آلودگی شهر و پیگیری مداوم برخی نمایندگان مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی و حساس شدن امام جمعه و استاندار به این موضوع، سوخت گاز به این نیروگاه اختصاص یافت و سپس با بارش نعمت الهی، تصور می‌شد که دیگر این شهر روی آلودگی را نمی‌بیند اما این چنین نبود و این بار با افزایش مصرف گاز در استان و قطع سهمیه گاز نیروگاه‌ها، بار دیگر چهره شهر تیره شد.

روز گذشته، متفکرآزاد از پا بر جا ماندن طرح سوال از وزیر نفت خبر داد و گفت که  وزیر نفت متعهد است تا جهت حفظ سلامت مردم تبریز، سهمیه گاز نیروگاه تبریز را تامین کند.

بر اساس گفته‌ی وی، وزارت نفت پس از وصل مجدد گاز نیروگاه تبریز تعهد داده بود که تخصیص گاز طبیعی به نیروگاه حرارتی تبریز با توجه به شرایط آلودگی هوای تبریز ادامه داشته باشد و گفته شد که به طور محدود و در صورت اضطرار برای تامین گاز خانگی، سهمیه نیروگاه تبریز قطع شده و قطع گاز نیروگاه نباید به رویه تبدیل شود.

با توجه به عدم تحقق این موضوع، متفکرآزاد اعلام کرد که مسئولان پیگیر تخصیص سهمیه گاز به نیروگاه حرارتی تبریز بوده و وزارت نفت موظف به تامین سهمیه و حفظ سلامتی مردم است.

رضا فدایی، معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی نیز در گفت‌وگویی از تداوم آلودگی هوا خبر داده است.

به گفته‌ی وی، بنا بر اعلام هواشناسی، هوای تبریز تا روز شنبه پایدار بوده و این امر موجب تشدید وضعیت آلودگی خواهد بود که در این راستا انتظار می‌رود، مردم و به خصوص بخش صنایع هرچه بیشتر در مصرف بهینه گاز تلاش کنند.

فدایی هم‌چنین گفت که تمامی مسئولان استانی در حال پیگیری برای افزایش سهمیه گاز استان هستند.

داوود قاسمزاده، مدیر روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان نیز در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: با توجه به وضعیت خطرناک آلودگی در تبریز، توصیه می‌شود مردم تا حد امکان از خانه خارج نشوند و تنها در صورت ضرورت با رعایت نکات ایمنی و بهداشتی سریعتر به منزل بازگردند.

وی با تاکید بر لزوم اطلاع بیشتر به مردم جهت مصرف بهینه گاز و کاهش تردد خودروهای شخصی در سطح شهر،  ادامه داد: در وضعیتی که هوا برای همه گروه‌ها ناسالم است، توصیه می‌شود تا با مشارکت عمومی از هرگونه فعالیتی که منجر به افزایش آلودگی هوا می‌شود نیز خودداری به عمل آید.

قاسم زاده گفت: هم‌چنین ضروری است تا افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی یا ریوی، زنان باردار و شیرده، سالمندان و کودکان که بیشتر تحت تاثیر این شرایط هستند، از فعالیت در خارج از منزل جدا خودداری کنند.

وی با بیان این‌که این وضعیت تا زمان پایداری هوای شهر تداوم خواهد داشت، صرفه جویی در مصرف انرژی، پرهیز از ترددهای غیر ضروری درون شهری، مدیریت زمانی و مکانی سفرهای درون شهری و استفاده از حمل و نقل عمومی و عمل به توصیه‌های زیست محیطی را از راه‌های موثر در کاهش آلودگی هوا دانست.

به گفته وی، شاخص آلودگی از ۰ تا ۵۰ هوای پاک، از ۵۰ تا ۱۰۰ هوای سالم، از ۱۰۰ الی ۱۵۰ هوای ناسالم برای گروه‌های حساس بوده و هم‌چنین از ۱۵۰ الی ۲۰۰ نیز بیانگر ناسالم بودن هوا برای تمامی گروه‌ها و شاخص آلودگی بیش از ۲۰۰ نیز وضعیت بحرانی آلودگی هوا را نشان می‌دهد.

گفتنی است، آلودگی هوای تبریز هر ساله در حال تکرار بوده و حتی وضعیت زندگی نسل‌های بعدی را تهدید می‌کند. در این راستا بایستی نگاهی کارشناسی و دقیق انجام بگیرد تا با طرح برنامه‌ای اساسی بتوان نقشه راه برونرفت از این معضل تکراری و خطرناک را یافت.

افزایش آلاینده‌های هوا بر خلاف تصور، تنها مربوط به ورود گازهای آلاینده به هوا در زمستان نمی‌شود و در فصل تابستان نیز با تولید این گازها و ورود آن‌ها به جو، طی یک چرخه هوای بین سرد و گرم، گازهای آلاینده در پس دیگر ابرها ذخیره شده و در فصل زمستان و با چرخش هوای سرد و گرم، در آسمان دیده می‌شوند.

لذا اصلاح الگوی مصرف در تابستان و زمستان بایستی رعایت شود و به خصوص نگاه دقیقی به بحث کاهش مصرف بنزیندر کشور انجام بگیرد.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=33400

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.