4
متروی تبریز در ایستگاه بی پولی!

فقط ۱۸ کیلومتر از ۷۰ کیلومتر متروی تبریز راه اندازی شده است/ نمایندگان مجلس پای کار بیایند

  • کد خبر : 33387
  • ۰۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۳
فقط ۱۸ کیلومتر از ۷۰ کیلومتر متروی تبریز راه اندازی شده است/ نمایندگان مجلس پای کار بیایند
وضعیت بودجه متروی تبریز هم مثل دیگر شهرهاست و ادامه فعالیت متروی این شهر با بودجه فعلی ممکن نیست.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن به نقل از همشهری، مترو یکی از راه‌های نجات شهرهای بزرگ از آلودگی هوا و ترافیک است. حدود ۲۰سال است که ساخت مترو به جز تهران در اصفهان، اهواز، تبریز، شیراز، قم، کرج، کرمانشاه و مشهد آغاز و در هر یک از آنها حداقل یک خط مترو ساخته و راه‎اندازی شده است. در شرایطی که هنوز بخش قابل‌توجهی از ساخت این طرح‌ها باقی مانده و تا تکمیل آنها راه درازی در پیش است، لایحه بودجه سال۱۴۰۱هم خبرهای خوبی برای شهرداری این شهرها و متروی آنها ندارد؛ بودجه ساخت این متروها نسبت به سال گذشته کاهش قابل‌توجهی یافته و آنقدر اندک است که در فهرست هزینه‌های گزاف مترو اصلا قابل‌توجه نیست. آنطور که رئیس شورای شهر تهران چند روز قبل در مشهد گفته بود بودجه‌ای که به کل متروهای کشور در سال۱۴۰۱اختصاص یافته حدود ۵۰۰میلیارد تومان است. مهدی چمران معتقد است مثلا بودجه ۵۰میلیارد تومانی برای متروی تهران فقط به اندازه ساخت ۴۸متر مترو کافی است؛ همین نکته نشان می‌دهد وضعیت متروی باقی شهرهای بزرگ کشور چگونه است.

وضعیت بودجه متروی تبریز هم مثل دیگر شهرهاست و ادامه فعالیت متروی این شهر با بودجه فعلی ممکن نیست.

مدیرعامل سازمان قطار شهری تبریز به همشهری می‌گوید: دولت می‌داند با چنین بودجه‌ای امکان ساخت مترو وجود ندارد. تا زمان دولت نهم همه هزینه ساخت متروهای شهری برعهده دولت بود و با آغاز دولت نهم ۵۰درصد بودجه ساخت مترو برعهده شهرداری‌ها گذاشته شد. با این حال دولت همه سهم خود را پرداخت نمی‎کرد و بنابراین آورده شهرداری‎ها برای ساخت مترو افزایش یافت.

مصطفی مولوی‌فرد می‎افزاید: از اواخر دولت دهم برای تامین هزینه ساخت مترو در شهرهای بزرگ کشور اوراق مشارکت منتشر شد تا با استفاده از این اوراق بخشی از بودجه ساخت مترو تامین شود. در آن زمان دولت ۵۰درصد هزینه انتشار این اوراق را برعهده داشت، اما هم‌اکنون این هزینه هم از تعهد دولت خارج شده است. به این ترتیب با هر تغییر سهم شهرداری در تامین بودجه مترو بیشتر شد.

وی با بیان اینکه شهرداری‌های شهرهای بزرگ با این بودجه‌ها نمی‌توانند متروهایشان را تکمیل کنند، اظهار می‌کند: آنچه در لایحه بودجه برای مترو درنظر گرفته شده مصوب عمرانی دولت است که البته معمولا به شکل صددرصد هم پرداخت نمی‌شود و در بیشترین حالت ۴۰درصد آن با اسناد خزانه که سررسید ۳ساله دارند، پرداخت می‌شود.

مدیرعامل سازمان قطار شهری تبریز درباره وضعیت فعلی متروی تبریز هم می‎گوید: طول کل متروی تبریز ۷۰کیلومتر است که ۱۸کیلومتر آن ساخته و راه‌اندازی شده است. بودجه‌ای که در لایحه بودجه آمده است واقعا کفاف ساخت هیچ بخشی از مترو را نمی‌دهد. به‌نظر من نمایندگان مجلس باید دست‌کم کاری برای سهم ۵۰درصدی دولت در اوراق مشارکت انجام دهند تا مثل سال‌های قبل پرداخت و مقداری از بودجه متروی شهرهای بزرگ توسط دولت تامین شود.

بودجه اندک عمرانی اختصاص داده شده به مترو و حذف سهم دولت در اوراق مشارکت، اوضاع ساخت و تکمیل خطوط متروی شهرهای بزرگ کشور را با چالش مواجه کرده‌است. در شرایطی که آلودگی هوا در تبریز، تهران، اهواز و دیگر شهرها زندگی را دشوار کرده و جمعیت انبوه شهروندان، زائران و گردشگران اصفهان و مشهد نشان از نیاز این شهرها به بهبود حمل‎ونقل عمومی‌دارد، معضل بودجه مترو می‌تواند وضعیت زندگی در این شهرها را با مشکلات بیشتری مواجه کند.

 

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=33387

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.