9
"تبریزمن" اهمیت کنترل مبادی ورودی آذربایجان شرقی در مقابله با اُمیکرون را بررسی می کند؛

اُمیکرون اینجا، امیکرون آنجا، امیکرون همه جا

  • کد خبر : 33479
  • ۰۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۲
اُمیکرون اینجا، امیکرون آنجا، امیکرون همه جا
یک متخصص بیماری های عفونی می گوید واریانت جدید اُمیکرون احتمالاً در تبریز وجود دارد و برای همین منظور شهروندان واکسن و ماسک را فراموش نکنند!

این روزها خبرهایی از ورود واریانت جدید کرونا موسوم به اُمیکرون Omicron به برخی استانهای کشور موجی از نگرانی ها را در بین کارشناسان و متخصصان حوزه پزشکی ایجاد کرده است که باید آن را جدی گرفت!

از سوی دیگر نباید از اعلام خبر “اُمیکرون به آذربایجان شرقی نرسیده است” نیز به سادگی عبور کرد زیرا یک یا دو مورد از سویه جدید در استانهای آذربایجان غربی و اردبیل مشاهده و ثبت شده و احتمال وجود آن در استان دور از انتظار نیست!

به نظر می رسد برای پایداری وضعیت موجود آذربایجان شرقی باید مبادی ورودی استان از جمله مرز‌های نوردوز و جلفا و فرودگاه بین المللی تبریز با حساسیت بیشتری رصد شوند زیرا اگر باز هم در کنترل مبادی ورودی منطقه سهل انکاری شود پشیمانی بعدی سودی نخواهد داشت!

▪️در صورت مشاهده سویه اُمیکرون تعداد مبتلایان به صورت تصاعدی بالا خواهد رفت

شواهد اولیه تحقیقات متخصصان نشان می‌دهد که ممکن است خطر ابتلای مجدد به اُمیکرون بیشتر باشد؛ یعنی افرادی که قبلاً به کووید – ۱۹ مبتلا شده‌اند راحت‌تر به اُمیکرون مبتلا می‌شوند.

این سویه تاکنون اثرات بسیار خفیفی در بیماران ایجاد کرده است اما این علائم با نوع دلتا متفاوت هستند.

سویه جدید به شدت جهش یافته است اما محققان معتقدند داشتن جهش‌ های زیاد به این معنی نیست که ویروس کُشنده‌تر یا خطرناک‌تر خواهد بود با این حال، مهم است که بدانیم آن جهش‌ها چه می‌کنند.

دانشمندان هنوز در حال مطالعه بیشتر این سویه و اثرات آن هستند تا تشخیص دهند که آیا باعث بیماری شدیدتر می‌شود یا قابلیت انتقال بالاتری دارد، برای تفهیم اینکه آیا این نوع می‌تواند از واکسن یا مصونیت طبیعی فرار کند باید منتظر ماند تا داده‌های بیشتری ارائه گردد.

کارشناسان و پزشکان بر لزوم ادامه پیروی از رفتارهای پیشگیرانه مانند استفاده از ماسک، فاصله گذاری اجتماعی، آزمایش قبل و بعد از سفر با جدیت بیشتر و نیاز به احتیاط بیشتر تأکید می‌کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز هم گفت: سرعت انتقال سویه اُمیکرون بیش از نوع دلتا بوده و در صورت مشاهده آن، تعداد مبتلایان به صورت تصاعدی بالا خواهد رفت.

بهمن نقی پور ادامه داد: آنچه در کنترل سویه اُمیکرون موثر است تسریع در دریافت دُز سوم واکسن و رعایت فاصله اجتماعی می باشد به طوری که بیش از ۹۱ درصد جمعیت بالای ۱۲ سال استان دز اول واکسن کرونا، ۸۰ درصد دز دوم و ۸.۵ درصد نیز دز سوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

وی افزود: هم اکنون افراد بالای ۱۸ سال که ۳ ماه از دریافت آخرین دز واکسن آن‌ها گذشته است می‌ توانند دز سوم واکسن کرونا را دریافت کنند.

▪️تشخیص یک مورد ابتلای سرپایی به اُمیکرون می‌تواند رنگ یک شهر را تغییر دهد

آنچه که تاکنون مطرح شده این است که مواردی مشاهده شده که هم موتاسیون‌های مشکوک به اُمیکرون داشته است و هم موتاسیون‌های مربوط به دلتا را؛ به همین دلیل فعلاً قضاوت درباره سویه جدید زود است و دانشمندان در حال تحقیقات افزون تر هستند و باید صبر کنیم تا در روزهای آتی با قطعیت بیشتری اطلاعات مربوط به واریانت جدید اُمیکرون مطرح گردد.

رنگ‌بندی عادی که تاکنون انجام می گرفت بر اساس روند بستری بیماران بوده است اما در رنگ‌بندی فوق‌ العاده اُمیکرون، حتی تشخیص یک مورد ابتلای سرپایی به اُمیکرون می‌تواند رنگ یک شهر را به نارنجی تغییر دهد زیرا این نوع از کرونا با سرعت انفجاری سرایت می‌کند و اگر به موقع جلوی انتشار آن گرفته نشود به موج ششم سراسری تبدیل خواهد شد که فاجعه انسانی دیگری را رقم خواهد زد!

اما مدیر گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی تبریز از عدم وجود سویه جدید در سطح استان سخن به میان آورد و گفت: هنوز سویه جدید ویروس کرونا در آذربایجان شرقی مشاهده نشده است!

سیمین خیاط زاده با بیان اینکه سه شهرستان آذربایجان شرقی زرد و باقی در وضعیت آبی کرونایی قرار دارند افزود: روند وضعیت کرونایی استان در حالت مناسب قرار دارد اما همچنان شکننده است.

وی با تاکید بر اینکه هنوز کرونای اًمیکرون وارد آذربایجان شرقی نشده است اضافه کرد: از هم استانی‌های عزیز خواهشمندیم در اسرع وقت جهت تکمیل واکسیناسیون خود و تزریق دُز سوم به مراکز سلامت مراجعه نمایند.

خیاط زاده تاکید کرد: تمام واکسن‌های کرونا در سطح مراکز واکسیناسیون استان موجود بوده و تمامی اشخاصی که سه ماه از زمان تزریق دُز دوم با هر نوع واکسن گذشته است می‌توانند به دریافت دُز سوم اقدام کنند.

▪️واریانت جدید کرونا تحت عنوان اُمیکرون احتمالاً در تبریز وجود دارد اما خبر نداریم

مطالعه‌ای که هفته گذشته منتشر شد نشان داد که اثربخشی واکسن کرونا در برابر عفونت اُمیکرون بین صفر تا ۲۰ درصد پس از دو دز و ۵۵ تا ۸۰ درصد پس از تزریق دُز تقویت کننده متغیر است. این گزارش همچنین تخمین زده است که احتمال عفونت مجدد با سویه اُمیکرون ۵.۴ برابر بیشتر از دلتاست که اهمیت استفاده از ماسک، تزریق به موقع واکسن و رعایت فاصله اجتماعی را به اثبات می رساند!

با تمام این تفاسیر اما، یک متخصص بیماری های عفونی معتقد است واریانت جدید کرونا تحت عنوان اُمیکرون احتمالاً در تبریز وجود دارد و برای همین منظور توصیه کرد که شهروندان واکسن و ماسک را فراموش نکنند.

سیدمهدی حق‌دوست با اشاره به اینکه نمی توان به آمارهای منتشر شده در خصوص سویه جدید کرونا به آذربایجان شرقی افزود: واقعیت این است که اُمیکرون احتمالاً به تبریز رسیده و ما خبر نداریم زیرا وقتی در سایر شهرها داریم طبیعتاً در این شهر نیز وجود خواهد داشت.

وی اضافه کرد: شدت سرایت اُمیکرون ۱۵ برابر دلتای کروناست اما میزان کُشندگی آن پایین تر است لذا باید دعا کنیم این دو مورد با هم ترکیب نشوند که در آن صورت هم سرعت سرایت و هم سرعت مرگ و میر آن افزایش خواهد یافت.

حق‌ دوست با اشاره به اینکه سویه جدید بیشتر کودکان و جوانان را درگیر می کند تاکید کرد: در سطح جهان نیز آماری از مرگ با اُمیکرون یا بیماران بدحال گزارش شده است اما تمام واکسن های موجود کرونا اُمیکرون را می شناسند و در حال حاضر برابر کرونا سلاحی جز واکسن و ماسک نداریم.

این متخصص بیماری های عفونی یادآور شد: امیکرون دقیقاً علایمی همانند سرماخوردگی دارد، بیشتر گلو درد می گیرید و سپس در ناحیه پا احساس درد می کنید و علائم تب و آب ریزش بینی هم سراغتان می آید و فکر می کنید که سرماخوردگی است!

? شهرام صادق زاده

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=33479

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.