3

نمایشگاه ۶ نقطه در کتابخانه مرکزی تبریز گشایش یافت

  • کد خبر : 33742
  • ۱۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۱
نمایشگاه ۶ نقطه در کتابخانه مرکزی تبریز گشایش یافت
به مناسبت روز جهانی «بریل» (الفبای نابینایان ) نمایشگاه یکروزه ۶ نقطه در کتابخانه مرکزی تبریز گشایش یافت.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن،‌ یس بخش نابینایان کتابخانه مرکزی تبریز روز سه شنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد: این نمایشگاه به مناسبت تولد «لویی بریل»، مبدع خط بریل و نامگذاری این روز به نام روز جهانی بریل برگزار شده است و هدف از آن آگاه سازی مردم در خصوص خط بریل و معرفی ظرفیت های بریل کتابخانه مرکزی تبریز می باشد.

روح الله ساعی خاطرنشان کرد: در این نمایشگاه انواع کتاب های بریل در موضوعات مختلف چاپ شده توسط مرکز چاپ بخش نابینایان کتابخانه مرکزی تبریز در معرض نمایش گذاشته شده است.

وی با اشاره به ظرفیت ها و توانمندی بخش نابینایان کتابخانه مرکزی تبریز در رابطه با چاپ و نشر کتاب بریل گفت: بیش از پنج هزار نسخه کتاب در این مرکز توسط کارکنان نابینا چاپ، صحافی شده و در اختیار بیش از ۶۲ مرکز نابینایی کشور قرار گرفته است.

ساعی ادامه داد: در این نمایشگاه علاوه بر کتاب های چاپی بریل، لوازم نوشت افزار نابینایی اعم از لوح قلم، ماشین تحریر، وسایل بازی و سرگرمی نابینایی و انواع چاپگر به نمایش گذاشته شده است.

«لویی بریل» (Louis Braille) در روز چهارم ژانویه ۱۸۰۹میلادی در پاریس زاده شد؛ او که از همان اوان کودکی نابینا شده بود، برخلاف معمول آن زمان که کم تر کسی به آموزش نابینایان توجه داشت، با بهره‌گیری از تلاش‌های پیگیرانه، توانست خط عادی را به صورت برجسته بیاموزد و مانند همسالان خود بخواند و بنویسد.

«بریل» در طول تحصیلات خود به این نتیجه رسید که خواندن و نوشتن به خط عادی برای نابینایان مشکل است؛ این بود که با کوششی شبانه‌روزی، توانست در ۱۶ سالگی خطی اختراع کند که هم‌اکنون پایه سواد صدها هزار نابینا در سراسر جهان است. بنا بر آمار یونسکو، ۱۲ میلیون انسان در سراسر جهان نابینا هستند که  فقط حدود پنج درصد آنها با خط بریل آشنایی دارند.

این نمایشگاه در طبقه همکف کتابخانه مرکزی تبریز بخش نابینایان از ساعت ۱۰ الی ۱۳ پذیرای علاقمندان است.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=33742

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.