8

آلودگی محصولات کشاورزی ایران؛ شایعه یا واقعیت؟!

  • کد خبر : 33823
  • ۱۵ دی ۱۴۰۰ - ۹:۰۶
آلودگی محصولات کشاورزی ایران؛ شایعه یا واقعیت؟!
نماینده تشکل مردم‌نهاد "توسعه کشاورزی مردم" در آذربایجان‌شرقی گفت: فارغ از احتمال عدم رعایت استانداردها در برخی سموم وارداتی که اخیرا عنوان می‌شود، استفاده از سموم غیرمتعارف از جمله انواع موادشوینده، نفتالین، انواع اسیدها و حتی سموم دست‌ساز در کشاورزی ایران در حال رواج است که امکان تاثیر سوء آنها بر محصولات وجود دارد.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن، در ماه‌های گذشته بارها گزارشاتی مبنی بر برگشت بخشی از محصولات کشاورزی صادراتی ایران به کشورهای همسایه بدلیل ناسالم بودن در رسانه‌ها منتشر شده که این امر از یکسو، اعتبار محصولات تولیدی کشور در بازارهای جهانی را زیر سوال برده است و از سوی دیگر موجبات نگرانی شهروندان و مصرف‌کنندگان داخلی را فراهم آورده است.

نماینده تشکل مردم‌نهاد “توسعه کشاورزی مردم” در آذربایجان‌شرقی و از فعالین پیشرو بخش کشاورزی استان در گفت وگو با خبرنگار ما با تشریح تاثیرات سوء آلودگی محصولات کشاورزی بر سلامت جامعه، اقتصاد تولیدکنندگان و صادرات کشور پرداخت.

سیدمهدی علیانسب، دلیل برگشت سیب‌زمینی‌های صادراتی ایران از ازبکستان را براساس اعلام طرف ازبک، آلودگی به نوعی آفت دانست که در یکی از استان‌های ایران مشاهده شده است و ازبکستان جهت جلوگیری از شیوع آن، اعلام قرنطینه کرده است.

وی افزود: طرف روس هم دلیل فلفل‌های برگشتی را باقیمانده ۴ نوع سمی اعلام کرده که در ایران و سایر کشورهای آسیایی مجاز ولی در روسیه مجوز استفاده ندارد. ولی میزان سم باقیمانده بیشتر از استانداردهای آسیایی نبوده است. در خصوص برگشت کیوی از هند نیز کشور مقصد رویت ذرات سفید رنگ بر روی آن که احتمالا نوعی آلودگی قارچی است را دلیل عودت آن عنوان کرده است.

علیانسب ادامه داد: هر کشوری برای واردات محصولات کشاورزی و غذایی، استانداردهایی برای خود تدوین و اعمال می‌کند، صادرکنندگان ایرانی نیز برای محصول صادراتی خود مجبورند آن استانداردها را رعایت کنند. دو مورد از سه مورد برگشت عنوان شده در فوق را نمی‌توان آلودگی یا مشکل نامتعارف دانست و مورد سوم، نیاز به بررسی و اعلام نظر رسمی از سوی سازمان حفظ نباتات دارد که متاسفانه به اظهارات کلی بسنده می‌کنند. با این وجود، انتشار این اخبار و عدم پاسخگویی مسئولانه نهادهای ذیربط می‌تواند با سوء‌استفاده رقبا تاثیر جبران‌ناپذیری بر بازار خارجی ما بگذارد.

نماینده بزرگترین تشکل مردمی بخش کشاورزی کشور در استان، اضافه کرد: هرچند موارد عنوان شده در خصوص برگشت محصولات کشاورزی در مقایسه با حجم صادرات این محصولات، غیرطبیعی به نظر نمی‌رسد ولی در خصوص حفظ سلامت محصولات مصرفی در داخل و رعایت استانداردهای لازم نیازمند اقدامات مسئولانه‌ای هستیم.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته با آزادسازی عرضه سموم، نظارت لازم بر نوع سموم، میزان و زمان مصرف آنها توسط جهادکشاورزی به نحو احسن صورت نمی‌گیرد یا به عبارتی غیرممکن شده است، اظهار داشت: فارغ از احتمال عدم رعایت استانداردها در برخی سموم وارداتی که اخیرا عنوان می‌شود، استفاده از سموم غیرمتعارف از جمله انواع موادشوینده، نفتالین، انواع اسیدها و حتی سموم دست‌ساز در کشاورزی ایران در حال رواج است که امکان تاثیر سوء آنها بر محصولات وجود دارد.

علیانسب خاطرنشان کرد: همچنین بدلیل عدم تعریف استاندارد کیفی در بازار داخل، عدم ارزش‌دهی به محصولات ارگانیک، عدم توان مصرف‌کنندگان برای تحمل هزینه‌های کنترل کیفی محصولات، رقابت سنگینی بین تولیدکنندگان برای افزایش راندمان تولید شکل گرفته است که تولید ارقام با کیفیت غذایی پایین و استفاده غیرمتعارف از انواع کودها، که به نوبه خود موجب افزایش نیترات باقی‌مانده و خطر سرطان‌زایی در محصولات می‌شود، شایع شده است.

این فعال پیشرو بخش کشاورزی استان، با بیان اینکه هرچند دانشکده‌های علوم پزشکی با نمونه‌گیری رندمی مکلف به نظارت بر کیفیت محصولات موجود در بازار هستند ولی نحوه و نتیجه این نمونه‌گیری‌ها شفافیت لازم را ندارد، گفت: از اینرو همانطور که اشاره شد تضمین سلامت صد درصدی محصولات در بازار داخل نیازمند ارزش‌گذاری کیفی محصولات، ایجاد واحدهای بسته‌بندی و کنترل کیفیت و تشویق کشاورزان به تولید محصولاتی با کیفیت بالا با قیمت‌گذاری مناسب و متناسب است. که نیازمند عزمی جدی در نهادهای ذیربط و فرهنگ سازیِ توجه به کیفیت ذاتی محصولات به جای کیفیت ظاهری آنها در جامعه است.

علیانسب در پایان سخنانش تاکید کرد: بی‌شک عدم توجه یا کم‌توجهی به استانداردهای کیفی و سلامت محصولات کشاورزی در سال‌های آتی مشکلات عدیده را در بازارهای خارجی و داخلی بدنبال خواهد داشت و کشاورزی ایران را با بحرانی بزرگ روبرو خواهد ساخت.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=33823

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.