4
استاندار آذربایجان‌شرقی:

دستیابی به رشد اقتصادی ۸ درصدی دور از دسترس نیست

  • کد خبر : 34057
  • ۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۹:۳۰
دستیابی به رشد اقتصادی ۸ درصدی دور از دسترس نیست
استاندار آذربایجان‌شرقی با اشاره به هدف‌گذاری رشد اقتصادی هشت درصدی در بودجه‌ی سال ۱۴۰۱ اظهار کرد: با اهتمام فعالان بخش خصوصی و رفع موانع از سوی دستگاه‌های اجرایی، دستیابی به این هدف دور از دسترس نیست.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن،‌ عابدین خرّم در هشتادمین جلسه‌ی شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی آذربایجان شرقی که با حضور مسئولین استانی، نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی و فعالین بخش خصوصی استان در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز برگزار شد، با اشاره به اقدامات موثر دولت سیزدهم در رسیدن به شرایط پایدار در مقابله با ویروس کرونا، خاطرنشان کرد: حوزه‌ی گردشگری یکی از بخش‌های مهم برای دوران پساکرونا است و باید ظرفیت‌های این بخش به صورت جدی فعال شود.

وی همچنین صنعت گردشگری را یکی از ظرفیت‌های مهم استان برشمرد و افزود: صنعت گردشگری می‌تواند یکی از فرصت‌های استان برای جذب سرمایه باشد و لازم است برای رونق گرفتن آن، برنامه عملیاتی از سوی فعالان بخش خصوصی تهیه شود.

خرّم در بخش دیگری از سخنان خود، سیاست‌های دولت سیزدهم را در بخش مسکن، یک فرصت طلایی برای رشد اقتصادی خواند و تاکید کرد: سرمایه‌گذاران خوبی از بخش خصوصی پای‌کار آمده‌اند و دولت نیز برای تبدیل مسکن از حالت سرمایه‌ای به‌ راه حلی برای حل مشکل مسکن عزمی جدی دارد.

وی گفت: امیدواریم با ارائه‌ی تسهیلات و مشوق‌های لازم و اهتمام در جهت بازآفرینی و اصلاح بافت‌های فرسوده، هدف‌گذاری ساخت ۲۰۰ هزار مسکن در آذربایجان‌شرقی را محقق کنیم.

استاندار آذربایجان شرقی در خصوص صنعت فرش نیز بیان کرد: این صنعت یکی از فرصت‌های کم‌نظیر استان برای رشد اقتصادی و یکی‌ از نمادهای ملی، فرهنگی و هنری ما است که متاسفانه جایگاه آن در تولید و اشتغال، در حد انتظار نیست.

وی با تاکید بر احیاء فعالیت‌های صنعت فرش در استان، اظهار کرد: مشکلات صنعت فرش باید به‌صورت ویژه در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان بررسی می‌شود.

خرّم همچنین با اشاره به کسب رتبه‌ی برتر کشوری توسط شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی آذربایجان شرقی گفت: حفظ این رتبه، مهم‌تر از کسب آن است و باید مسائل و موضوعات مطرح‌شده در این جلسات به‌صورت جدی توسط دستگاه‌های مسئول و تشکل‌های بخش خصوصی پیگیری شود.

وی، فعال شدن مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز را نیز اتفاقی ارزشمند عنوان کرد و گفت: شعار ما در خصوص اتاق بازرگانی «قرارگاه اقتصادی» بود که باید این شعار را به‌صورت عملی نشان دهیم و موجب بالندگی و پویایی اقتصاد استان باشیم.

حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در بازار تنش نابجایی ایجاد کرده است

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز نیز در این جلسه گفت: در سه ماه گذشته شاهد رشد صادراتی خوبی در استان بودیم که این آمار نشان می دهد وضعیت صادرات رو به بهبود است و با توجه به سیاست دولت جدید، امیدواریم به‌زودی در زمینه‌ی تعامل با دنیا و ارتباط با کشورهای خارجی بتوانیم چشم انداز جدیدی در توسعه و رشد اقتصادی  کشور داشته باشیم.

یونس ژائله ادامه داد: موضوع حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی علاوه بر ایجاد تنش در بازار، مشکلاتی جدی در تامین مواد اولیه‌ی واحدهای صنایع غذایی و تبدیلی به وجود خواهد آورد و باوجود اینکه این مسائل و مشکلات در حوزه‌ی اختیارات استان نیست، باید برنامه‌ای در این خصوص در شورای گفت‌وگو طرح و به تهران ارسال شود.

آذربایجان شرقی مصرف کننده ویژه آرد، روغن و شکر است

نماینده مردم بستان آباد در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: آذربایجان شرقی در صنایع غذایی از جمله شکر، روغن و آرد یک مصرف کننده ویژه محسوب می‌شود که باید ضمن پشتیبانی استانداری و احصاء نیازها، مسائل و مشکلات از تهران درخواست شود چرا که درصورت ایجاد خلل در بازار، مصرف کنندگان خانوار نیز تحت فشار قرار خواهند گرفت.

غلامرضا نوری در خصوص مشکلات بیمه‌ی قالیبافان نیز بیان کرد: تاکنون هیچ‌گاه پیشنهادی از سوی دولت در ارتباط با بیمه‌ی قالیبافان مطرح نشده است و این نمایندگان مجلس بوده اند که مسایل را حل و این موضوع را وارد بودجه کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: در لایحه‌ی بودجه ۱۴۰۱ نیز موضوع خاصی برای این موضوع در نظر گرفته نشده که ما در مجلس حتما پیشنهاد می کنیم تا این موارد در بودجه سال آینده تقویت شود.‎

در این جلسه مشکلات مربوط به گروه صنعتی تراکتورسازی تبریز در خصوص تامین ورق‌های فولادی از بورس کالا، تامین مواد اولیه‌ی صنایع غذایی، صدور کارت بازرگانی و پروانه بهره‌برداری برای شرکت‌های فنّاور و دانش‌بنیان، تامین انرژی واحدهای صنعتی و تولیدی و موضوع بازگشت ارز ناشی از صادرات محصولات کشاورزی مطرح و تصمیمات لازم برای حل مشکلات مطرح‌شده، اتخاذ شد.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=34057

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.