12
"تبریزمن" روند واکسیناسیون کرونا در آذربایجان شرقی را بررسی می کند؛

وقتی همه هوادار آسترازنکا می شوند!

  • کد خبر : 34193
  • ۲۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۳
وقتی همه هوادار آسترازنکا می شوند!
یک فوق تخصص بیماری های عفونی می گوید تزریق سه دُز واکسن آسترازنکا را توصیه نمی‌کنیم زیرا کشورهای دیگر هم موافق با تزریق سه دُز این واکسن نیستند!

پس از آنکه رئیس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت اعلام کرد که از این پس دیگر واکسن خارجی به کشور وارد نخواهد شد و مردم دُز سوم واکسن را باید از سبد واکسن‌های تولید داخل انتخاب کنند هجوم مردم برای استفاده از ته مانده واکسن‌های محبوب خارجی مانند آسترازنکا به مراکز تزریق واکسن به ویژه در شهرهای بزرگ از جمله تهران و تبریز شدت گرفت!
بعد از گذشت چند روز از نایاب شدن واکسن‌های خارجی در مراکز تزریق واکسن، رئیس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت این بار گفت که مسئله وارد نشدن واکسن به کشور یک سوتفاهم بود و چنین چیزی اصلاً مطرح نشده است!
با این حال باز هم مردم در به در به دنبال واکسن بودند و کمبود واکسن خارجی در مراکز واکسیناسیون این موضوع را قوت می‌بخشید که انگار دیگر از واکسن خارجی خبری نخواهد بود و تعداد مراجعه کنندگان به مراکز واکسیناسیون کاهش یافت!

▪️در آذربایجان شرقی روزانه حدود ۴۵ تا ۶۰ آزمایش کرونا مثبت اعلام می‌شود

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز اعلام کرد: تاکنون ۸۳.۵ درصد افراد بالای ۱۲ سال آذربایجان شرقی دُز دوم واکسن کرونا را دریافت کرده اند.
عباسعلی درستی ادامه داد: دریافت مرحله اول واکسن کرونا به افراد بالای ۱۲ سال آذربایجان شرقی به ۹۲.۵ درصد رسیده که البته به کُندی پیش می‌رود؛ واکسیناسیون مرحله سوم واکسن کرونا نیز برای افراد بالای ۱۸ سال این استان به بیش از ۱۷ درصد رسیده است.
وی یادآور شد: ۸۱.۵ درصد زنان باردار آذربایجان شرقی هم دز اول و ۴۷.۵ درصد هم دوز دوم واکسن را دریافت کردند.
درستی با اشاره به روند نزولی ابتلا و مرگ و میر کرونا در آذربایجان شرقی گفت: در حال حاضر ۲۶۰ بیمار کرونایی در بیمارستان‌‌‌های استان بستری هستند و روزانه سه تا چهار نفر از دنیا می روند.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به اینکه اکنون ۷۵ بیمار کرونایی در بخش‌‌‌های ویژه و ۳۷ نفر زیر ونتیلاتور بستری هستند تاکید کرد: در آذربایجان شرقی روزانه حدود ۴۵ تا ۶۰ آزمایش کرونا مثبت اعلام می‌شود.
به نظر می رسد پیک اُمیکرون میزان مرگ و میر به اندازه پیک دلتا را نخواهد داشت و اصلاً ماهیت این ویروس اینگونه نیست، منتها به این دلیل که به شدت گسترش پیدا می کند تعداد ابتلاها را می‌تواند بسیار افزایش دهد.
اما آنچه که در همه گیری های گسترده خطرناک به نظر می رسد جهش هایی است که در سویه های مختلف رخ می‌دهد و ما نمی دانیم که جهش بعدی منجر به ضعیف تر شدن ویروس یا منجر به تقویت و یا حتی منجر به ترکیب دو سویه مختلف از این ویروس می‌شود و آنهم هنوز معلوم نیست که می‌تواند خطرناک تر و یا سبک تر شود و به سمت کمتر شدن بیماری برود.

▪️با افزایش درصد دریافت کنندگان دُز اول سرعت دریافت این مرحله کُند شده است

واقعیت این است کشورهایی که واریانت جدید اُمیکرون را تجربه کردند به صراحت اعلام کرده اند که اُمیکرون سویه ای است که تمایل بیشتری به رده های سنی پایین تر دارد.
آنطور که مشخص شده است موارد ابتلای جدید به اُمیکرون در آذربایجان شرقی افزایش نیافته و در چند روز گذشته افزایش ابتلا به این سویه جدید در سطح استان گزارش نشده است.
به گفته مسئولان حوزه درمان در تبریز، بستگان نزدیک افراد مبتلا به اُمیکرون در آذربایجان شرقی در سلامت هستند و خود مبتلایان نیز در اواخر دوران قرنطینه بسر می‌برند و از وضعیت مناسبی برخوردار هستند.
به گفته آنها، موارد بستری و ابتلا به کرونا نیز در آذربایجان شرقی در شرایط افزایشی قرار ندارد و اکنون ۲۹۰ بیمار کرونایی در بیمارستان‌‌‌های استان بستری هستند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به اهمیت واکسیناسیون در پیشگیری از کرونا گفت: دُز سوم کرونا مصونیت کامل تری را به افراد می‌بخشد؛ بر این اساس افراد نسبت به تزریق این دُز تسریع و پس از سپری شدن سه ماه از زمان دز دوم که شامل سینوفارم، برکت و باهارت است دُز سوم خود را دریافت کنند؛ البته افرادی که واکسن آسترازنکا دریافت کرده اند باید پس از چهار ماه از گذشت دُز دوم اقدام به دریافت مرحله سوم واکسیناسیون کنند.
بهمن نقی پور با بیان اینکه با افزایش درصد دریافت کنندگان دز اول کرونا در استان، سرعت دریافت این مرحله کُند شده است اضافه کرد: ۹۲ درصد افراد بالای ۱۲ سال آذربایجان شرقی دُز اول، ۸۳ تا ۸۴ درصد این افراد دُز دوم و ۱۶ درصد دُز سوم واکسن کرونا را دریافت کرده اند.

▪️اگر پروتکل ها در ماه های بهمن و اسفند رعایت نشود عید خوبی نخواهیم داشت!

یک آگاه حوزه درمان درباره سویه جدید ویروس کرونا گفت: معتقدم میزان موارد اُمیکرون اعلام شده در هر استان، چندان قریب به واقع نیست!
سعید ناطقی درباره آخرین وضعیت مراجعین کرونا افزود: درحال حاضر وضعیت کرونا در بیمارستانهای زیر مجموعه دانشگاه های علوم پزشکی خوب است اما من این خوب بودن را به برکه ای آرام تشبیه می کنم که درونش تمساح است.
وی ادامه داد: تجربه این دو سال هم نشان داده است که رفتار ویروس کرونا در کشورهای مختلف تقریباً مشابه است و اینگونه نیست که برای هر کشور به شیوه ای متفاوت عمل کند لذا چیزی که میزان همه گیری کووید – ۱۹ را تعیین می‌کند میزان رعایت پروتکل هاست و رعایت دستور العمل های بهداشتی قبل از اینکه بخواهیم به واکسنی هم دست پیدا کنیم اهمیت پیدا می‌کند.
ناطقی اضافه کرد: کشورهایی مانند چین، کره جنوبی و حتی ژاپن که مقداری با قاطعیت و ضمانت های اجتماعی بالا پروتکل ها را به جامعه تحمیل می‌کردند بسیار در کنترل کرونا موفق بودند.
وی اظهار کرد: اما برخلاف جوامعی که بسیار ملایم تر برخورد می‌کردند و به خاطر مراودات اقتصادی که داشتند دلشان نمی‌خواست برخی از محدودیت ها را اعمال کنند توسط کووید – ۱۹ درنوردیده شدند و اکنون هم احساس می‌کنم که اگر ما مقداری با غفلتی خود خواسته با این مسئله برخورد کرده و در محدودیت های اجتماعی و پروتکل ها مقداری سهل انگاری کنیم همان اتفاقی که در آمریکا و اروپا در حال رخ دادن است در ایران نیز در ماه های بهمن و اسفند رخ خواهد داد و عید خوبی نخواهیم داشت!

? شهرام صادق زاده

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=34193

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.