5
"تبریزمن" مشکلات واحدهای صنعتی آذربایجان شرقی در تامین ورق های فولادی را بررسی می کند؛

دستورالعمل های کارخانه برانداز !

  • کد خبر : 34348
  • ۲۳ دی ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۵
دستورالعمل های کارخانه برانداز !
کارشناسان حوزه فولاد آذربایجان شرقی می گویند پروسه طولانی خرید از بورس از یکسو و سهمیه کم از سوی دیگر باعث ایجاد مشکلات عدیده ای در تامین ورق فولادی واحدهای صنعتی استان شده است!

توسعه صنعت فولاد آذربایجان شرقی از حدود ۱۵ سال پیش کلید خورد و به تدریج این خطه از کشورمان به یکی از قطب های مهم تولید فولاد تبدیل شد اما اخیراً فعالان این حوزه در حالی با مشکل اجبار تامین مواد اولیه از بورس مواجه هستند که ۹۰ درصد تولید نورد در انحصار فولاد مبارکه اصفهان است و خرید آن از طریق بورس دو تا سه ماه زمان می برد.
طی این فرآیند طولانی، زمانی در حوزه تولید اگر به ورشکستگی واحد تولیدی منجر نشود حداقل به ضرر و زیان مالی چشمگیر آن و عقب افتاده از رقبا در بازار لحظه ای می شود.
فعالان صنعت فولاد آذربایجان شرقی می گویند در شرایطی که بنگاه های صنعتی و واحدهای تولیدی در شرایط اقتصادی کرونا زده با انبوهی از مشکلات مواجه هستند سازمان های بالادستی اگر قوانین و مقرراتی را در راستای تسهیل فعالیت آنها اتخاذ نمی کنند، حداقل با مصوبات غیرواقع بینانه، فضای دشوار کسب و کار را سخت تر از این نکنند!!

▪️پروسه طولانی خرید ورق های فولادی از بورس و سهمیه کم استان مشکل زا شده است!

آذربایجان شرقی، نخستین استان کشور است که انجمن تخصصی فولاد را به صورت استانی راه اندازی کرده و فعالیت رسمی آن از چند سال پیش در قالب ۹ واحد و کارخانه تولیدی آغاز شده است.
رئیس انجمن تولید کنندگان فولاد آذربایجان شرقی گفت: هم اکنون حدود ۱۵ واحد تولیدی با ۴ هزار و ۵۰۰ نفر اشتغال زایی مستقیم در صنعت فولاد آذربایجان شرقی فعال است که با حمایت های همه جانبه مسئولان دولتی و همچنین اتاق بازرگانی تبریز امکان توسعه همه جانبه این صنعت در استان مهیا می شود.
کریم رحیمی با اشاره به اهمیت این صنعت در توسعه اقتصادی و صنعتی آذربایجان از رئیس اتاق بازرگانی تبریز درخواست کرده تا در خصوص حل مسائل و مشکلات این حوزه مانند مشکلات مربوط به گمرک، بوروکراسی زاید اداری، حمل و نقل، محیط زیست و تهیه مواد خام مورد نیاز، فعالان این حوزه را کمک کند!
از قرار معلوم، ورق مورد نیاز شرکت های تامین کننده تراکتور و سایر تولیدات صنعتی در جهت کنترل قیمت ها از سال ۹۰ به صورت مچینگ و مستقیم از فولاد مبارکه از طریق LC سفارش داده شده و برحسب نیاز تامین کننده ها تامین می شد اما از اواخر سال ۹۹ مطرح شد که تمامی شرکت ها باید از طریق بورس اقدام کنند.
این روزها و با فرآیند جدید دریافت مواد اولیه شرکت های بزرگ صنعتی که تیراژ بالایی در تولیدات خود دارند پروسه طولانی خرید از بورس از یکسو و سهمیه کم از سوی دیگر باعث ایجاد مشکلات در تامین ورق فولادی برای این قبیل شرکتها شده است!

▪️مشکلات تامین ورق فولادی پس از ابلاغ دستورالعمل عرضه و تقاضا ایجاد شد

مسئله تامین مواد اولیه از جمله ورق های فولادی واحد های تولیدی آذربایجان شرقی به یک معضل بزرگ در تولیدات واحدهای صنعتی استان تبدیل شده است.
در نشست اخیر شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی آذربایجان شرقی مشکل گروه صنعتی تراکتورسازی تبریز در خصوص تامین ورق‌های فولادی از بورس کالا از زبان‌ نماینده این مجموعه مطرح گردید.
حسینی با اشاره به اینکه در تامین ورق های فولادی جهت تولید سالانه ۵ هزار تراکتور با مشکلات عدیده ای روبرو هستند گفت: مشکلات تامین ورق فولادی پس از ابلاغ دستورالعمل مدیریت عرضه و تقاضای ورق های فولادی توسط وزارت صمت ایجاد شده است.
وی ادامه داد: بر اساس این دستورالعمل عرضه و خرید انواع ورق فولادی صرفاً از بورس کالا امکان پذیر است که از طریق سامانه بهین یاب درخواست و به میزان سهمیه دو سال گذشته آنها از شرکت فولاد مبارکه به بورس کالا اعلام می شود.
حسینی افزود: متاسفانه در این دستورالعمل مشکلات ایجاد شده به وسیله شیوع ویروس کرونا در سال گذشته مدنظر قرار نگرفته و میانگین سهمیه تعیین شده بر اساس دو سال گذشته از سوی وزارت صمت تعیین می شود که واحدهای تولیدی را با مشکل تامین ورق فولادی مواجه ساخته است. واحدهایی نظیر موتوژن و تراکتورسازی که از صنایع مهم استان به شمار می آیند در حال حاضر با مشکل تامین ورق مواجه هستند.

▪️اگر دستورالعمل اجرا شود حتی یک کیلو ورق هم نمی توان به شرکتی اختصاص داد!

یک عضو انجمن فولاد آذربایجان شرقی در مورد حواشی مطرح شده در خصوص تامین ورق های فولادی صنایع استان گفت: فعلاً روش مچینگ از فولاد مبارکه امکان پذیر نیست چرا که از طرف وزارت صمت محدود شده است لذا بهترین راه حل این است که مشکلات واحدهای مهم در سطح استان رفع شود.
امامی ادامه داد: در حال حاضر ۳.۵ درصد ورق تولید شده در فولاد مبارکه، سهم آذربایجان شرقی می باشد که در مقابل سهم اصفهان، بسیار ناچیز است و متاسفانه واحدهای تولیدی به دلیل کمبود ورق فولادی با ۲۰ درصد ظرفیت فعالیت می کنند.
وی افزود: قبل از سال ۹۷ این روند از طریق مچینگ انجام می شد ولی از سال ۹۷ شیوه نامه ای از طرف وزارت اعلام شد که آمار تولید ۹۷ و ۹۸ مدنظر است که چون در این بازه زمانی واحدها از ترس دارایی آمار کمتری ارائه دادند، به مشکل برخورد کردند!
عضو انجمن فولاد آذربایجان شرقی اضافه کرد: در تیرماه ۹۹ آخرین دستورالعمل از طرف آقای نیارکی داده شد که به دو بند اشاره شده است که در بورس نیاز به پروانه مطرح شد.
امامی تاکید کرد: در این راستا دستورالعمل مربوطه، یکسری محدودیت هایی داشت که اگر قرار بر عمل به شیوه این دستورالعمل بود، حتی یک کیلو ورق هم نمی توان به شرکتی اختصاص داد!

? شهرام صادق زاده

 

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=34348

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.