1

ترک فعل و کم‌ کاری در عملکرد دستگاه های متولی هوای پاک محرز است!

  • کد خبر : 34784
  • ۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۵
ترک فعل و کم‌ کاری در عملکرد دستگاه های متولی هوای پاک محرز است!
نفس کشیدن در کلان شهرهای کشور هر زمستان سخت‌تر می‌شود

▪️ترک فعل و کم‌ کاری در عملکرد دستگاه های متولی هوای پاک محرز است!

زیرا آلودگی‌های معلق در هوا، شمار روزهای پاک را پایین می‌آورد و وارونگی هوا، کودکان و بیماران قلبی و عروقی را در معرض خطر قرار می‌دهد.

یکی از علل آلودگی کلان شهرهایی که به معضل ملی تبدیل شده، استفاده از سوخت‌های فسیلی است اما بهره‌برداری از سوخت‌های فسیلی آخرین راه حل توسعه کشور نیست لذا توسعه روزافزون استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر در دنیا، علاوه بر کاهش چشمگیر مصرف سوخت‌های فسیلی منجر به ایجاد حرکتی شتابنده به سمت حل چالش‌های زیست محیطی شده است.

معاون فنی و حسابرسی دیوان محاسبات با بیان اینکه علت اصلی آلودگی هوای کلانشهرها، ترک فعل مسئولان است گفت: از ۱۱۲ حکم مندرج در قانون هوای پاک که باید توسط ۲۳ دستگاه اجرایی می شد تعداد ۳۸ حکم اصلاً انجام نشده، ۶۴ حکم به طور ناقص انجام شده و صرفاً ۱۰ حکم عملیاتی شده است و ترک فعل و کم‌کاری در عملکرد دستگاه های مربوطه محرز است!

جالب است بدانید که موضوع انتخاب یک روز در سال به نام روز ملی هوای پاک در ۲۹ دی ماه سال ۷۴ صورت گرفته است و با یادآوری ساده سبک زندگی در آن سالها، متوجه خواهیم شد که در آن زمان وضعیت آلودگی هوا در اغلب شهرها و به ویژه در کلانشهرها و پایتخت کشور به این وخامت نبوده و بارش های مکرر برف و باران حجم گسترده‌ای از آلودگی را مرتفع می‌کرده است اما اکنون وضعیت آنگونه نیست!

اگر بگوییم قدمت تعیین و نامگذاری روز هوای پاک در کشور ما ایران از دو کشور توسعه یافته انگلستان و فرانسه هم بیشتر است جای تعجب ندارد زیرا این مسئله در بسیاری از کشورهای جهان مردم را با مشکل مواجه کرده است.

در حال حاضر در کشورمان نیز بحران آلودگی هوا در شهرهای تهران، تبریز، مشهد، اراک، اصفهان، شیراز و اهواز معضلی جدی و حائز اهمیت است و مسئولان و متولیان حوزه محیط زیست باید برای رفع این معضل به صورت اساسی چاره اندیشی کنند.

 

▪️استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه ها به ظاهر مقرون به صرفه است

 

مطالعات نشان می‌دهد که بزرگ‌ترین خطر هوای آلوده، مرگ زودرس است به طوری که از هر ۹ نفر یک نفر بر اثر بیماری‌های مرتبط با آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهد.

آمارها نشان می‌دهد که سالانه حدود ۷ میلیون نفر در اثر بیماری‌هایی که با آلودگی هوا در ارتباط هستند به کام مرگ کشیده می‌شوند و این موضوع نشان می‌دهد که عوارض آلودگی هوا تا چه میزان می‌تواند بر سلامت ما تأثیر بگذارد.

یک فعال محیط زیست در تبریز با تاکید بر اینکه سهم هر یک از منابع تولید انرژی در ایجاد آلودگی هوا متغیر است گفت: مدیران مجموعه‌هایی همچون کارخانجات، نیروگاه‌ها و مراکزی از این قبیل باید نسبت به تعویض و به روز رسانی تجهیزات و ماشین آلات مورد استفاده خود اقدام کنند.

مهناز اسلامی افزود: مسئولان به جای چاره اندیشی برای کاهش آلودگی هوا و تلاش برای بهبود شرایط محیط زیست، فرافکنی را در پیش گرفته‌اند و با این اوصاف با قاطعیت می توان گفت که این فرافکنی ها که از هرگاه در جامعه مطرح می گردد هیچ یک از گره‌ های این کلاف در هم تنیده را باز نخواهد کرد!

وی اضافه کرد: استفاده از سوخت مازوت در برخی از نیروگاه ها به ظاهر مقرون به صرفه است اما از طرفی هم در دراز مدت موجب کاهش عمر مفید دستگاه های مورد نظر و همچنین موجب بالا رفتن استهلاک آن‌ها می‌شود و به شرط تامین گاز طبیعی، وزارت نیرو هم هیچ تمایلی به سوزاندن مازوت ندارد!

اسلامی تاکید کرد: در حقیقت، زردی زمین در برخی از مراکز تولید انرژی ناشی از سولفور گازوئیل مصرفی آن‌ها بوده و مواردی چون تغییر رنگ برگ و تنه درختان موجود در محوطه نیروگاهها و همچنین رنگ گرد و غباری که روی بدنه ماشین آلات نیروگاه ها به چشم می‌خورد نیز از تبعات مصرف گازوئیل مصرفی غیر استاندارد است!

این فعال مدنی یادآور شد: مردم برای آلودگی هوا ضرر زیادی را متحمل می‌شوند و آسیب فراوانی می‌بینند و جالب اینکه از سوی دیگر، هزینه‌های رفع این معضل هم از خود مردم دریافت می‌شود که باید در مورد هزینه کرد آن شفاف سازی به عمل آید.

 

? شهرام صادق زاده

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=34784

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.