0
مدیر ارشد بازارهای مالی در تبریز تاکید کرد؛

دو لایه‌ای نمودن تامین آتیه تنها راه رفع مشکلات صندوق‌های بازنشستگی

  • کد خبر : 34814
  • ۳۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۱
دو لایه‌ای نمودن تامین آتیه تنها راه رفع مشکلات صندوق‌های بازنشستگی
مدیر ارشد بازارهای مالی گفت: ایجاد صندوق‌های بازنشستگی خصوصی و شرکتی و حمایت از بیمه‌های عمر با هدف دو لایه‌ای نمودن تامین آتیه را تنها راهکار موجود جهت حل مشکل صندوق‌های بازنشستگی و رفع نگرانی شهروندان و بازنشستگان برشمرد.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن، حسین عبده تبریزی در همایش تحلیل اقتصادی کشور و نقش بیمه‌های زندگی که عصر دیروز در سالن همایش‌های هتل شهریار تبریز برگزار شد به تشریح وضعیت امروز اقتصاد ایران پرداخت و گفت: در سال پایانی دهه ۹۰ قرار داریم، دهه‌ای که رشد اقتصادی در آن به صورت مطلق صفر بود. یعنی سرمایه‌گذاری حتی جواب استهلاک را هم نداد. در این دوره، مقدار زیادی پول خلق شد اما معادل آن نتوانستیم کالا و خدمات ایجاد کنیم و این پول ها وارد بخش تولید نشد تا نرخ تورم هم به جهت نقدینگی زیاد، بالا برود.
وی افزود: در این سال‌ها، نقدینگی حدود ۴۰ درصد رشد کرد. ایران در دوران هاشمی هم دو سال تورم‌های بالای ۳۰ درصد را تجربه کرده بود اما این بار برای اولین بار، ۴ سال متوالی تورم به بالای ۳۵ درصد رسید.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه بخش قابل‌توجهی از پول‌های خلق شده به بخش مالی اقتصاد یعنی زمین، طلا، ارز و بورس سرازیر شد و از آنجا به روی قیمت کالا و خدمات سرریز کرد، اظهار داشت: علیرغم اینکه در یک دهه اخیر کلی پول خلق شده، اما بخش صنعت سال‌ها است تشنه نقدینگی است. و این رشد نقدینگی، قیمت مسکن، ارز، طلا و سهام را بالا آورده است.
وی تصریح کرد: آن‌هایی که این پول و نقدینگی را به نفع خود در اقتصاد به کار گرفتند، پول‌های کلانی به دست آوردند و این امر باعث ایجاد شکاف طبقاتی بسیار بالا در کشور گردید.
عبده تبریزی با اعلام اینکه مردم ما به معجزات عادت کرده‌اند، گفت: در فاصله سال‌های ۸۹ تا ۹۴، بانک‌ها به سپرده‌ها، سودهای بالای ۳۰ درصدی دادند و همه پول‌شان را به سمت سپرده‌گذاری در بانک‌ها هدایت کردند. در سال‌های ۹۷ و ۹۸ نیز روزهایی را شاهد بودیم که همه منتظر بودند تا هر روز سهام شرکت‌ها، ۴ درصد بالا برود.
وی با اشاره به اینکه یکی از ویژگی‌های بد تورم، این است که از فقیرترین بخش‌ها گرفته می‌شود: خاطرنشان کرد: برای همین کمترین تورم‌ها را در تهران و قم شاهد هستیم و بیشترین تورم در شهرهای کوچک و روستاها اتفاق می‌افتد.
وی با بیان اینکه رییس جمهور، وعده تحقق دو نرخ را به مردم داده‌اند؛ نرخ رشد ۸ درصدی و نرخ تورم ۱۶ درصدی، افزود: دولت برای تحقق نرخ رشد ۸ درصدی یا باید منابع جدیدی پیدا کند که مسیرش از صادرات نفت و گاز می‌گذرد و مذاکرات در این راستا انجام می‌گیرد. یا باید دست به اصلاحات ساختاری بزند، که این امر هم زمانبر است.
این صاحب‌نظر ارشد بازارهای مالی تاکید کرد: راهکار دیگر، اعمال سیاست‌های انقباضی است که به نظرم از مدت‌ها پیش، حرکت به این سمت آغاز شده است. و آخرین راه، خلق پول مثل ادوار گذشته است.
وی ادامه داد: تحقق رشد اقتصادی ۸ درصدی در صورت نتیجه‌بخش بودن مذاکرات بعید نیست، چرا که قبلا هم رشد ۱۲ درصدی را شاهد بوده‌ایم. البته بدلیل ضعیف شدن زیرساخت‌ها، تقریبا دست یافتن به رشد اقتصادی ۸ درصدی به صورت متوالی دشوار است، اما رشد ۳ و ۴ درصدی کاملا امکانپذیر می‌باشد.
عبده با اشاره به اینکه پایین آوردن تورم به ۱۶ درصد، تقریبا هم بسیار دشوار است و هم اینکه پایین‌ آوردن تا این حد، به اقتصاد کشور ما آسیب می‌زند، گفت: خوشبختانه دولتمردان در بالاترین سطوح کشور، نسبت به افزایش تورم نگران هستند و اگر امروز شاهد فشار روی حقوق‌ها در بودجه سال آتی هستیم، ریشه در همین نگرانی دارد.
وی اضافه کرد: در این وضعیت که گوشت تن مردم از تورم آب شده و آسیب‌پذیری بسیار بیشتر از گذشته گردیده است، دولت دو مسیر مذاکرات و فشار به مردم را در پیش گرفته است.

وی در ادامه سخنانش با بیان اینکه در یک چنین اقتصادی، همه شرکت‌های بیمه‌ای مشکلی دارند، افزود: دولت بایستی یکسوم بودجه ۹۶۰ همتی کشور را صرف حقوق و کسری صندوق‌های بازنشستگی کند.
مدیر ارشد بازارهای مالی تصریح کرد: راهی که دنیا انتخاب کرده و در برنامه ششم توسعه هم بود و متاسفانه بدان توجه نکردیم این است که تامین آتیه را دو لایه ای بکنیم. یعنی بخشی از آن را دولت بدهد و بخشی دیگری از آن را بخش خصوصی تامین کند.
وی اضافه کرد: این امر در حوزه درمان، اتفاق افتاده است و هم‌اکنون خیلی‌ها علاوه بر بیمه درمان بیمه تکمیلی هم دارند. اما در بیمه‌های اجتماعی این امر هنوز اتفاق نیفتاده است.

وی با بیان اینکه ایجاد صندوق‌های بازنشستگی خصوصی و شرکتی و بیمه‌های عمر می‌توانند این لایه مکمل را ایجاد کنند، خاطرنشان کرد: تورم بالای حاکم بر کشور و تعریف بد بیمه‌های عمر باعث شده تاکنون توجه کافی به بیمه‌های عمر نشود. برای رفع این مشکل، باید مسیر را عوض کنیم، بیمه‌های پنجساله‌ای تعریف کنیم که بعد از پنج سال امکان تمدید داشته باشند.
عبده تبریزی در خاتمه سخنانش از کاسبی بیمه‌های عمر و صندوق‌های بازنشستگی به عنوان کاسبی محافظه‌کارانه نام برد و افزود: بیمه‌های عمر در همین وضعیت بد حاکم بر کشور، صد برابر فعلی پتانسیل دارند و می‌توانند در سال‌های پیش‌رو، رشد خوبی داشته باشند.

▪️ورود بیش از ۹۵ درصد مبالغ حق بیمه به پروسه سرمایه‌گذاری در بیمه زندگی باران

مدیرعامل شرکت بیمه زندگی باران نیز در ابتدای همایش طی سخنانی گفت: همایش تحلیل اقتصادی کشور و نقش بیمه‌های زندگی، فرصتی است تا موضوعات بیمه‌ای را به طرق علمی به تصمیم‌گیران برسانیم.
علیرضا هادی با بیان اینکه بیمه‌های زندگی به لحاظ آثاری که در اقتصاد جامعه و ایجاد امنیت خاطر در افراد دارند، اثراتی در اجتماع می‌گذارند که قابل محاسبه نیست، افزود: بیمه‌های زندگی در کشور ما حدود ۷۰ سال قدمت دارند و الان انواع مختلفی را شامل می‌شوند که بیمه عمر و حوادث از آن جمله است.
وی با اشاره به اینکه بیمه‌های زندگی می‌توانند تا حدودی آلام و اندوه شهروندان را کاهش دهند، اظهار داشت: بیمه‌های پس‌اندازی، آنچنان آثار مثبت در اقتصاد کشورها دارند که اکثر کشورها شرایط معافیت مالیاتی و تسهیلاتی را برای این بیمه‌ها تدارک می‌بینند.
مدیرعامل شرکت بیمه زندگی باران اضافه کرد: البته در کشور ما نیز چند سالی است، حق بیمه و سرمایه‌های بیمه‌های زندگی از معافیت‌های مالیاتی برخوردار شده‌اند.
وی با اعلام اینکه بیمه زندگی باران از سال ۹۹ وارد بازار بیمه‌ای کشور شده، گفت: بیمه زندگی باران، اساس فعالیت خود را بر پس‌انداز قرار داده و علیرغم جوانی و ناشناخته بودن، مورد توجه افراد و سازمان‌های مختلف قرار گرفته است.
وی افزود: برخی از سازمان‌ها در تلاش‌اند مبالغ سنوات پایان‌خدمت کارکنان خود را به بیمه زندگی باران بسپارند.
هادی در خاتمه سخنانش خاطرنشان کرد: بیمه زندگی باران یک نوع کاملا سرمایه‌گذاری است و در آن بیش از ۹۵ درصد مبالغ حق بیمه پرداختی وارد پروسه سرمایه‌گذاری می‌شود.

 

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=34814

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.