6

تمرکز میراث فرهنگی بر فعالیت‌های دیجیتال مارکتینک در دوران کرونایی/ حسن پادشاه؛ دریاچه اورمیه داخل تبریز

  • کد خبر : 35138
  • ۰۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۱
تمرکز میراث فرهنگی بر فعالیت‌های دیجیتال مارکتینک در دوران کرونایی/ حسن پادشاه؛ دریاچه اورمیه داخل تبریز
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌شرقی از تمرکز فعالیت‌های اداره کل بر روی دیجیتال مارکتینگ و فضاهای مجازی در دوران کرونایی خبر دارد.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن، احمد حمزه‌زاده ظهر امروز در اولین نشست خبری خود بعد از شیوع اپیدمی کرونا با اعلام مطلب فوق اظهار داشت: شیوع ویروس کرونا، حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی را تحت تاثیر قرار داد و بیشترین آسیب را به این حوزه وارد کرد بطوری که براساس برآوردهای تقریبی، خسارات کرونا بر بخش های مختلف میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان ۵ هزار میلیارد تومان است این در حالی است که کمک‌های دولتی در قبال این خسارت، بسیار اندک و جزئی بود.
وی با بیان اینکه صنعت گردشگری، صنعتی پویا است که می‌تواند سریع خود را با شرایط وفق دهد، گفت: پیش‌بینی می‌شود سال آینده بویژه در تعطیلات نوروزی، آذربایجان‌شرقی با حجم انبوهی مسافر مواجه شود که در این راستا استانداردسازی هتل‌ها و مجتمع های گردشگری براساس پروتکل‌های بهداشتی را آغاز کرده‌ایم.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌شرقی با اشاره به تمرکز فعالیت‌های این اداره کل به دیجیتال مارکتینگ و فضاهای مجازی در دوران کرونایی، گفت: تهیه ویدئو از ۲۰۰ اثر فاخر استانی و انتشار آن در بستر فضای مجازی، آماده‌سازی موشن‌گرافی، پوستر، کلیپ ۵ دقیقه‌ای معرفی استان به ۷ زبان، تعریف QR کد برای موزه‌ها، تورهای ۳۶۰ درجه‌ای استان و آماده‌سازی و پخش مستند ویژه برای ۲۱ شهرستان استان، معرفی جاذبه‌های اصلی استان از جمله کندوان و بازار تاریخی را در بستر گوگل اسکریپ و راه‌اندازی بازار اینترنتی صنایع دستی از اقدامات انجام گرفته در این راستا می‌باشد.

▪️۱۰۰ پروژه گردشگری در استان در حال اجراست

وی از در حال اجرا بودن بالغ بر ۱۰۰ پروژه گردشگری با حجم سرمایه‌گذاری ۱۴ هزار میلیارد تومان در استان خبر داد و افزود: در سال‌های ۹۲ و ۹۳ در مجموع ۳۳ مرکز اقامتی در استان داشتیم که هم‌اکنون این تعداد به ۷۳ مورد رسیده است. از سوی دیگر با لحاظ تراکنش جغرافیایی، تقریبا در همه مقاصد گردشگری استان پروژه‌های گردشگری در حال اجرا هستند.
حمزه‌زاده در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه تا سال گذشته خبری از ثبت شهرهای ملی صنایع دستی در آذربایجان‌شرقی نبود، خاطرنشان کرد: سال گذشته برای نخستین بار دو شهر اسکو و اهر به عنوان شهر ملی چاپ باتیک و ورنی ثبت شدند و امسال نیز شهرهای ممقان، کوزه‌کنان و سردرود نامزد ثبت به عنوان شهرهای ملی سوزن‌دوزی، سفال و تابلو فرش شده‌اند.
وی ادامه داد: امسال ۲۰ اثر استانی، نشان ملی گرفته و مجموع آثار استانی دارای نشان ملی به ۲۰۲ اثر رسیده است.

▪️ثبت ملی ۱۴۰ اثر در دو سال گذشته

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌شرقی در ادامه سخنانش با اشاره به اینکه براساس حفاری‌های انجام گرفته در منطقه خداآفرین قدمت تاریخ آذربایجان‌شرقی به ۶۵۰۰ سال بر می‌گشت، گفت: اما حفاری‌های انجام گرفته در منطقه لیلان ملکان، تاریخ استان را به ۹ هزار سال قبل برد.
وی از تکمیل و ارسال پرونده کاروانسراهای ایرانی با ۵۳ کاروانسرا به یونسکو خبر داد و تصریح کرد: ۴ مورد این کاروانسراها مربوط به استان آذربایجان‌شرقی است و پرونده مذکور تیرماه در یونسکو برای انجام داوری مطرح خواهد شد.
وی همچنین به برگشت چندین باره پرونده ثبت جهانی جنگل‌های قره‌داغ از یونسکو اشاره کرد و افزود: با توجه به نبود امکان ثبت جهانی جنگل‌های قره‌داغ، امسال پرونده جنگل‌های منطقه دیزمار را به صورت مشترک با جمهوری آذربایجان، برای ثبت جهانی به یونسکو آماده کردیم که قرار است تیرماه سال ۱۴۰۱ در یونسکو داوری بررسی و داوری شوند.
حمزه‌زاده از حضور پرتقش تبریز در پرونده ثبت جهانی هنر خوشنویسی ایرانی خبر داد و گفت: در این پرونده که به یونسکو ارسال شده، تبریز با توجه به اینکه به عنوان خاستگاه خط نستعلیق شناخته می‌شود، نقش اساسی دارد.
وی اظهار امیدواری کرد؛ با ثبت این ۶ اثر، تعداد آثار ثبت جهانی استان که تاثیر زیادی در جذب گردشگران خارجی دارد، افزایش یابد.

▪️صدور ۷۰۰ کارت میراث‌بان‌ افتخاری در استان

وی با بیان اینکه آذربایجان‌شرقی بعد از تهران، بیشترین تعداد موزه‌های تخصصی را دارد، گفت: در دو سال اخیر چندین موزه تخصصی از جمله موزه مطبوعات، موزه آثار تجسمی استاد حسینی، موزه کبریت، موزه سنگ‌نگاره‌های اهر، موزه تمبر و… افتتاح شده است. موزه مکاتب هنری تبریز نیز در سفر آتی رییس‌جمهور به استان با حضور وزیر در محل خانه حریری افتتاح خواهد شد.

اولین مجمع خیرین میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با مشارکت مجمع خیرین شبستر تشکیل و مقرر شد این عزیزان مرمت ۶ اثر ملی را برعهده بگیرند.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در ادامه از تشکیل میراث‌بان‌های افتخاری در استان و صدور کارت برای بیش از ۷۰۰ نفر خبر داد و اظهار داشت: در دو سال اخیر، ۱۸۷ مورد دستگیری جرایم مرتبط با میراث فرهنگی در استان داشتیم که در این پروسه، نزدیک ۳۰۰ قلم اشیای تاریخی نیز کشف و ضبط شده است.
وی همچنین به مرمت و بازسازی حدود ۲۰۰ بنای تاریخی در استان اشاره کرد که مرمت برخی از این بناها همچنان در حال انجام می‌باشد.
وی اضافه کرد: تاکنون ۲۴۰ مجوز بومگردی در استان صادر شده که ۶۰ درصدشان فعال است.

▪️طرح “ایجاد منطقه گردشگری ویژه” در پل‌های خداآفرین

حمزه‌زاده در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص اقدامات انجام گرفته برای مرمت و حفاطت از پل‌های تاریخی خداآفرین، گفت: این پل‌ها هنگام احداث سد خداآفرین، زیر آب می‌رفت. اما با پیگیری میراث فرهنگی، سطح آبگیری سد کاهش یافت تا این دو اقثر تاریخی حفظ شوند.
وی افزود: تفاهم‌نامه‌ای با جمهوری آذربایجان در خصوص مرمت و حفاطت پل‌های تاریخی خداآفرین منعقد شده است. و در این راستا طرح مرمت و استحکام بخشی پل‌ها نهایی شده که به محض تکمیل به جمهوری آدربایجان ارسال خواهد شد.
وی با اشاره به اعلام امادگی جمهوری آذربایجان برای مرمت این پل‌ها به عنوان پل‌های دوستی، گفت: ما طرح “ایجاد منطقه گردشگری ویژه دو کشور” را برای پل‌های خداآفرین در طرح آورده‌ایم که امیدواریم بعد از مرحله مرمت و استحکام‌بخشی، بتوانیم اجرایی کنیم.
قوچی؛ معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان نیز در این نشست از مجموعه حسن پادشاه تبریز به عنوان دریاچه اورمیه‌ای در داخل تبریز یاد کرد و گفت: این مجموعه، جزو پروژه‌های مستمری میراث فرهنگی است و امیدواریم همچنان جزو مطالبات رسانه‌ها و شهروندان باشد.

 

 

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=35138

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.