7

بدهی ۳۰۰ میلیاردی اداره کل راهداری آذربایجان‌شرقی در بخش راه روستایی/ حذف اعتبارات راه روستایی در لایحه بودجه ۱۴۰۱

  • کد خبر : 35309
  • ۰۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۰
بدهی ۳۰۰ میلیاردی اداره کل راهداری آذربایجان‌شرقی در بخش راه روستایی/ حذف اعتبارات راه روستایی در لایحه بودجه ۱۴۰۱
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌شرقی از بدهی ۳۰۰ میلیاردی اداره کل راهداری استان در بخش راه روستایی و ناتوانی در پرداخت مطالبات سال ۱۳۹۵ پیمانکاران خبر داد.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن، اروجعلی علیزاده عصر دیروز در جمع اعضای شورای اسلامی استان با بیان اینکه آذربایجان‌شرقی با ۴۵ هزار کیلومترمربع وسعت، دارای ۲ هزار و ۷۵۴ روستا و آبادی است، اظهار داشت: پراکندگی بالای روستاهای استان و کوهستانی بودن منطقه، ارایه خدمات راهداری را سخت‌تر کرده است.
وی از وجود ۱۰ هزار کیلومتر راه‌ روستایی در استان خبر داد و افزود: از این میزان نزدیک ۶ هزار کیلومتر، آسفالت است که عمر آسفالت برخی از این راه‌ها به ۲۶ سال می‌رسد در حالی که عمر مفید آسفالت در آذربایجان‌شرقی با توجه به شرایط آب و هوایی، نهایتا ۱۰ سال می‌باشد.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان با اشاره به اینکه در گذشته آسفالت اغلب راه‌های روستای با هدف استفاده حمل و نقل روستایی انجام گرفته، گفت: این در حالی است که هم‌اکنون ترافیک سنگینی بویژه از سوی معادن و کارخانجات بر این راه‌ها تحمیل شده و کیفیت جاده‌ها را به شدت کاهش می‌دهد.

▪️بهره‌برداری نامناسب معادن از ردا‌های روستایی و فرعی

وی با انتقاد از بهره‌برداری نامناسب معادن از جاده‌های فرعی و روستایی، افزود: برخی از معادن در جاده‌های روستایی به تریلی‌ها دو برابر ممکن مواد معدنی بار می‌زنند و بعد از رسیدن به جاده‌اصلی، بار را نصف کرده و با دو دستگاه تریلی حمل می‌کنند که این تخلف آشکار، خسارات زیادی بر راه‌های روستایی وارد می‌سازد.
وی در ادامه سخنانش با اشاره به کمبود اعتبارات حوزه راه‌های روستایی، خاطرنشان کرد: اداره کل راهداری استان هم‌اکنون در بخش راه روستایی بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان بدهی دارد، به طوری که هنوز نتوانسته مطالبات سال ۱۳۹۵ پیمانکاران را بپردازد.
وی میزان اعتبارات حوزه راه روستایی راهداری استان در سال ۱۴۰۰ را حدود ۴۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: شاخص تخصیص این اعتبارات براساس میزان برخورداری شهرستان‌ها از راه‌های روستایی آسفالته است. بنابراین شهرستان‌هایی که درصد برخورداری‌شان پایین‌تر باشد از اعتبارات بیشتری بهرمند می‌شوند.

▪️حذف اعتبارات راه روستایی در لایحه بودجه ۱۴۰۱

علیزاده، میانگین آسفالت راه‌های روستایی استان را ۷۴ درصد برشمرد و گفت: در این میان، درصد برخورداری راه‌های روستایی شهرستان‌هایی مانند خداآفرین، چاراویماق، میانه، اهر، ورزقان، کلیبر و… از راه‌های آسفالته بسیار پایین و در برخی از شهرستان‌ها مانند بناب، شبستر، تبریز، ملکان و آذرشهر بالای ۹۰ درصد و بعضا حتی ۱۰۰ درصد می‌باشد.
وی در ادامه سخنانش همه انتقادات انجام گرفته از سوی اعضای شورای اسلامی استان نسبت به وضعیت راه‌های روستایی را وارد دانست و گفت: متاسفانه در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، اندک بودجه فعلی بخش راه روستایی حذف شده است. هرچند طی دیدارهایی که با ۱۹ نماینده استان داشتیم خواستار برگرداندن این بودجه شده‌ایم، اما بایستی توجه کرد رفع این قبیل مشکلات، حرکت و همت جمعی می‌طلبد. بنابراین حالا که فصل بودجه‌ریزی و بودجه‌بندی است از نمایندگان حوزه‌های انتخابیه‌تان بخواهید وارد عمل شده و اجازه حذف ردیف اعتبارات راه‌های روستایی در بودجه سال آینده را ندهند.

▪️راهداری، از کمبود شدید تجهیزات و ماشین‌آلات رنج می‌برد

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه از ۴ هزار کیلومتر راه خاکی استان، حدود ۱۷۰۰ کیلومتر شوسه و مابقی جیپ‌رو هستند، تصریح کرد: اگر بخواهیم سالانه فقط یک نوبت به راه‌های جیپ‌روی استان تیغ بیندازیم به اعتباری بالغ بر ۷۰ میلیارد تومان نیاز خواهیم داشت.
وی، کل ماشین‌آلات و تجهیزات زمستانی راهداری استان را ۵۵۰ دستگاه دانست و گفت: از این تعداد ۲۰۰ دستگاه اجاره‌ای و ۳۵۰ دستگاه ماشین‌آلات ملکی راهداری است.
وی افزود: چنانچه همین امروز برف ببارد و حتی در صورت نبود کولاک، ۱۵۰۰ دستگاه لازم است تا راه‌های روستایی استان در طول سه روز بازگشایی شوند.
علیزاده با اشاره به برف و کولاک شدید هفته گذشته، گفت: در برف سنگین هفته گذشته، حتی اگر همه امکانات و تجهیزات لازم در اختیار راهداری استان بود، باز امکان بازگشایی برخی از مسیرها وجود نداشت چرا که کولاک اجازه بازگشایی نمی‌داد. از سوی دیگر در چنین شرایطی جان نیروهای راهداری به خطر می‌افتد چه بسا اینکه در هفته‌های اخیر ۳ تن از نیروهای راهداری را از دست دادیم که برای راهداری استان ضایعه بزرگی بود.

▪️ضرورت مشارکت شهروندان در رفع مشکلات حوزه راه‌های ارتباطی

وی رفع همه مشکلات حوزه راه‌های روستایی را خارج از توان اداره کل راهداری استان اعلام کرد و خاطرنشان ساخت: تنها راه ممکن در شرایط فعلی، مشارکت اهالی خود شهرستان‌هاست. همچنانکه هم‌اکنون شاهد نهادینه شدن فرهنگ مشارکت شهروندان در رفع مشکلات راه‌های ارتباطی در شهرستان‌های شبستر و میانه هستیم، از اعضای شورای اسلامی استان انتطار داریم با تشویق و جلب مشارکت خیرین و شهروندان، راهداری استان را در این حوزه یاری رسانند.
وی پیشنهاد امضای تفاهمنامه‌ای فیمابین اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان و شورای اسلامی آذربایجان‌شرقی را مطرح کرد تا براساس این تفاهمنامه، شوراها نسبت به تامین تراکتور موردنیاز اقدام نمایند و راهداری نیز تراکتورهای مذکور را به صورت رایگان به تیغه برفروبی تجهیز کند تا بتواند از این تراکتورها در فصول سرد و برفی سال به عنوان دستگاه‌های اجاره‌ای در بازگشایی راه‌های روستایی استفاده کند.

▪️سنگ تمرکزگرایی در مسیر رفع مشکلات پیرامون

علیزاده در خاتمه سخنانش، تمرکز امور در پایتخت را یکی از مشکلات عمده کشور برشمرد و گفت: اگر استان‌ها اختیارات کافی در خصوص اتخاذ یکسری تصمیمات را داشته باشند بسیاری از مشکلات موجود، با کمترین هزینه‌ها برطرف می‌شود.
وی افزود: به عنوان نمونه در طول یکسال ۵۵۳ نفر در جاده‌های برون‌شهری آذربایجان‌شرقی جان خود را از دست داده‌اند که جدا از خسارات جبران‌ناپذیر وارده بر جامعه، سازمان تامین اجتماعی مجبور است هزاران میلیارد تومان نیز برای افراد فوت شده بر اثر تصادفات، خسارت پرداخت کند، در حالی که تامین‌اجتماعی با تخصیص یکسوم این مبالغ به بخش خط‌کشی جاده‌ها، می‌تواند مانع از مرگ انسان‌ها و پرداخت این قبیل خسارات سنگین شود.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=35309

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.