10
"تبریزمن" افزایش دوباره قیمت خودروهای داخلی به بهانه دریافت مالیات را بررسی می کند؛

گیر کردن خودروها در پارکینگ مالیاتی!

  • کد خبر : 35514
  • ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۸
گیر کردن خودروها در پارکینگ مالیاتی!
یک کارشناس خودرو می گوید بسیاری از خودروهای وارداتی مشمول مالیات لوکس نبوده و تنها به دلیل عوارض گمرکی قیمت نجومی داشته و باید مالیات بدهند!

در پی اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده خودروهای داخلی، این میزان مالیات بر قیمت خودروها در طرح‌های جدید فروش خودروسازان داخلی اعمال شده و بر اساس آن، قیمت‌های جدید یک بار دیگر در بخشنامه‌های فروش لحاظ شده است!
گذشته از همه اینها، ظاهراً مالیات خودرو هنگام اولین انتقال به خریداران، توسط مونتاژ کننده و کارخانه پرداخت می‌شود، همچنین مالیات نقل و انتقال خودرو طبق قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده اخذ خواهد شد.
از طرف دیگر هر گونه انتقال به صورت صلح و هبه به نفع دولت نیز در نظر گرفته شده که این رقم برای خودروهای داخلی یک درصد و برای خودروهای خارجی و وارداتی با احتساب هزینه های گمرکی دو درصد ارزش آن خواهد بود.
این مالیات بر ارزش افزوده یک تا ۵ درصدی در زمان ثبت‌نام طرح‌های فروش دو خودروساز بزرگ و سایر شرکت‌های خودروساز داخلی، روی قیمت خودرو اعمال خواهد شد و بر این اساس بر قیمت خودرو افزوده می‌شود.
این مالیات سبز بر اساس میزان آلایندگی خودروها و متناسب با میزان آلایندگی هر خودرو تعیین می‌شود، به طوری‌ که هر خودرویی که آلایندگی بیشتری تولید کند درصد اضافه‌تری از مالیات را به خود اختصاص خواهد داد.
از قرار معلوم، این مبلغ مازاد که بر قیمت محصولات خودروسازان داخلی در طرح‌ های فروش فوق‌ العاده‌ آنها اعمال شده است ارتباطی با خودروسازان نداشته و متعلق به سازمان امور مالیاتی می باشد!

▪️دارندگان خودروهای میلیاردی باید مالیات بدهند زیرا صاحب اتومبیل لوکس هستند!

هر چه درآمدتان بیشتر شود مالیات بیشتری هم به دولت می‌دهید؛ این سیاست کشورهای توسعه‌ یافته برای اخذ مالیات است، اما در ایران ظاهراً این ماجرا کاملاً متفاوت است و بدون اینکه درآمد شما بالاتر برود باید بر اساس تورمی که سال‌ به‌ سال با آن درگیر هستید، مالیات پرداخت کنید!
این قضیه تلخ را می‌توان با نگاهی به ماجرای مالیات‌ستانی از خودروهای لوکس به‌ خوبی متوجه شد؛ همان خودروهایی که سه یا چهار سال پیش با هزینه کمتر از یک میلیارد تومان خریداری کرده بودیم حالا به دلیل کاهش ارزش پول ملی باید زیر بار مالیات‌های نجومی آن برویم.
مثال آن هم ساده است؛ قیمت خودروی هیوندای ای‌ایکس ۳۵، حدود ۷ سال پیش کمتر از ۲۰۰ میلیون تومان بود، اما حالا قیمت این خودرو به دلیل کاهش ارزش پول ملی کشور، به بیش از یک میلیارد تومان رسیده و اکنون دارندگان این نوع خودروها مالیات بدهند زیرا صاحب اتومبیل لوکس هستند!
تحت چنین شرایط، سیاست اخذ مالیات در بودجه سال آینده، همچنان با گلایه‌های بی‌شماری از سوی افکار عمومی مطرح است؛ گلایه‌هایی که بیش از همه درباره خودروها مطرح است؛ هر چند امسال قضیه خودرو در بودجه مورد توجه قرار نگرفته و درآمدهای جایگزینی برای فرارهای مالیاتی تعریف نشد اما به نظر می‌ رسد سال آینده گریزی از آن نیست و هر طور شده باید اجرا گردد!
مطابق لایحه بودجه ۱۴۰۱ مجموع ارزش انواع خودروی سواری و وانت دوکابین دارای شماره انتظامی شخصی اعم از اشخاص حقیقی از آنِ خود و فرزندان کمتر از ۱۸ سال و محجور تحت تکفل و حقوقی بیش از یک میلیارد تومان مشمول مالیات می‌شوند.
این مالیات به‌ گونه‌ای است که ارزش خودرو تا مبلغ ۱.۵ میلیارد تومان نسبت به مازاد یک میلیارد تومان به میزان یک درصد تا مبلغ سه میلیارد تومان نسبت به مازاد ۱.۵ میلیارد تومان به میزان دو درصد تا مبلغ ۴.۵ میلیارد تومان نسبت به مازاد سه میلیارد تومان به میزان سه درصد و نسبت به مازاد ۴.۵ میلیارد تومان به میزان چهار درصد در نظر گرفته‌ شده است.
همچنین مأخذ محاسبه مالیات خودرو، قیمت روز انواع خودرو با توجه به تاریخ ساخت یا واردات آن است که توسط سازمان امور مالیاتی کشور تا پایان سال ۱۴۰۰ تعیین و اعلام می‌شود لذا تمرکز دولت روی این موضوع باعث شده تا درآمدهای مالیاتی در بودجه سال آینده، به حدود ۵۳۲ هزار میلیارد تومان برسد؛ رقمی که نسبت به امسال با رشد ۶۱ درصدی همراه است.
البته اینکه دولت در سال آینده برای تحقق بخشی از هزینه‌های خود، رو به سیاست مالیات‌ستانی از لاکچری‌ سوارها آورده، سیاست نامناسبی به نظر می‌رسد و راه خوبی برای گریز از وابستگی به نفت تلقی می‌شود اما واقعیت این است که مقصد این درآمدهای مالیاتی به‌ درستی مشخص نشده و به نظر می‌رسد در ازای دریافت این مالیات‌های سنگین، خدمات شهروندی به‌ درستی انجام نمی‌شود!

▪️معلوم نیست در ازای چه خدماتی، سیاست اخذ مالیات خودرو روی کار آمده است!

یک کارشناس خودرو در خصوص وضعیت پیش آمده گفت: واقعیت این است که بیش از ۸۵ درصد از درآمد دولت در کشورهای پیشرفته از طریق درآمدهای مالیاتی محقق می‌شود و هر فرد باید بخشی از درآمد سالیانه خود را صرف هزینه‌های محل زندگی‌ اش کند اما در اقتصادهای توسعه‌ یافته، بخش زیادی از این هزینه‌های مالیاتی صرف خدمات شهروندی می‌شود و مقصد آن‌ها کاملاً مشخص است.
رضا ارسلانی ادامه داد: به‌ عنوان‌ مثال در کشورهای پیشرفته، دولت‌ها برای افراد کم‌ توان مالی هزینه‌ های جداگانه‌ ای برای ارائه خودروی رایگان در نظر می‌گیرند؛ شرکت‌ها اتومبیل‌ یا سایر کالاهای با کیفیت را که در شرایط کاملاً رقابتی تولید شده‌اند با شرایط ویژه‌ و ارزان‌ قیمت در دسترس مشتری قرار می‌دهند در حالی است که در کشور ما معلوم نیست در ازای چه خدماتی، سیاست اخذ مالیات روی کار آمده و هر سال هم جدی‌تر مورد توجه قرار می‌گیرد!؟
وی افزود: دولت درآمد ثابتی برای خود تعریف کرده، راهی برای گریز هم نیست و این در حالی است که ماجرای اخذ مالیات در کشور ما فقط یک‌ طرفه و یک‌ بُعدی به آن نگریسته شده است.
ارسلانی اضافه کرد: این موضوع درباره مالیات از خودروهای لوکس بیشتر به چشم می‌آید زیرا مجلس قانون مالیات بر خودروهای لوکس بالای یک میلیارد را تصویب کرده؛ این یعنی تقریباً به‌ جز خودروهای ایرانی درصد زیادی از خودروهای دیگر بالای یک میلیارد تومان هستند، این یعنی یا باید زیر بار استفاده از خودروهای بی‌ کیفیت ایرانی که به‌ تازگی داستان باز نشدن ایربگ‌ های آن‌ها خبرساز شد، رفت یا اینکه به دولت مالیات داد.
وی تاکید کرد: در یک نگاه گذرا می توان دریافت بسیاری از این خودروها اصلاً لوکس نیستند و جالب اینجاست که به دلیل عوارض گمرکی در ازای حمایت از اتومبیل‌ های بی‌کیفیت ایرانی قیمت نجومی داشته و باید مالیات بدهند.
ارسلانی یادآور شد: از سوی دیگر، دولت از طریق همین خودروهای لوکس دو بار از مردم هزینه می‌گیرد، یک‌ بار در زمان ورود به کشور؛ یعنی با اخذ عوارض گمرکی بالا و بار دیگر از طریق مالیات‌ستانی در ازای تورمی که سایه انداخته بر قیمت اتومبیل‌های خارجی که قابل تامل است!

? شهرام صادق زاده

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=35514

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.