3
رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی تبریز خبر داد:

تبریز، میزبان سومین اجلاس کمیسیون‌‌های شهرسازی و معماری شوراهای کشور/ درجاسازی را مقدم بر شهرک جوانان می‌دانم

  • کد خبر : 35501
  • ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۰
تبریز، میزبان سومین اجلاس کمیسیون‌‌های شهرسازی و معماری شوراهای کشور/ درجاسازی را مقدم بر شهرک جوانان می‌دانم
رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی کلانشهر تبریز از برگزاری سومین اجلاس کمیسیون‌های شهرسازی و معماری شوراهای اسلامی کشور در روزهای ۱۴ و۱۵ بهمن‌ماه جاری با حضور مسئولین کشوری و استانی در تبریز خبر داد.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن، فریدون بابایی‌اقدم، عصر دیروز در نشست خبری خود با خبرنگاران با اعلام خبر فوق اظهار داشت: این اجلاس با محوریت طرح ملی مسکن و بافت‌های ناکارآمد و در سه کمیته بازآفرینی شهری، شهرسازی، معماری و طراحی شهری برگزار خواهد شد.
وی با بیان اینکه شاهد یکسری دغدغه‌ها و نگرانی‌ها در حوزه شهرسازی و حاشیه‌نشینی در شهرها هستیم، گفت: اجلاس کمیسیون‌های شهرسازی و معماری شوراهای اسلامی کشور با هدف استفاده از تجربیات شهرهای مختلف در حوزه شهرسازی و حاشیه‌نشینی و اجتناب از تصمیمات جزیره‌ای برگزار می‌شود.
وی اضافه کرد: تشکیل “طرح جامع حاشیه‌نشینان ایران” مشابه آنچه در ۳۳ کشور جهان وجود دارد را برای ارایه به سومین اجلاس کمیسیون‌های شهرسازی و معماری شوراهای اسلامی آماده کرده‌ایم.

▪️زایش بدمسکنی، ماحصل رکود حاکم بر حوزه مسکن

عضو شورای اسلامی کلانشهر تبریز، با اشاره به ساخت حدود ۸۰۰ هزار واحد مسکن در قالب مسکن مهر در سال ۹۲، افزود: اما دولت تدبیر وامید، بدون اینکه برنامه جایگزینی داشته باشد، نقدهایی بر طرح مسکن مهر وارد ساخت به طوری که ساخت مسکن در آن دولت به ساخت وسازهای خودساخت خلاصه شد. که نتیجه این رکود، ایحاد مشکلاتی چون زایش بدمسکنی و ساخت وسازهای غیرمجاز در شهرها بود.
وی از سیاست ساخت ۴ میلیون مسکن در قالب طرح جهش تولید مسکن در دولت آیت‌الله رییسی، ابراز خوشحالی کرد و افزود: در طرح مسکن مهر در مناطقی مانند تبریز مساکن مهر به سمت شهر جدید سهند هدایت شد در حالی که با اختصاص بخشی از آنها به بافت‌های فرسوده، می‌توانستند بافت فرسوده، حاشیه‌نشین و تاریخی تبریز را تا حدودی ساماندهی کنند.
وی ادامه داد: در تلاشیم با استفاده از ماده ۱۲، پنجاه درصد سهم تبریز در طرح جهش تولید مسکن را به سمت بافت‌های فرسوده و حاشیه‌نشین هدایت کنیم.

▪️۹۰ درصد واحدها در برخی مناطق تبریز، فاقد سند رسمی است

بابایی‌اقدم در ادامه سخنانش یکی از مزیت‌های طرح‌هایی چون مسکن مهر و جهش تولید مسکن را استفاده از زمین رایگان دانست و گفت: این امر باعث شده پیمانکاران به دلیل بالا رفتن هزینه‌ها، رغبتی برای ساخت و ساز در مناطق حاشیه‌نشین و بافت فرسوده نداشته باشند.
وی افزود: در طرح ۱۷۱ واحدی قطران که در خلیل‌آباد تبریز اجرا شد، هزینه‌های بالای تسطیح و آماده‌سازی زمین باعث افزایش هزینه تمام‌شده این واحدها گردید به طوری که قیمت این واحدها بالاتر از قیمت واحدهای آماده در ارم تمام شود.
وی به مشکلات ساکنان بافت‌های فرسوده و حاشیه در اخذ پروانه ساخت به جهت نداشتن سند رسمی اشاره کرد و گفت: در تبریز مناطقی داریم که بیش از ۹۰ درصد واحدهای آن فاقد اسناد رسمی هستند و این امر در صدور پروانه ساختمانی دست شهرداری را بسته است.
وی همچنین افزود: محدودیت ارتفاع ۷.۵ متر، باعث بلاتکلیفی بافت تاریخی تبریز و بی‌رغبتی شهروندان به ساخت و ساز در این مناطق شده است. هرچند در حریم بازار تبریز تعهداتی به یونسکو داده‌ایم اما اینکه در همه بافت‌های تاریخی، محدودیت ۷.۵ ارتفاع قائل شویم، درست نیست.

▪️مردم چندین قدم از شهرداری جلوتر هستند

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی کلانشهر تبریز در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه شهروندان معمولا چند قدم از شهرداری جلوترند و این نشان از شکست برنامه‌های شهرداری در برخی از حوزه‌ها دارد، گفت: شورای اسلامی آناخاتون در دوره سوم جمع‌آوری شده است اما تا امروز طرح تفصیلی برای این منطقه تعریف نشده است.
وی افزکد: بعد از الحاق آناخاتون به تبریز کارهای بزرگی در این منطفه انجام گرفته که تعریض جاده ارتباطی، ارایه خدمات شهری و احداث پارک محله‌ای برخی از این اقدامات است.
بابایی‌اقدم با بیان اینکه درجاسازی را مقدم بر شهرک جوانان می‌دانم و اگر اختیار داشته باشم، طرلان دره‌سی را در اولویت قرار می‌دهم، گفت: در درجاسازی علاوه بر این آیتم‌هایی چون فاصله از گسل و ساختار خاک، بایستی شیب زمین هم لحاظ شود و شهرک اندیشه، بهترین شرایط را به لحاظ فاصله از گسل و ساختار خاک دارد.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=35501

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.