16
"تبریزمن" وضعیت قرمز کرونایی آذربایجان شرقی را بررسی می کند؛

یک اشتباه؛ از بی توجهی به ماسک تا جذب امیکرون!

  • کد خبر : 36317
  • ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۱
یک اشتباه؛ از بی توجهی به ماسک تا جذب امیکرون!
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز می گوید خطر اُمیکرون در کودکان آذربایجان شرقی را بسیار بالاست که لازم است خانواده‌ها توجه جدی به سلامت و بهداشت فرزندانشان داشته باشند!

پیک ششم کرونا با ساده‌ انگاری و کم‌خطر شمردن ویروس اُمیکرون، چند وقتی است که به تبع استانهای مختلف کشور در آذربایجان شرقی نیز آغاز شده‌ است.
با توجه به کمتر شدن رعایت پروتکل‌های بهداشتی بر اساس باورهای اشتباهِ قبل نسبت به کم خطر بودن اُمیکرون، رسانه‌ها اکنون بر این باورند که این ویروس مرگ هم دارد، بستری هم دارد و بدحالی هم دارد اما گوش شنوا می خواهد که اینها را مدنظر قرار دهد!
اخبار و شواهد، نشان از حمله اُمیکرون به مناطق مختلف آذربایجان شرقی و قرمز شدن وضعیت کرونایی برخی شهرها از جمله تبریز دارد که روزانه بر تعداد افراد مبتلا به این سویه جدید و خطرناک افزوده می‌شود به طوری که بیش از ۱۸۵ نفر از مبتلایان در بخش مراقبت های ویژه مراکز درمانی استان بستری هستند.
قسمت تلخ ماجرا اینجاست که با وجود انتشار اخبار و گزارش‌های بسیار در مورد خطرات این سویه و سرایت بالای آن، هنوز برخی مردم از زدن یک ماسک ساده هم امتناع می‌کنند، حضور مستمر در اماکن شلوغ دارند و جشن‌ها و مهمانی‌هایشان همچنان پابرجاست!

?مراسم غیرضروری دوباره به حالت گذشته برگشته درحالی که شرایط عادی نیست!

این روزها اُمیکرون که همان نوع جدید ویروس منحوس کروناست به چنان قدرت انتشاری دست یافته که بلای جان کودکان بی دفاع شده است و والدین، سلاحی جز ماسک و واکسن در مقابل آن ندارند.
کودکان زیر ۱۲ سال یکی از اقشار ضعیف جامعه به شمار می‌روند که حتی برخی در سن نوزادی و خردسالی، تصوری از ویروس کرونا ندارند.
بنا بر گفته‌ مسئولان حوزه درمان، کودکان کرونایی در سویه امیکرون و پیک ششم، ۲۰ درصد کل مبتلایان را شامل می‌شوند که نسبت به سویه دلتا و پیک پنجم با کمتر از دو درصد، افزایش قابل توجهی را نشان می‌دهد.
یک جامعه شناس معتقد است که در شرایط حاضر مردم هم در کنار مسئولان مقصرند زیرا برخی‌ها تلاش می‌کنند تا بار تقصیرها را گردن دولت بیندازند اما من معتقدم که مردم هم نقش و سهم پررنگی دارند زیرا فرهنگ مردم بسیار قدرتمند است و روی فرهنگ حاکمان نیز تأثیر می‌گذارد.
احسان شاه قاسمی افزود: به هر حال انتخاب حاکمان نیز به روش مستقیم و غیرمستقیم دست مردم است بنابراین ما ضمن نقد حاکمان باید فرهنگ مردم را هم نقد کنیم.
وی اضافه کرد: پیش از این برخی از مردم از نبود واکسن گلایه داشتند اما الان بیشتر مراکز واکسیناسیون خالی از مراجعه کننده است، برخی حتی برای دُز دوم هم تعلل می‌کنند خب، این موضوع ارتباط مستقیمی با مسئولیت اجتماعی مردم دارد لذا ما باید خودمان را هم نقد کنیم، ماسک و الکل به اندازه کافی وجود دارد، اما مردم کمتر استفاده می‌کنند و جالب اینکه میهمانی‌های غیر ضروری، عروسی‌ها و مراسم ختم دوباره به گذشته برگشته درحالی که شرایط عادی نیست!
شاه قاسمی تاکید کرد: جالب اینکه برخی میهمانی می‌دهند اما برای اینکه مثلاً فرزندشان مجبور است به مدرسه برود، اعتراض دارند، اینها یک زنجیره است و باید کنار هم قرار بگیرد لذا نباید خودمان را تبرئه کنیم و به‌ دنبال مقصر خارج از نقش خودمان بگردیم!

?رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در آذربایجان شرقی به حدود ۵۰ درصد رسیده است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز خطر اُمیکرون در کودکان آذربایجان شرقی را بسیار بالا دانست که لازم است خانواده‌ها توجه جدی به سلامت و بهداشت فرزندانشان داشته باشند.
بهمن نقی پور با اشاره به سرعت قابل توجه انتشار اُمیکرون در جامعه، بر لزوم رعایت پروتکل‌ های بهداشتی تاکید کرد و گفت: متاسفانه رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی شامل استفاده از ماسک، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و شستشو و ضد عفونی دست‌ها در آذربایجان شرقی به حدود ۵۰ درصد و حتی در برخی مناطق به زیر ۵۰ درصد رسیده که نشان از عادی انگاری مردم و نفوذ بیشتر کرونا در بین مردم است.
وی با اشاره به تاثیر دریافت دُز سوم واکسن کرونا در جلوگیری از ابتلای شدید به این بیماری و مرگ ناشی از آن افزود: تاکنون ۲۳ درصد از جمعیت ۹ تا ۱۲ ساله استان، واکسن دریافت کرده‌اند و مجوز واکسیناسیون ۵ تا ۹ ساله‌ها نیز صادر شده و این کودکان هم می‌توانند برای تزریق واکسن به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند.
نقی پور اضافه کرد: والدین نیز نقش اساسی در بهبود یا تشدید وضعیت کودکان کرونایی دارند از این رو لازم است تا اعضای خانه هم نسبت به تکمیل واکسیناسیون خود اقدام کنند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز اظهار کرد: مراقبت‌ هایی که بیشتر بار آن بر گردن مادران می‌افتد و آن‌ها هستند که تا زمان بهبودی کامل فرزندشان از جان خود مایه می‌گذارند اما متاسفانه در این بیماری، کودکان کرونایی خود عامل انتشار اُمیکرون به والدین بوده و با توجه به سرعت بالای گسترش این ویروس، به جرات می‌توان گفت که تمامی خانواده را درگیر می‌کند.
وی یادآور شد: در شرایطی که یک خانواده درگیر کرونا هستند رسیدگی به وضعیت کودکان خردسال سخت تر از گذشته می‌شود و شاید همین موضوع است که وضعیت برخی را تا حد بستری شدن پیش می‌برد لذا لازم است تا دستورالعمل‌های بهداشتی به این کودکانی که درکی از محیط دارند، گوشزد شود و کودکان نوزاد و زیر دو ساله را نیز تا حد امکان در تجمعات و اماکن شلوغ منع کرد!

?خانواده‌ها از مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک‌ها بدون تجویز پزشک خودداری کنند

فوق تخصص عفونی کودکان بیمارستان کودکان تبریز هم با اشاره به افزایش آمار کودکان به کرونا گفت: تمام گروه‌های سنی کودکان از نوزاد تا دانش آموز، به امیکرون مبتلا می‌شوند که اغلب هم نشانه‌هایی شبیه نشانه‌های سرما خوردگی بوده و این دو بیماری به لحاظ ظاهری قابل تفکیک نیست.
شهرام عبدلی اسکویی افزود: علائمی همچون تب، آبریزش بینی، گلودرد، سرفه خشک و خلط‌دار و گرفتگی صدا، علائم عمومی بدن مثل بدن درد، ضعف و بی حالی و علائم گوارشی مثل اسهال و استفراغ در کودکان مبتلا به اُمیکرون دیده می‌شود و در کودکانی که درک کامل از اطراف خود داشته و می‌توانند وضعیت خود را توضیح دهند نیز علامت سرگیجه مشاهده شده است.
وی اضافه کرد: این سویه کرونا تاکنون موارد سرپایی ابتلا به کرونا را به شدت بالا برده و بار مراجعه کنندگان کودک کرونایی به پزشک افزایش چشم گیری داشته است اما قطعاً در میان افزایش چندبرابری موارد سرپایی، موارد بدحال هم دیده می‌شود که در اثر تب طولانی بیش از سه شب و یا علائم شدید دیگر مجبور به بستری هستند.
عبدلی اسکویی با تاکید بر اینکه اکنون تمامی سرماخوردگی‌ها اُمیکرون محسوب می‌شوند اظهار کرد: تعداد مراجعه کنندگان آنقدر بالاست که عملاً امکان آزمایش از همه آن‌ها مقدور نیست پس باید هر کسی که به ظاهر مبتلا به سرما خوردگی است احتمال ابتلا به امیکرون را نیز در نظر داشته باشد.
وی در خصوص مصرف خودسرانه برخی از داروها برای درمان کودکان کرونایی اظهار کرد: مادران می‌توانند برای بهبود وضعیت کودکان خود برخی از داروها مثل تب بُر، استامینوفن، قطره‌ های بینی معمولی و نمکی و شربت سرفه را در مراحل اولیه بروز علائم استفاده کنند اما مصرف آنتی بیوتیک‌ها توصیه نمی‌شود زیرا مصرف این داروها برای درمان بیماری ویروسی کارایی ندارد!
عبدلی اسکویی تاکید کرد: خانواده‌ها بایستی از مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک‌ها و ویتامین‌ها بدون تجویز پزشک خودداری کنند زیرا برخی خانواده‌ها از داروهایی همچون دیکلوفناکتان و آمپول‌های کورتون استفاده می‌کنند که مصرف آن‌ها به صورت خودسرانه اصلاً قابل توجیه نیست!

? شهرام صادق زاده

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=36317

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.