7
چرا آذربایجان شرقی از برکات «مس سونگون» بی بهره است؟

مس آذربایجان باید مستقل شود

  • کد خبر : 36377
  • ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۱
مس آذربایجان باید مستقل شود
نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی و امام جمعه با تاکید بر لزوم تسریع در تشکیل شرکت مستقل مس آذربایجان گفت: باید منافع معدن مس سونگون شهرستان ورزقان به استان باز گردد.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن، حجت الاسلام محمدعلی آل هاشم روز چهارشنبه با اشاره به مهم‌ترین دلایل مشکلات اقتصادی کشور اظهار داشت: اگر به دنبال شکوفایی کشور هستیم باید از وابستگی به اقتصاد نفتی رها شویم، موضوعی که یکی از خیانت‌های بزرگ رژیم پهلوی به ایران بود و همه امور کشور به فروش نفت گره خورده بود.

وی افزود: نتیجه منفی چنین رویکردی را حتی در چند سال گذشته دیدیم، زیرا به دلیل تحریم‌ها یا قادر به صادرات و فروش نفت نبودیم و یا اینکه نفت ما با کشتی و پرچم کشورهای دیگر منتقل می‌شد و به دشواری به فروش می‌رسید و در صورت فروش نیز پول ما در سایر کشورها امکان تبدیل و انتقال به داخل را نداشت.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی جایگزین کردن اقتصاد نفتی با دیگر منابع درآمدزایی بالقوه موجود در کشور را لازمه رهایی از این اقتصاد وابسته و تک بعدی دانست و تشریح کرد: استفاده از ظرفیت‌هایی مانند منابع سرشار معدنی یکی از این جایگزین‌هاست که می‌تواند موجب استقلال و رهایی کشور از اقتصاد نفت محور باشد و ظرفیت‌های استان ما در این زمینه بسیار بالا بوده و معادنی مانند مس سونگون از جمله همین ظرفیت‌هاست.

وی با اشاره به لزوم توسعه اقتصادی و تقویت بسترهای اشتغال‌زایی، اظهار داشت: مس‌سونگون فرصت توسعه برای منطقه است اما باید برکات و منافع اقتصادی، توسعه‌ای و اشتغال‌زایی این نعمت خدادادی به استان برگردد.

وی گفت: نباید مواد خام معدن سونگون به فروش برسد و برکات آن به استان‌های دیگر برسد اما آذربایجان‌شرقی از آن بی‌بهره بماند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی همچنین با اشاره به اجرای طرح‌های معدنی و صنعتی با تاکید بر حفظ محیط زیست افزود: برای انجام طرح‌های معدنی، استفاده از فناوری‌های نوین ضرورت دارد تا کمترین آسیب به محیط زیست و طبیعت برسد؛ از طرف دیگر خام فروشی مواد معدنی نیز متناسب با منافع اقتصادی منطقه‌ای نیست.

حجت‌الاسلام آل‌هاشم یادآور شد: نقش مس‌سونگون در اشتغال‌زایی جوانان و فارغ‌التحصیلان آذربایجان‌شرقی بسیار مهم است و باید این نقش را ایفا کند.

وی ادامه داد: متاسفانه حق آذربایجان شرقی با وجود چنین ظرفیت‌هایی در حوزه معدنی آن گونه که باید و شاید ادا نشده و شاهد هستیم که منابع معدنی استان ما پس از استخراج یا به صورت خام صادر و فروخته می‌شود و یا اینکه در سایر شهرها ذوب و فرآوری می‌گردد.

آل‌هاشم با تأکید بر لزوم استقلال مس آذربایجان خاطرنشان کرد: ادای حق آذربایجان شرقی در این زمینه نیازمند توجه جدی مسئولان امر و مستقل شدن مس سونگون و ایجاد شرکت مس آذربایجان است تا از خروج و فروش مواد استخراجی از استان جلوگیری شود.

مجتمع معدن مس سونگون شهرستان ورزقان در ۹۰ کیلومتری شمال شرق تبریز، بزرگ ترین معدن حال حاضر مس کشور به شمار می رود که گفته می شود ۲۰ درصد ذخایر مس ایران و یک درصد ذخایر مس جهان را در خوی جای داده است.

هر چند مسوولان شرکت ملی صنایع مس ایران اعلام کرده اند که ذخایر شناسایی شده معدن مس سونگون در زمان حاضر زیر ۲ میلیارد مترمکعب است، اما مسوولان محلی می گویند که رقم واقعی ذخایر این معدن غنی بیش از ۲ برابر رقم اعلامی است.

مسوولان استانی و نمایندگان آذربایجان شرقی در مجلس شورای اسلامی همچنین معتقدند که خودداری مسوولان شرکت ملی صنایع مس ایران از تشکیل شرکت مستقل مس آذربایجان و سنگ اندازی بعضی ها در این مسیر، در منافات با مصوبات شورای عالی معادن است که بر لزوم انتقال همه حساب های مالی معادن به استان های محل استقرار و استخراج آنها تاکید دارد.

آنان می گویند که مانع تراشی در مسیر تشکیل شرکت مستقل مس آذربایجان به عنوان مصداق تحقق شعارهای دولت سیزدهم در زمینه عدالت پروری، از رویکردهای منفعت طلبانه و متمرکزگرایانه برخی مسوولان و گروه های ذینفع در شرکت ملی صنایع مس ایران، نشأت می گیرد.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=36377

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.