3
ثبات نسبی در بازار مسکن؛

میانگین قیمت هر مترمربع آپارتمان مسکونی در تبریز، ۱۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان!

  • کد خبر : 36708
  • ۰۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۴
میانگین قیمت هر مترمربع آپارتمان مسکونی در تبریز، ۱۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان!
در بهمن‌‌‌ماه میانگین قیمت هر مترمربع آپارتمان مسکونی در فایل‌‌‌های ثبت‌شده در بازار نیازمندی‌‌‌های آنلاین دیوار در کرج ۱۴‌میلیون تومان، در مشهد ۱۵‌میلیون و ۱۰۰ هزار، در اصفهان ۱۹‌میلیون و ۶۰۰ هزار، در تبریز ۱۴‌میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن، تجارت نیوز نوشت: بر اساس میانگین قیمت پیشنهادی فایل‌‌‌های فروش مسکن در تهران و هفت کلان‌شهر که تجربه نشان داده معمولاً با سطح قیمت قطعی معاملات فاصله زیاد ندارد، نشان می‌دهد در بهمن‌ماه نیز برای پنجمین ماه متوالی مقدار نسبت مذکور ثابت مانده و ۱/ ۲ بوده است.

به‌این‌ترتیب ورود تمام‌عیار به فاز پساجهش ملکی در هفت کلان‌شهر نیز که علامت آن نیمه امسال دریافت شده بود، در زمستان امسال با ثابت ماندن فاصله احیاشده قیمت مسکن تهران و کلان‌شهرها اثبات شد.

 

این روند مثبت که در مسیر برقراری ثبات در همه نواحی بازار مسکن کشور به‌ویژه پایتخت و سایر کلان‌شهرها طی شده، به‌طور مستقیم متأثر از اخبار مثبتی حول وضعیت «ریسک متغیر غیراقتصادی» بوده که به‌ویژه از ابتدای آذرماه تاکنون با ازسرگیری مذاکرات برای رفع تحریم‌ها منتشرشده است.

 

در بهمن‌‌‌ماه میانگین قیمت هر مترمربع آپارتمان مسکونی در فایل‌‌‌های ثبت‌شده در بازار نیازمندی‌‌‌های آنلاین دیوار در کرج ۱۴‌میلیون تومان، در مشهد ۱۵‌میلیون و ۱۰۰ هزار، در اصفهان ۱۹‌میلیون و ۶۰۰ هزار، در تبریز ۱۴‌میلیون و ۲۰۰ هزار، ‌‌‌ در شیراز ۱۹‌میلیون و ۱۰۰ هزار، در اهواز ۱۲‌میلیون و ۷۰۰‌هزار و در قم ۱۳‌میلیون و ۷۰۰‌هزار تومان است. به‌این‌ترتیب میانگین قیمت مسکن در هفت کلان‌شهر کشور به‌جز تهران در فایل‌‌‌های عرضه‌شده به بازار در بهمن‌‌‌ماه حدود ۱۵‌میلیون و ۵۰۰‌هزار تومان بوده است.

 

در تهران نیز هنوز گزارش رسمی از وضعیت بازار مسکن در ماهی که گذشت منتشرنشده اما بر اساس داده‌‌‌های مربوط به میانگین قیمت فایل‌‌‌های فروش عرضه‌شده در بازار نیازمندی‌‌‌های آنلاین دیوار حدود ۳۳‌میلیون تومان بوده است. همچنین از ابتدای امسال تا پایان بهمن‌ماه میانگین رشد قیمت مسکن در هفت کلان‌شهر کشور ۶/ ۱۵‌درصد و در تهران ۶/ ۸‌درصد بوده است. بررسی اولیه میزان تورم نقطه‌‌‌ای مسکن تهران و کلان‌شهرها در بهمن‌‌‌ماه نیز مؤید برقراری ثبات در بازار مسکن سایر کلان‌شهرها به دنبال مسیری است که در تهران طی شده است. میانگین تورم نقطه‌‌‌ای مسکن در هفت کلان‌شهر طی ماه گذشته به حدود ۲۰‌درصد رسیده و این یعنی سطح تورم نقطه‌‌‌ای در بازار مسکن پایتخت و سایر کلان‌شهرها تقریباً برابر شده است. همچنین سرعت رشد ماهانه قیمت مسکن در تهران و هفت کلان‌شهر دیگر تقریباً برابر شده که به‌واسطه آن، نسبت قیمت مسکن تهران به کلان‌شهرها برای پنجمین ماه متوالی روی مقدار ۱/ ۲ ثابت مانده است.

 

اگر بخواهیم برآورد دقیق‌‌‌تری از تغییرات احتمالی سطح قیمت مسکن در هشت کلان‌شهر تهران داشته باشیم، بر اساس تجربیات گذشته باید منتظر کاهش این نسبت به ۲ واحد باشیم و این امر به دو طریق ممکن است؛ یا باید سطح قیمت مسکن در پایتخت کاهش پیدا کند یا اینکه قیمت در هفت کلان‌شهر دیگر قدری افزایش پیدا کند تا مقدار نسبت مذکور ۱/ ۰ دیگر افت کند و به سطحی که همواره در زمان‌‌‌های ثبات بازار تجربه‌شده است، برسد. با این وصف و با توجه به اینکه ثبات نسبی در بازار مسکن سایر کلان‌شهرها دست‌‌‌کم پنج ماه است که برقرارشده، بعید به نظر می‌رسد این نسبت با افزایش مخرج، یعنی رشد قیمت مسکن کلان‌شهرها به ۲ واحد برسد و گزینه محتمل این است که سطح قیمت مسکن در تهران قدری تنزل پیدا کند تا فاصله همیشگی آن با سایر کلان‌شهرها به‌طور کامل احیا شود.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=36708

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.