5
مدیرکل دیوان محاسبات آذربایجان‌شرقی:

وظیفه دیوان محاسبات، پاسداری از بیت‌المال است/ با احدالناسی تعارف نداریم

  • کد خبر : 36834
  • ۰۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۹
وظیفه دیوان محاسبات، پاسداری از بیت‌المال است/ با احدالناسی تعارف نداریم
مدیرکل دیوان محاسبات آذربایجان‌شرقی گفت: وظیفه این نهاد، رسیدگی به شکایات مردمی نیست و هدف از اخذ گزارشات مردمی، اصلاح ساختارها برای پیشگیری از حیف ومیل بیت‌المال است.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن، محمدرضا کردلو صبح امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه دیوان محاسبات جزو سازمان‌های ناشناخته در بین مردم است، اظهار داشت: سیاست و رویکرد این سازمان در یکصد سال گذشته، ارایه نتایج بررسی و محاسبات صرفا به نمایندگان و مجلس بود و برای همین، مردم در جریان امور و دخل و خرج دولت قرار نگرفته اند.

وی، وظیفه دیوان محاسبات را پاسداری از بیت‌المال و صیانت از اموال عمومی دانست و افزود: رهبران، مدیران، سمن‌ها، دانشمندان، اساتید و اصحاب رسانه می‌توانند در صیانت از بیت‌المال، دیوان محاسبات را یاری رسانند.

مدیرکل دیوان محاسبات آذربایجان‌شرقی، شناسایی زمینه‌های بروز مفاسد و کنترل کانون‌های قدرت و ثروت با هدف ممانعت از بروز فساد را اولویت این سازمان اعلام کرد و گفت: شفاف‌سازی یکی دیگر از وظایف دیوان محاسبات است، هرکس در این جامعه مسئولیتی قبول می‌کند باید در قبال مسئولیتش پاسخگو باشد.

وی با اشاره به اینکه دیوان محاسبات استان در مجموع با ۶۰ نفر نیروی انسانی، ماموریت‌های خود در رسیدگی به حدود ۲۰۰ واحد استفاده کننده از بودجه دولتی را پیگیری می‌کند، ابراز داشت: دیوان محاسبات به نمایندگی از ۸۰ میلیون ایرانی به این حوزه ورود کرده و با احدالناسی تعارف ندارد.

 

▪️خودانضباطی نباید منجر به خودتحریمی شود

 

کردلو، از خودانضباطی به عنوان یک واژه مقدس که کنترل داخلی و صیانت از بیت‌المال را رقم می‌زند، نام برد و خاطرنشان کرد: خودانضباطی نباید منجر به خودتحریمی شود، در عین رعایت خودانضباطی، بایستی از قرار گرفتن در مسیری که سرعت توسعه استان، کند و باعث عقب‌ماندگی می‌شود، اجتناب شود.

وی از رسانه‌ها خواست؛ در شناسایی گلوگاه‌ها و کانون‌های مفسده‌آفرین، دیوان محاسبات را یاری رسانند و مواردی را که در ادارات و سازمان‌های دولتی باعث آزار و اذیت مردم می‌شوند، رسانه‌ای کنند و در مسیر امیدآفرینی در جامعه قدم بردارند.

مدیرکل دیوان محاسبات آذربایجان‌شرقی، سامانه ۹۸، دیوان یاوران و شورای اندیشه‌ورزی صیانت از بیت‌المال را سه رکن ارتباط دیوان با شهروندان دانست و گفت: بایستی توجه شود؛ وظیفه دیوان محاسبات رسیدگی به شکایات مردمی نیست و هدف از اخذ گزارشات مردمی، اصلاح ساختارها برای پیشگیری از حیف ومیل بیت‌المال است.

 

▪️لغو هزاران مصوبه توسط دیوان محاسبات در یک دهه گذشته

 

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به لغو هزاران مصوبه توسط دیوان محاسبات در طول یک دهه گذشته خاطرنشان کرد: مرکز پژوهش‌های اداری مجلس، گزارشی تحت عنوان “پایش امنیت سرمایه‌گذاران” تهیه و تمام استان‌های کشور را در ۴۲ آیتم رتبه‌بندی می‌کند که آذربایجان‌شرقی در بعضی از آیتم‌ها در رتبه‌های ۱۰ الی ۲۰ و در بعضی از آیتم‌ها در رده‌های ۲۰ الی ۳۰ قرار دارد.

محمدرضا کردلو به ورود دیوان محاسبات در تمام شرکت‌هایی که بیش از ۵۰ درصد سهام‌شان دولتی است اشاره کرد و گفت: رسیدگی به شرکت‌هایی که در لیست واگذاری به بخش خصوصی قرار دارند، در دوره واگذاری براساس قانون تجارت و در دوران قبل از واگذاری براساس قوانین عمومی کشور است.

وی با اشاره به استقرار تیم دیوان محاسبات استان در شرکت ماشین‌سازی تبریز، اظهار داشت: بعد از نوروز ۱۴۰۱ نیز تیم دیگری از دیوان محاسبات در منطقه آزاد تجاری-صنعتی ارس مستقر خواهد شد.

مدیرکل دیوان محاسبات استان با بیان اینکه حجم بالایی از بودجه کشور مربوط به شرکت‌ها و بانک‌هاست، افزود: دیوان محاسبات هیچ ملاحظه‌ای در ورود به بانک‌ها و شرکت‌های دولتی ندارد و اقداماتی را برای ورود و رسیدگی به فعالیت ۷ بانک خصوصی کشور آغاز کرده است.

 

▪️تعیین حداکثر سقف پرداخت حقوق در شرکت‌ها و نهادهای دولتی

 

وی همچنین با اشاره به اینکه “حقوق‌های نجومی” یک عبارت رسانه‌ای است و در قانون واژه‌های “متعارف” و “غیرمتعارف” در این خصوص بکار رفته، گفت: برای جلوگیری از پرداخت حقوق‌های “نامتعارف” باید قوانین اصلاح شود، خوشبختانه در سال‌های اخیر، قوانین خوبی در این حوزه وضع شده است و هم اکنون هیچ ارگانی حق پرداخت بیش از ۱۵ برابر پایه حقوق را ندارد.

کردلو در خاتمه سخنانش با بیان اینکه ورود دیوان محاسبات به شهرداری‌ها در حد بودجه دولتی تخصیص‌یافته به شهرداری‌هاست، تصریح کرد: به عنوان نمونه با توجه به اینکه ۵۰ درصد اعتبارات سازمان قطارشهری تبریز، از محل اعتبارات دولتی است، دیوان محاسبات به این سازمان ورود و نحوه هزینه‌کرد اعتبارات را بررسی می‌کند.

 

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=36834

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.