10

اختصاص غرفه‌های واکسیناسیون مخصوص کودکان در تبریز

  • کد خبر : 37026
  • ۰۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۷
اختصاص غرفه‌های واکسیناسیون مخصوص کودکان در تبریز
رئیس مرکز بهداشت شهرستان تبریز از اختصاص غرفه‌های مخصوص واکسیناسیون کودکان ۵ تا ۱۲ ساله در پنج مرکز تجمیعی واکسیناسیون سطح شهر خبر داد.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن، دکتر احمد مردی در خصوص دلیل اختصاص این غرفه‌ها، اظهار کرد: این غرفه‌های واکسیناسیون در راستای آسودگی خانواده‌ها جهت واکسیناسیون فرزندانشان اختصاص یافته و روزانه علاوه بر تزریق واکسن کرونا به کودکان زیر ۱۲ سال در ۶۰ مرکز سلامت سطح شهرستان تبریز (تا وقت اداری)، در غرفه‌های مخصوص کودکان پنج مرکز واکسیناسیون تجمیعی تبریز نیز واکسیناسیون انجام می‌گیرد.

وی افزود: کودکان بدون استرس و اضطراب در این غرفه‌ها واکسن دریافت کرده و شکلات و بادکنک‌های رنگی هدیه می‌گیرند و حتی نقاشی‌هایی را با دستان خود رسم می‌کنند.

وی ادامه داد: پنج مرکز واکسیناسیون تبریز که دارای غرفه‌های مخصوص کودکان هستند شامل مرکز شمیم پایداری (واقع در بلوار یاغچیان)، فرهنگسرای الغدیر (واقع در محله یکه دکان)، راه آهن (واقع در میدان راه آهن)، نصف راه و منبع آب (ساختمان قدیم مرکز بهداشت) بوده و کودکان زیر ۱۲ سال می‌توانند بدون انتظار نوبت، واکسن خود را در این غرفه‌ها دریافت کرده و با خاطره خوش، مرکز واکسیناسیون را ترک کنند.

مردی، ضمن دعوت از تمامی اقشار مردمی جهت تکمیل واکسیناسیون خود، بر لزوم واکسیناسیون کودکان در شرایط کرونایی کنونی نیز تاکید کرد.

وی در خصوص اهمیت واکسیناسیون کودکان نیز گفت: سویه امیکرون ویروس کرونا از زمان آغاز پیک ششم، سنین پایین را بیشتر درگیر کرده و اغلب تخت‌های بیمارستان‌های کودکان با کودکان مبتلا به کرونا پر شد. حتی عده‌ای از این کودکان در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شده که موجب نگرانی خانواده‌ها شده است.

وی گفت: برای مقابله با این وضعیت، قطعا تکمیل واکسیناسیون کودکان، کارآمد بوده و لازم است تا خانواده‌ها نسبت به این موضوع، حساسیت نشان دهند و فرزندان متولد سال ۹۵ و قبل‌تر را جهت تزریق واکسن به مراکز واکسیناسیون بیاورند.

وی در خصوص دلایل دیگر اهمیت واکسیناسیون کودکان، اظهار کرد: کودکانی که واکسن دریافت نکرده‌اند، علاوه بر خطر جانی برای خودشان، می‌توانند حامل و ناقل ویروس کرونا و سپس عامل انتقال به سایر اعضای خانواده خود باشند.

وی با اشاره به بازگشایی مدارس و مهدکودک‌ها، افزود: مدارس در وضعیت نارنجی، زرد و آبی بازگشایی شده اما خانواده‌ها نگران سلامتی فرزند خود هستند و از فرستادن کودکان به مدارس تردید دارند، در حالی که اگر این کودکان واکسن دریافت کنند، می‌توانند بدون بروز چنین نگرانی‌هایی و با خیال راحت به مهدکودک و مدارس بروند.

رئیس مرکز بهداشت تبریز در خصوص آمار واکسیناسیون کودکان در تبریز نیز اظهار کرد: حدود ۱۹۸ هزار نفر کودک ۵ تا ۱۲ ساله در شهرستان تبریز وجود دارد که متاسفانه تاکنون ۳۱ هزار نفر از آن‌ها( نزدیک به ۱۵ درصد) واکسن دریافت کرده‌اند در حالی که آمار استانی واکسیناسیون ۵ تا ۱۲ ساله‌ها، نزدیک به ۲۵ درصد است.

وی با تاکید بر این‌که با عدم رغبت برای مراجعه واکسیناسیون کودکان، نگران وضعیت سلامتی خانواده‌ها هستیم، افزود: هر خانواده‌ای که علائم سرماخوردگی ندارد می‌تواند در سریعترین زمان ممکن به مرکز واکسیناسیون محله خود مراجعه کند و در صورت وجود علائم سرماخوردگی نیز بهتر است بعد از گذشت حدود دو هفته تا ۲۰ روز از رفع علائم به مراکز مراجعه کنند.

وی ادامه داد: واکسن در نظر گرفته شده برای کودکان، دو نوع سینوفارم و پاستوکووک (واکسن تولید داخل و مخصوص سنین کودکان) بوده و خانواده‌ها از بابت واکسن کودکان نگران نباشند زیرا این‌ واکسن‌ها هیچگونه عارضه‌ای نداشته و مورد تایید مراجع علمی کشور قرار گرفته است.

مردی خاطرنشان کرد: تنها مورد عارضه گزارش شده تزریق واکسن‌ها برای کودکان، بروز تب است که در تزریق سایر واکسن‌های دوره نوزادی و … هم امکان بروز آن وجود داشته و با مصرف استامینوفن برطرف می‌شود.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=37026

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.