4

از جامعه آماری فیک‌ تا همراهی دلالان!

  • کد خبر : 37073
  • ۰۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۵
از جامعه آماری فیک‌ تا همراهی دلالان!
وبگاه خبری ن.ن که در سال‌های اخیر، ساز و کار ارتباطی شائبه‌برانگیزی با شهرداری تبریز داشته، از هیچ تقلایی برای بهره‌برداری از تحولات اخیر مدیریت شهری فروگذار نیست.

«وبگاه خبری ن.ن» در یادداشت صبح امروز خود، عملاً به ورطه ابتذل و هذیان‌‌گویی افتاد و عیان‌تر از روزهای دیگر نشان داد که بر خلاف تصور رایج، این وبگاه، فرسنگ‌ها با حداقل‌های یک رسانه حرفه‌ای و اخلاقی فاصله دارد.
وبگاه ن.ن در مطلبی جدید سعی کرده دو گزینه نهایی شهرداری تبریز را در مقابل هم قرار دهد. این در صورتی است که آقایان سلیمانی و هوشیار، از مدیران ارشد شهرداری، و اتفاقاً از رفقای نزدیک در بدنه مدیریت شهری هستند. قدیمی‌های شهرداری، به خوبی، در جریان وفاق و صمیمیت این مدیر هستند. اما وبگاه ن.ن صبح امروز در مطلبی که ابتذال و هوچی‌گری و عقده‌گشایی در آن بیداد کرد، در صدد نفرت‌پراکنی و دوقطبی‌سازی در رقابت کاملاً عادی دو مدیر است.
یادآور می‌شویم که همین رسانه، از طرفداران دوآتشه ایرج شهین‌باهر، شهردار اسبق تبریز بود. همین آژانس(!) بود که در هفته‌های نخست، برای شهین‌باهر جامه می‌درید، اما وقتی «انتظارات فاکتوری‌اش» به مرحله صدور چک نرسید، یکباره ارتباط «وبگاه ن.ن» با شهرداری دگرگون شد؛ به طوری که تیم شهین‌باهر، یکدفعه در معرض توپخانه این پایگاه خبری قرار گرفت.
با پایان مسئولیت شهین‌باهر، فرایند انتقال مسئولیت به شهردار جدید آغاز شد. در این مدت، تهمت‌های سطحی و نخ‌نما نظیر هفت‌خبث و …. کلیدواژه این درگاه خبری برای برچسب‌زنی به چهره‌های مختلف بود.
اینکه روی کارآمدن رنجبر، چه تاثیری در فاکتورهای آرشیوی این رسانه داشته، نیازمند شفاف‌سازی متولیان امر است، اما در هر حال، با برکناری قانونی عباس رنجبر شهردار سابق، همین رسانه که عمدتاً محتوا و سوگیری سیاسی ندارد، به ناگهان به یک خبرگزاری سوپراصولگرا تبدیل شد و به هم‌آوایی با اقلیتِ مخالف استیضاح رنجبر پرداخت.
تقلای این وبگاه محلی، به آنجا کشید که یک هفته پیش از استیضاح شهردار معزول، با آمارسازی‌ها و نمودارسازی‌های رنگارنگ، درصدد بود تا این فرآیند قانونی را در برابر افکار عمومی قرار دهد؛ بدون اینکه مشخص باشد، این آمارگیری‌ها در چه فرآیندی شکل می‌گیرد، جمعیت آماری آن، چه شُمولیّتی دارد؟ و چه شده که نتیجه آمارها، همیشه یا سیاه است، یا سفید؛ و معدل آماری در آن دیده نمی‌شود؟!
در آستانه انتخاب شهردار جدید، آخرین حربه این وبگاه، نظر‌سنجی (بخوانید نظرسنجی‌سازی) مبتنی بر جامعه آماری فیک و مبهم است. آن‌چه بدیهی است، نیت اصلی طراحی این شعبده، تحت‌ فشار قرار دادن اعضای شورا و تلاش برای جهت‌دهی به رای پارلمان شهری است. اگرچه نتیجه این نظرسنجی، از پیش طراحی شده، اما تاثیرگذاری آن، خوراک اینستاگرامی برای دوره محدود است و صرفاً در خدمت اقلیتی خواهد بود که عرصه پاک رسانه را به مجال دلالی و کارچاق‌کنی تبدیل کرده‌اند.
جدا از اینکه چه کسی شهردار تبریز باشد، امید می‌رود فعالیت شفاف و مستقل رسانه‌های شریف استان، در وهله نخست، نقش سازنده در تصمیم‌سازی‌‌های مدیریت شهری داشته باشد و در وهله دوم، مجال غوغاسالاری و سوداگری را از وبگاه‌های زرد و منفعت‌‌جو بگیرد.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=37073

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.